Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 26 juni 2017

Warme week.........

En wéér is er een week opgevlogen, echt omgevlogen, ik weet niet waar de tijd is gebleven, of nou ja, ik weet het wel een beetje, het was voor mij erg afzien, uitzitten, de warmte, waar ik echt helemaal niet tegen kan had me geveld, toen het na de regendans van de afgelopen donderdag dan eindelijk koeler werd, kwam ik er achter dat het al weer eind van de week was, okay......
Ik was er zo klaar mee, zo ongelofelijk klaar, met die benauwde vochtige warmte.....dat ik van weeromstuit een wollen plaid heb gekocht! Een echt puur 100 % wollen kleed geweven in Denemarken.Geweven van de mooiste zachtste schapenwol die ze daar hebben,
Shetlandwol, zo zacht, zo geurig, de maat van een eenpersoonsdeken, wow.....de geur die het heeft, die lichte schapengeur, verbeeld je....verbeeld je dat het straks herfst is, en dat je daar lekker onder zit, met uitzicht in de tuin.Mmmm, het weekend gaf me al een klein voorproefje hoe heerlijk dat zou aanvoelen.
De tuin die op het moment veel mooie bloemen herbergt, er is ook veel geleden met de droogte, het water is niet aan te slepen, ook zoiets.......s,avonds, al die gieters water over al heen brengen.....de regentonnen zijn inmiddels leeg.
Doe mij maar een stokroos, de bloeit en groeit door de verdrukking heen en lijkt zich niets aan te trekken van de weergoden, ze zijn van een weergaloze schoonheid.
De mooiste dingen ontstaan spontaan, ook in de tuin, we laten de tuin de tuin.
Klaprozenveldjes komen overal op, tere tinten wisselen elkaar af, zo mooi, en elke dag weer anders.
In de vakantiewoning willen we geen huisdieren, en om dat gemis enigszins te verzachten loopt er deze leukerd rond over de grond, ik hoop dat de toekomstige huurders hem voldoende eten geven.....
En dat ze niet wakker worden door het geluid van deze jongen, die ook op de muur te vinden is, het blijft een heel project, maar het einde is in zicht.....
De wijnglazen staan gereed, de nieuwe afzuigkap kwam beschadigd aan, evenals de combi magnetron, en de TV, dus het gaat lekker.....we zijn inmiddels als notoire leden van de blauwe knoop ook aan een wijntje toe......dus dat zegt wat.
Afgelopen weekend was er het Kunstrondje Westvoorne, altijd leuk om even te gaan kijken, op de meest mooie locaties ( ja, daar hebben we hier in het Wassenaar van het westen geen gebrek aan....) zie je de mooiste dingen, dit was van Else Mulder, een combinatie van Vilt en Keramiek, mooi gevangen met die aardse kleuren.
En wat ik al zei, ook sommige locaties waren meer dan de moeite waard, zoals Huis Overburgh in Oostvoorne, waar deze Zeeuwse dames in vol ornaat stonden.
En dit was een beeld van iemand die bij ons op de camping stond, dat had ik best willen kopen, het leuke van kunst is dat je er dat in kunt zien, wat jij er aan beleeft, en dat is voor iedereen weer anders, ik zag hier, in deze drie eenheid, de grote en de kleine sterke mannen hier in huis, die de krakkemikkige "mams"nog een beetje in het midden overeind houden.
Heb ik zelf nog wart gekocht? tuurlijk, keramiek heeft altijd mijn warme belangstelling, en doosjes.......daar heb je nooit genoeg van, ook niet van als ze van klei zijn.
Op naar een nieuwe week, stuk koeler, misschien komt het er dan nog eens van dat ik in een stofje prik, het is vandaag een prachtige dag, 21 graden, zonnetje, weergaloos mooie blauwe lucht met witte strepen, van mij mag het zo blijven "tot in de Pruimentijd" en nog lang daarna ;)
Voor nu zou ik zeggen;
Fijne week allemaal weer, 

Hartelijke, creatieve groet, Jeannet

20 opmerkingen:

