Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 20 november 2017

Jacobus op het platteland

Oplettende lezers hebben het al gezien, nieuwe header bovenaan mijn blog, en wie prijkt daar op? Juist ja, Jacobus! Het olijke aapje van het patroon van Anita Wildschut.
Het is me gelukt! Een aap breien uit één stuk, met slechts één vulopening, wow......ik was #besttrots# op mezelf dat ik dat zomaar kon.
Nou moet ik zeggen dat het patroon ook kinderlijk eenvoudig is uitgeschreven, elke steek,elke handeling, is zeer duidelijk op papier gezet, dat kan niet mis gaan, goed lezen. Jacobus in zijn blote gat, dat was me ook niet wat, dus gelijk maar gedaan, en Jacobus heeft een broekje aan......
Okay, dat is soms even een dingetje, als er staat AR is dat averecht/recht en dat moet je dan natuurlijk wel zo doen.En dan nu voor de kritische breisterren, aan de linkerkant van het broekje had ik AR te letterlijk genomen en boven elkaar gedaan, zien jullie het?
Duurde even voordat ik erachter kwam, en toen ben ik wel AR verder gegaan, nou ja, het is zo, only god is perfect....ik ben er tevreden mee. Wie het ook van plan is ooit te maken, ik zou zeggen, doen! Echt, het is een heel makkelijk verhaal, als je goed kunt lezen.
Het is weer November, november, dat is de maand van het blad, wij hebben op het toilet een boekje van Mevr. Stam- Dresselhuys staan, en daar staat het in.....
November, dan is er de maand van het blad, en je hoeft er niet eens voor in Gelderland te wonen. Hier aan de kust op het minilandgoed is ook genoeg blad te ruimen, van de notenboom, dat verteert niet dus dat moet wel opgeruimd anders kom je het volgende zomer overal tegen.
Maar goed, het komt altijd van pas, we maken er bladerhopen van ergens achter in een hoekje, ergens waar de egels zitten, en waar ze dan lekker onder kunnen kruipen.En dat het nog steeds goed gaat met de egels!
Ik had weer de wekelijkse egelweeg, en deze kleine ondeugd is me gegroeid! 60 gram in één week, is me dat wat, en dat elke week he. Toen hij voor het eerst kwam eten was het een klein mager minkukeltje vol vlooien, maar nu....die komt de winter wel door onder de bladerenhopen.
De dames damhert komen de winter ook wel door......is het niet van de geitenbiks die ze krijgen, dan toch wel van het vogelvoer....en dan kunnen ze zoooooo onschuldig kijken.....
Ik vraag me altijd af wat er in hun hoofd omgaat als ze zomaar, een half uur, doodstil staan te kijken in de tuin, naar wat, ja, naar wat eigenlijk? Het lijkt wel of ze staan te mediteren ( kan ik zelf nog wat van leren)
Dit was ook een toevalstreffer, vlak voor mijn raam, aan een boomstam, en nog stilzitten ook! Dat is bijzonder voor deze beweeglijke groene specht.Ik hoor hem altijd wel "lachen" om wat dan ook in de tuin.
Ook deze kleine bonte specht is een dagelijkse terugkerende gast op de voedertafel.Het is niet te geloven, maar afgelopen weekend zaten er wel vijf! Ze nemen hier gewoon hun hele familie mee naar toe en een heibel dat ze hadden onder elkaar.....(soms net mensen ) Jeetje.....
Ze doen precies twee dagen over een groot vetblok van 2.50, ehhh, ik kan er wel een krantenwijk bij nemen, dit gaat te gek worden, het restaurant laat enige sterren vallen.......we moeten zelf ook nog eten.
En Jacobus? die vraagt zich, peinzend af, of het buiten op het platteland tussen al die beesten eigenlijk niet veel gezelliger is dan in de warme keuken.....

