Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 13 november 2017

Een vlaagje van een Molen(quiltje......)

Het zal een ieder die mijn blog leest niet ontgaan zijn, dat ik een zoon heb die idolaat van molens is....alle kleine kinderen zijn dat, een molen heeft toch iets magisch in het landschap
Iets ontzagwekkends, zeker voor kleine kinderen, zo,n groot kolossaal beest daar in het niets, want daar staan ze vaak, dan vangen ze lekker veel wind. Meestal gaat zoiets over als kinderen ouder zijn, dan krijgen ze andere interesses, meisjes, smartphones.
Bij onze zoon is dat molenvirus hardnekkig gebleken, het is nooit over gegaan, en die meisjes en die smartphones zijn er ook al niet gekomen,dan kan je als ouder twee dingen doen, of je blijft er niet van houden, of je gaat er ook maar oog voor krijgen, dat laatste is ontegenzeggelijk de makkelijkste weg kan ik uit ervaring zeggen.
En dat gaat best ver, want iedere ouder weet het, voor je kind doe je alles, daar heb je echt alles voor over, stoffige tochtige molens, eindeloos wachten op oude harde bankjes, kilometers omrijden voor die ene foto van die molen....Zelfs een hobby wordt anders bekeken.Dus toen er pas op de blog van Conny een patroon stond wat ze weg deed.
Ja, toen was het hek van de dam, of het zeil van de molen, of de molen door de vang!
Soms pieker je erover wat je nu eens zal gaan maken, keuzestress, maar er zijn van die dagen dat het vanzelf aangewaaid komt! Kreeg het patroon vrijdag binnen, en dat was gelijk beginnen!
Want het leek de jongeling helemaal niet onaardig, een molenquiltje! Dat is wat anders dan de "duffe stoflappen"die mams doorgaans maakt. Een helemaal echt Hollands molenquiltje, ehhh, dat kon ik toch wel "even" maken, enne... wanneer was het klaar dacht ik zo? Dit jaar nog ? Tja,
Hij heeft een genetisch "vlaagje" meegekregen van zijn moeder...en wie niet weet wat een vlaagje is, dat is een extra windvlaag waardoor de molen tijdelijk nog wat harder gaat draaien dan hij al deed.
Dus is een "vlaagje" eigenlijk zoiets als dat je net nog een stapje harder quilt loopt dan je al deed,in de gewone taal vertaald. Het kan zo verkeren.......
Er was even een piepklein minpuntje, het was een patroon van een wipwatermolen, tja....hij wil korenmolenaar worden, ( het studiemateriaal is binnen,dus hij kan beginnen) maar vooruit, een kniesoor die daar op let, enne....ze hebben allemaal vier wieken hoor.
Alle werkjes aan de kant, mams is bezig met met de molens in het land! En zo doe ik mijn blognaam van Quilting Jeannet toch weer eer aan!
Er was nog egelnieuws. Het leven in het ****sterren restaurant beviel de egels zo goed, dat ze het luid en duidelijk rondkraamden bij hun soortgenoten.Het kreeg een aanzuigende werking.We hadden er op een gegeven moment wel vier in de kost, het voer ging dus hard op, enfin, gauw bijbesteld bij Vivara, premium excellent dus extra (lekker)
Duurde het toch even voor het kwam.....dus de kok had gauw bij een andere leverancier wat ingekocht...., want je hebt toch een naam hoog te houden als sterrenrestaurant, voordat je het weet zijn je verwende klanten gevlogen. Tja....dat zinde de egels duidelijk niet, dat was ander voer....
Op een holletje naar de rest om te vertellen dat de bezuinigingen blijkbaar hadden toegeslagen in het restaurant, en daar waren ze hélemaal niet van gediend! Volgende avond kwamen er nog een keer twee kijken, jakkes....nu weer kattenbrokjes, twee hapjes, wegwezen hier! 
Zucht van verlichting.......daar kwam de postbode dan toch eindelijk.......het sterrenrestaurant kon zijn naam weer in alle eer aan doen.......dit keer met als specialiteit biologische egelpaté.....Ze knorden en rommelden ( en knoeiden....) weer als vanouds met plezier!
Hoe gek kan je het maken in het leven, ik hoor het jullie denken.Welja joh, wie zegt dat wij mensen de prioriteit hebben op deze aarde tav egels en ander leven wat er nog meer rondwaart? Zonder bijen en andere insecten is de mensheid tot uitsterven gedoemd.....iets om over na te denken de komende week.

Hartelijke creatieve plattelandsgroet, Jeannet

26 opmerkingen:

  1. Wat een leuke quilt in wording ! Of is ie ondertussen al af?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een patroon op het lijf van jouw zoon geschreven. Ach, inderdaad een kniesoor die vindt dat het type molen niet passend is. En je schiet ook al weer lekker op. Mooie kleuren die bij molens passen. Grappige ervaringen met de egels. Ook hele leuke beestjes. Af en toe scharrelt er bij ons in de tuin ook eentje rond.Ze worden goed door jou verwend. Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Piep wat zalig voor J. Een quilt voor het leven...moet je er eigenlijk geen twee maken? Of blijven molenaars niet overnachten op huj lievelingsplek? :)
    Zalig dat de “curdus” binnen is
    En mams .. a mill a day....