  1. Die zeeuwse dames vind ik helemaal te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Whááárrmmm... Ja dat is het beste bijgebleven van afgelopen tijd. Ik kan er ook helemaal niet tegen, en begon er ziek van te worden toen het gelukkig weer ging regenen, en het afkoelde. Maar waait er daar aan de kust niet een verkoelend windje?
    De tuin is prachtig met die spontane groeisels. Ik ben gek op klaprozen, vind ze zo gezellig overal tussen.
    Mooie keramiek-kunst, en ja... zie ik er ook wel in, alleen dat krakkemikkige mis ik in het beeld. Stoere figuur, daar in het midden hoor.
    Prachtige plaid ook, (ik rúik 'm) Fijn vooruitzicht voor de herfst.
    Fijne week, Jeannet, en succes met de vakantiewoning. Zit lekker mee dan, met al die beschadigde spullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou Jeannet, ik denk niet dat je de enige bent, die het veel tè warm vond de afgelopen week!
    Het lijkt wel als je (wat) ouder wordt je er ook minder goed tegen kan.
    Toen wij nog in Frankrijk woonden gingen we in 34 graden nog even boodschappen doen in een auto zonder airco.
    Vinden we nu ongelooflijke prestatie.
    Maar goed van de week weer wat normaler weer en dan ben je blij om weer normaal te kunnen doen.
    Jammer van de tegenslag met de vakantiewoning!
    Fijne (koelere) week en een buitje zou ook welkom zijn.
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh die 3 Zeeuwse dametjes in keramiek. Prachtig!
    Ja het was warm, maar je moet je er maar een beetje aan over geven. Het tempo verlagen en de schaduwplekkjes en/of windplekjes opzoeken. Wij zitten dan graag in het prieel. Schaduw, aan het water en onder bomen. Deze week was ik echter met 3 vriendinnen in Lissabon. Ook heet maar boven in de hop on hop off bus was het goed toeven. Een mooie stad, mooie kustplaatsjes, genoten van de Fado. Fijne week weer. Het wordt qua temperatuur voor jou aangenamer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je blog weer met plezier gelezen. En ja, ik zit de tijd ook uit met die hitte. Vind het vreselijk. Maar ja, niet mopperen. Fijne dag nog. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lastig als herfstmens dat je niet tegen de warmte kunt. Ik heb er ook zo'n last van, blijf dan maar veel in huis. Fijn dat het even minder warm is. De stokrozen bloeien hier nog niet maar zitten al wel vol in de knop, nog even geduld dus. Wat een leuke tentoonstelling zag je. Fijne week gewenst, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi, Jeannet! What a beautiful plaid! I couldn't have resisted either! And the beautiful flowers - love the poppies!! I hear you for the heat... but here in the mountains it will change quickly (by thursday 10 degrees less :/ )that we will long for the heat again.... will we ever know what we want?!??
    Even with google translate I didn't quite understand if the hedgehog is a real one or decoration?? Anyway, he is lovely!
    Have a great week you, too!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige plaid heb je gekocht en die zal heerlijk zijn als het weer winter wordt. Gelukkig is het weer koeler en onder het afdak en de bomen met de inhaler was het nog wel lekker met een handwerkje erbij of een boek. Mooi zijn de Zeeuwse dames en je klaprozen staan er vrolijk bij. Hier moeten ze nog beginnen net als de stokrozen.
    Gezellige dag en succes met je vakantiehuisje.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach Jeannet het was echt te warm vorige week he. Rustig blijven was het enige om het uit te houden. Maar nu weer aangenamer toch? Prachtige stof rozen en je kleed zeg en die Zeeuwse dames ook erg mooi..........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja Jeannet, is was bloedje heet, was zo blij dat het koeler is geworden...kunnen we weer wat doen hé?
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ben zo blij, dat die hitte voorbij is, dankzij de regendans... hier ook geen steekje geprikt. Maar wat zal dat genieten zijn geweest, die kunstmarkt, met zoveel moois. Je mooie nieuwe plaid lag ook ooit bij oudste kind op de bank, zo prachtig en zacht, totdat... ze ging bevallen en het nogal snel ging, en die plaid niet ongeschonden uit die strijd is gekomen ;(
    Super-geinig, die stickers van egeltje en specht!
    Een fijne, koelere week gewenst en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Tja wat voor de een vreselijk is die warmte is voor een ander juist heerlijk.Ik vond het heerlijk die warmte, iedereen zeurt erover en ik genoot met voole teugen,komt ook dat ik met warm weer beter functioneer. Door een chronische ziekte heb ik vel pijn met koel en nattig weer, dus voor mij is de regen niet fijn. Ik ben blij dat niemand kan bepalen wat voor weer het wordt en komt het gewoon op ons allen af. Wat een pech zeg met die spullen voor het huisje!! Wat hebben ze ermee gedaan zou je zo denken toch? Die beelden zijn wel mooi zeg! Ik zou ze ook wel in mijn tuin willen hebben! Succes met de apparaatuur voor het huisje het interieur ziet er nu al leuk uit!!Groetjes van Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. sorry voor de taalfoutjes, mijn computer doet niet wat ik wil...
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Stokrozen zij echt favoriet, zelfs hier aan het altijd winderige water doorstaan ze alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hello Jeannet, Thank you for sharing the lovely pictures of your beautiful blanket, flowers and art work!

    Sorry you are experiencing the hot and maybe somewhat humid weather. About 9 days ago we experienced (across the pond in IOWA U.S.A.) the same thing 96+ and very humid! This past week and today we are experiencing fall like days so enjoying the outside and sitting on our veranda and front porch stitching up some small projects.

    Your picture of the Hollyhocks brought back wonderful memories when I was young and we would visit our great grandmother and grandmother in Missouri for the summer. They had a lovely garden of vegetables and a variety of flowers and they had lot's of Hollyhocks in a variety of colors. We would create ladies in dresses with the flower and using toothpicks to hold them together...we would play for hours...wonder if young girls would do this today??? Tee, Hee!

    Thank you again for sharing hope it cools down for you....SOON! Hug's, Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. I hot weather was about 9 days ago not hours the translation was not right but maybe you were able to understand.

      Carolyn

      Verwijderen
  16. Prachtige bloemen bij jou in de tuin.
    En zo grappig..... je hebt het zo warm en dan denk je aan een warme wollen deken....
    Maar het is een pracht en je hebt hem maar vast, want die koude dagen komen natuurlijk best een keer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig de wollen deken, past heel mooi bij je grijze stoeltje.
    Dat spullen niet heel aankomen daar kunnen wij op dit moment ook over meepraten. Soms snap ik echt niet dat er zoveel mis kan gaan met nieuwe spullen. Vervelend is het allemaal wel want je moet er vaak weer zo over in discussie.
    De Zeeuwse dames vind ik prachtig, die zou ik wel in mijn huis willen hebben staan.
    Een fijne nieuwe week weer Jeannet.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig kleed en keramiek!!
    zo zie je maar dat het niet goed zou zijn als we allemaal mochten mee beslissen over het weer....ik vond het heerlijk..was minder stijf...
    Prachtig beeld die Zeeuwse Dames!!
    fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige stokrozen. Ik heb stekken van vorig jaar die heeeeeel langzaam groeien. Zouden er ooit nog bloemen in komen? En die plaid.. super.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.