Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 11 december 2017

December

Ik hoef hier denk ik niet te zeggen dat de weken voorbij vliegen, hoe meer het jaar zijn einde nadert, hoe sneller de tijd lijkt te gaan, net als je dat hebt met de leeftijd, hoe ouder je wordt, hoe sneller het leven 'opkort"Gelukkig vieren we allemaal gelijk nieuwjaar plachtte mijn moeder vroeger te zeggen, hoe snel of langzaam de tijd ook gaat, dat is een vast gegeven.
Mijn vintage kerstpostertje staat weer op de schouw, de kerstboom staat op zijn vertrouwde plek.Met een nieuwe, glazen, handgeblazen en állermooiste bal op een prominente plek......er had voor de jongeling verder niets in hoeven te hangen.Die bal gaat ons overleven en geschiedenis schrijven, wat ik je brom.......
De kerstkaarten zijn geschreven en verstuurd dit weekend, je kan er maar vroeg genoeg bij zijn, is het maar gebeurd, ik neem me altijd voor om voor TNT te spelen en de decembermaand en een tiental kaarten zelf te gaan bezorgen, met de fiets, ja hoor, nee dus.....het is koud, of het regent, of het kost teveel tijd......met als gevolg dat de mensen die het dichtste bij wonen, het laatste een kaart krijgen en ik op het nippertje nog vlug een velletje decemberzegels bij koop.
Ik schrijf vaak  over de simpelheid van het leven, dit is er een mooi voorbeeldje van, hoe simpel het leven kan zijn van een plattelandsquiltster, restjes over in een bakje, vierkantjes van 2 x 2 inch gesneden, paar randjes eromheen gemaakt, en kijk, zomaar leuk geworden.
En wil je nou nog wat leuks, kleins en redelijk eenvoudigs voor kerst maken? Mug Rug, oftwel, onderzettertje voor je "cup of tea"of zoiets, 15 x 15 cm, en gratis te downloaden op de website van Kathleen Tracy.
Met Sinterklaas hebben we de jongeling in huis een passend cadeau gegeven, die houd namelijk al jaren stellig vol dat hij later......en naar ik mag hopen, héél veel later.....een "mannenhuishouding" gaat voeren. Ik stel het me voor als zoiets.....Marius van DokkumWe hebben er wel lol mee gehad en nu zitten we s,avonds te puzzelen, saampjes, manlief en ik, want de jongeling vind het "DUF".....ja hoor....
Wat misschien ook onderhand wel duf is, is als ik elk jaar weer met dezelfde foto,s kom van die amaryllisbloemen, maar echt, geloof me, elk jaar weer val ik in een adembenemende verwondering over de gigantische grote en mooie bloemen die uit die knoppen komen, dan ben ik het weer vergeten van het vorige jaar en is het weer de nieuwe verwondering die toe slaat.
Afgelopen week met zwemvriendin een daagje naar Zeeland geweest, het grote wijdse landelijke zeeland met gelukkig een zonnetje tussen de prachtige wolkenluchten door, prachtige warme stofjes van de quiltster uit Kerkwerve.
De winkels daar in Zeeland zitten vaak gewoon midden op het platteland, in het weidse niets verscholen, zo ook de breiboerderij van Mo & More, geweldig, wat heeft zij ook weer een prachtige wol liggen, en zo veel...ik zag iets en dacht, Wouw.....of was het Wauw.....ik viel meteen voor de kleur, en die was Wouw, om precies te zijn, plantaardig okergeel geverfd met Wouw.
Nog ergens in het verre Ouwerkerk, al weer middenin de polder, de volgende boerderij, van Textielwerk, zo weids dat het leek alsof je Engeland in de verte kon zien liggen als je op je tenen ging staan, hebben we niet gedaan overigens, maar het gevoel was er wel. Evenals mooie wolletjes, restjes van handgeverfde Riihivilla uit Finland, prachtig, voor polsmofjes, handschoentjes, maar eerst gewoon naar kijken.
De egels lijken nu toch wel in winterslaap gegaan, we hebben er een andere kleine gast voor in de plaats gekregen, ook leuk om te zien, want ook van dit soort kleine gasten houden we, al valt het niet mee om hem of haar te fotograferen, ze zijn watervlug.
Achterop de camping op het land van de buurman lopen de Buuralpaca,s, van nature zeker nieuwsgierig als ze je zien staan, mooie dieren, ik heb er ooit een vacht van gehad om te spinnen.
Het zijn net wollige beertjes als je ze zo ziet lopen en van kou hebben ze helemaal geen last omdat ze van de hoogvlakten van Peru komen waar het ijzig koud is.De damherten zijn wat minder blij met de sneeuw, ze lijken wel gedesoriënteerd in die onverwachtse witte wereld, want waar is het voer nu?
Overal in het land hoorde je afgelopen weekend over sneeuw.....nou, als je er niet van houd moet je aan de kust komen wonen, want hier hebben we het meestal alleen in een spuitbus van de Hema...., tot mijn grote verdriet, want Oh....wat hou ik van sneeuw.......hier is de winter meestal grijs en grauw en koud en regenachtig,en winderig.
Maar afgelopen weekend dus niet, het werd wit, prachtig wit, het was maar even, maar even is ook goed genoeg. Het was dus weer geen weer om die kerstkaarten rond te brengen, zoals ik al eerder zei :(  en de voorspellingen zijn voor vandaag ook niet jofel om een fietsrondje te houden.Fijne week allemaal weer!