    Fijne week
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je schiet al lekker op met de molentjes -pas op dat je geen tik van de molen krijgt! Wil je nog stof voor de lucht? Geef dan even een seintje.
    Egeltjes happy en jij ook happy -tja wie geeft nu ook nepvoer dan lopen ze geheid weg.
    Jorrit succes met de molenaars cursus -dat komt helemaal in orde.
    Gezellige week
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ga je weer snel! En wat zal de jongeling daarmee in zijn nopjes zijn. In mijn tuin geen egeltjes... wel de (schijt)katten van de buurvrouw... Je zou bijna een hekel krijgen aan katten... Maar als ik dan het nestje van 4 kittens bij mijn dochter zie... ach wat lief toch. Voor de molenaar in spé: succes met de leerstof, er zal vast een heleboel in staan wat je al weet :)
    Fijne week, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk weer zo'n blogje.
    Snap die egels wel. De vogeltjes hier hebben ook liever de pindakaas van de welkoop in plaats van de Action.
    Je molenquilt gaat als een speer. Kan ook niet anders als ik de wind gisteren om ons huis heen hoorde waaien.
    Leuk dat je zoon nu echt aan het leren kan.
    Heel veel succes. Maar dat komt vast helemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om iets te maken waar kindlief ook blij mee is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig dat egelrestaurant, geen afwassers nodig in ieder geval! Als bewoner van een van de meest milenrijke gemeenten in ons winderige land begrijp ik de passie. Altijd als ik met de hond loop en een van de molens draait, moet ik er even onder staan voor het geluidsgeweld dat langs scheert....zoef!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Good morning, Jeannet! What a lovely pattern this is - I am looking forward to see your quilt! You chose beautiful colors again, love them! My godfather and godmother have been millers of a watermill and I have the best memories from childhood playing with all the other children of the family in this mill! Wishing you a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh Jeannet, wat weer een heerlijke blog. Zo leuk als jij alles schrijft en verteld. Enorm genoten van beide onderwerpen. Merci en groetjes van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij deze bied ik "mijn oprechte excuses" aan voor het veroorzaken van een hardnekkig molenvirus in huize Jeannet :)
    Haha wat leuk om te zien hoe je in een patch-storm bent beland waarbij de ene na de andere prachtige molen verschijnt, het gaat je vast lukken nog voor het einde van het jaar een molenquilt voor de molenaar in wording (Leuk!!) af te krijgen Jeannet
    Wat leuk dat hele egelgebeuren, ze zijn dan wel kieskeurig maar erg leuk.... groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ikke weet niet of jij van anonieme mensen houd....ik ben een oprechte meelezer. Ik kom hier graag en zeker als er iets te lezen staat over molentjes en egeltjes. Hier waar ik woon een stuk rijden staat één molen en als ik daar voorbij rijd kan ik het niet laten en móet ik uitstappen om het wieken geluid te kunnen horen.
    Het wordt een mooie quilt en het is een uitzonderlijk mooi patroontje. Prachtige stofjes...Groetjes Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk blogje over een hoop verwennerij. Van je eigen kind, die zomaar zijn hoogst-persoonlijke molenquiltje krijgt, en ook nog eens heel mooi en in rap tempo. En van de egeltjes, die door het openen van een sterrenrestaurant straks heerlijk volgegeten de winterslaap in kunnen. Je bent goed bezig, Jeannet!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja hèhè ik snap die egels wel, wie houdt er nu niet van lekker(der) eten.
    Voor je zoon heel veel succes met de cursus, gaat vast en zeker lukken wanneer je zo bevlogen bent.
    Fijne nieuwe week.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig je molenquilt in wording.
    Komt helemaal goed bij jou zo.
    Geweldig wat je voor de egeltjes doet zeg .............liefs. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gezellig om mee te lezen! Stoere quiltblokken, stoere molens en molenaar en vertederende egels. Bij elkaar een aantrekkelijk stukje landleven. Hartelijke groeten, Betsu

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk gezellig blogje Jeannet, ik heb weer genoten van je gedachten-spinsels.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En zo is dat, hoor, we mogen goed voor de dieren zorgen.
    Wat een prachtige en leuk verschillende molens heb je gemaakt! Zoonlief boft toch wel enorm! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een ontzettend leuke molens heb je gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. "Good morning, Jeannet! What a lovely pattern this is - I am looking forward to see your quilt! You chose beautiful colors again, love them! My godfather and godmother have been millers of a watermill and I have the best memories from childhood playing with all the other children of the family in this mill! Wishing you a great week! “Helene

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Lekker bezig, Jeannet, laat de wieken maar draaien...uh...je naald maar gaan..
    X Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk om je egeltjes te zien genieten van de gevulde dis, je quiltje is goed geslaagd en een blije zoon .

    Gr Ans.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuk verhaal van de egels! Wat een toepasselijk quilt ben je aan het maken voor je zoon! Geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat super dat Jorrit de opleiding tot molenaar gaat volgen. Dat is hem op het lijf geschreven.nwens hem maar succes. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.