Hartelijke groet, fijne week allemaal weer, Jeannet

22 opmerkingen:

  1. Dag Jeannet,
    Hoe bijzonder is het dat jullie zoveel dieren in de tuin hebben. Wat een rijkdom.
    Misschien heb je hier wat aan ivm de hongerige vogels?https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/vogels-voeren/zelf-een-vetbol-maken-in-6-stappen
    Groet,Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep een echt mooi blogje van een fijn
    Mens op een fijn landgoed
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellige aap is het geworden! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch altijd gezellig op maandagochtend om jouw blog te lezen.
    Fijne week.
    Groetjes,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is weer heerlijk bij jullie. Prachtige Kobus en fijn dat het egeltje het zo goed doet.
    Mooie foto's dank je en een fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie nieuwe header Jeannet. Foto's van zaken die jouw nu bezig houden. En dan Jacobus! Heel leuk! Bij Willeke hangt er ook één. Het is bij jullie echt een dieren restaurant. Zo leuk lijkt me dat om dagelijks die hertjes te zien. Ik ben al opgetogen als ik er één of twee tegenkom onderweg naar onze dochter. Spechten zie je hier maar heel af en toe. Gelukkig wel andere vogeltjes. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die Jacobus is me toch leuk he.
    Inderdaad steekje voor steekje bijna lezen en zelfs ik heb hem gemaakt hihi.
    Die zo slecht brei patronen kan lezen.
    Maar al die vogels in je tuin dat is geweldig zeg........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat valt er toch veel te zien als je de tijd neemt om te kijken. Heerlijk herfstverhaal. Ik heb ook het patroon van Jacobus liggen, maar kan er niet toe komen om te starten, en verschuil me achter al die andere dingen die eerst "moeten". Ik maak in de herfst altijd een 'vogeltaart'. Nieuw frietvet met vogelvoer er doorheen, in mijn oude puddingvorm opstijven, en dan naar buiten. Succes verzekerd. (Ik krijg ook geen mails meer van reacties, dus het ligt waarschijnlijk niet aan onze computers)
    Mooie header ook... Laat een brede interesse zien. ;)
    Fijne week, Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk is Jacobus geworden en zoals Opoe altijd zei -achter wonen geen mensen.
    Geweldig boek is dat hè en ik heb het ook en lees met plezier zo nu en dan wat stukjes.
    Het blad hoor je volgens Vivara op nette hoopjes in de tuin te leggen.
    Gezellige week
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk verhaal weer , en dat aapje iedere keer in een andere stand

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een heerlijk blokje weer.
    Beestjes in de tuin kosten nu eenmaal geld. Maar een ster minder dat geloof ik niet.
    Dan zelf maar een boterham minder, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jacobus is mooi geworden. Het is zo'n schatje met zijn eigenwijze snuitje.
    Heb hem zelf ook gebreid, maar bij mij werd het een meisje: Charlotte.
    Als ongeoefende breister vond ik het patroon heel duidelijk, maar is het toch nog wel een aantal keren misgegaan.
    Eéns maar nooit meer heb ik gezegd. Gelukkig heeft een vriendin er toen nog eentje voor me gebreid, een kleintje.
    Misschien krijgt jouw Jacobus ook een kindje?
    Fijn dat het egeltje zo lekker groeit.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Apetrots ben je natuurlijk op Jacobus...wat een leukerd is het geworden! En verder is het een gezellige beestenbende daar bij jou, zo leuk al die spechten maar, fotogeniek dat ze even blijven zitten voor jouw camera.
    Fijne week gewenst, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je mag echt apetrots zijn op Jacobus!

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind het een geweldige prestatie, hoor, je mooie Jacobus, met het kekke broekje, want ook al kan ik best wel lezen, mijn Jacobus eindigde als een soort gatenkaas, halverwege zijn buikje, en moet w.s. opnieuw op de pennen.
    Wat een dieren-rijkdom toch, daar bij jou in de tuin, en wat fijn, dat het egeltje mollig en doorvoed de winter in zal gaan, dankzij jouw goede zorgen.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw... wat een natuur in je tuin geweldig. Gewoon een bijbaan nemen doe ik ook met de eekhoorns...hihi. Leuk blog Jeannet...super.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige Jacobus van jou! Knappe prestatie!
    Mooie vogels zeg, die spechten.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super leuk is Jacobus geworden Jeannet! En prachtige foto's weer, vooral van de vogels. Deze week in Max Magazine een prachtige column over jullie mooie eiland van Rob van den Dobbelsteen.
    Fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Leuke aap is het geworden en wat heb je toch een heerlijke tuin met al die dieren, dat is puur genieten en dat is het belangrijkste van de natuur! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een dotje is Jacobus en alle andere dieren!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    ตารางคะแนน

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.