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

13 opmerkingen:

  1. Een gezellig winterblogje! Ons huis is nog niet in Kerstsfeer. Wordt aan gewerkt. Ook met kaarten schrijven ben ik begonnen. Het weekend zijn we naar Duitsland geweest. Kerstmarkt in Oldenburg bezocht en een verjaardag gevierd. Heen ging het rijden nog. Slecht 3 kwartier langer. Maar terug.....! Ruim 2 1/2 uur langer. Niet leuk! Maar weer veilig thuis.
    Puzzelen doen wij ook graag, maar het komt er eigenlijk niet van. 1 ligt er opgerold in de maak op de puzzelrol. Misschien 2e Kerstdag? Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De week is weer begonnen. Jou blogje had ik echt nodig. Sneeuw hebben we hier bijna niet. Raar twee jaar terug liep Nederland nog naakt en waren wij drie dagen van de buiten wereld afgesloten door gladheid. Nu is het andersom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier liggen de kaarten klaar, maar de wandeling naar de brievenbus uitgesteld i.v.m. de gladheid, maar ik geniet van de witte wereld al is er al veel gesmolten maar er komt nog meer sneeuw! Geniet van je bolletjes en je lapjes maar vooral van al die dieren, wat zijn ze mooi! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier ligt een pak sneeuw en er komt nog veel mee bij, lekker genieten van jou blog .

    Gr Odette.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig he.....zo winters en sprookjes achtig zeg...........liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk genieten van de witte wereld en je mooie amarylissen. Hier begint ook een knop open te gaan.
    Wat een prachtige kerstbal van de molen! Nog nooit zoiets gezien.
    Puzzel ze en van mij mag je deze kleine beestjes houden. Die mogen buiten blijven.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las dat het molenaarsambacht erfgoed gaat worden. Een gewaardeerd beroep dus.
    Prachtige stofjes! Ik herken er wat van, zitten ook in het bundeltje dat ik onlangs bij de quiltster kocht. Heel mooi zijn ze!
    Het blokjesblok is prachtig in haar eenvoud, iets voor een groter geheel?
    Hartelijke groeten, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. t Is echt weer om binnen in de warmte te blijven en te genieten van gezellige blogjes zoals deze. Leuk die mug-rug, zag hem ook al langs komen op Kathleen Tracy's blog....nog niet gezwicht maar..... groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Piep heerlijk winterblogje enje stoffen
    Zijn als pralientjes.. ovweerstaanbaar..
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker blogje voor bij de Kerstboom, kaarsje aan, en sneeuw buiten! Inderdaad, het is zeldzaam hier in de regio, dus geniet ervan zolang het kan! Mooi en zo lief, die mugrug en dat kleine quiltje in de warme kleurtjes. Je nieuwe lapjes zijn ook om het warm van te krijgen, zo mooi. Geinige en toepasselijke Kerst"bal"!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Net mijn buikje vol gegeten, beentjes omhoog en rustig de blogjes van de dag lezen. Tegenwoordig bewaar ik die van jou als laatste, geniet ik er echt zo van, want als ik de laptop sluit, draad en naald oppak dan kan ik er nog lekker over mijmeren 😄
    Fijne week Jeannet, groetjes,
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook hier ligt regelmatig een puzzeltje op tafel. Nu de kerstitems van Jan van Haasteren. Heerlijk onthaasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dinsdagavond fietste ik langs de molen in Nieuwegein en zag warempel ook een ster op de bovenste wiek. Toen moest ik wel aan jouw bericht denken! Fijne feestdagen gewenst en groet, Thea de Jonge

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.