Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 19 februari 2018

Zooooo klaar mee............

En dat was de derde keer deze winter dat ik geveld was-, is het geen zware verkoudheid met lange nasleep dan was het nu toch wel echt griep met hoge koorts, wat een ellende, ik weet het, er zijn ergere dingen, daar kom ik zo nog op terug, maar als je middenin zo,n ziekteweek zit, en je hoest je de longen uit je lijf,dan lijkt het wel alsof er even niets ergers is.....
Misschien is het voor sommigen herkenbaar, blijkbaar is mijn weerstand zo slecht dat ik alleen al bij het woord griepepidemie het virus te pakken heb, okay, ik spuit nare medicijnen tegen reuma waar je niet vrolijk van wordt, en ook niet beter, was dat maar waar.....en manlief werkt in het onderwijs, ook zo,n fijne gezonde omgeving....NOT.We werden achter elkaar geveld, manlief vrijdag, ik zondag, en de jongeling donderdag,
En dan te bedenken dat er allerlei mensen zijn die altijd van alles ( denken te ) mankeren en bijna een bed bij de HA hebben staan, maar nooooooit ziek zijn..........enfin, laat ik daar maar over ophouden.Dat is blijkbaar iets van alle tijden, want zongen we vroeger niet allemaal als kind het liedje van Kortjakje? ( altijd is Kortjakje ziek, middenin de week, maar zondags niet.....)
Het was dus een weekje dicht bij huis, de eerste drie dagen heb ik in bed doorgebracht, met het uitzicht op een quilt die ik ooit gemaakt heb, het kon slechter, altijd leuk wakker worden. Gossip in the garden.Blijft een erg leuke quilt waar veel aan te zien is, heerlijk inslapen s,avonds, en ook heerlijk wakker worden met het zicht op die theekopjes.
Daarna hingen we allebei in een stoel in de serre, of op de bank.We keken naar de vogeltjes, in de tuin, terwijl de zon door de takken heen in de tuin scheen, geen slecht uitzicht als ik eerlijk ben.Hoe meer oog je krijgt voor het gewone, hoe bijzonderder de wereld wordt.
Het blijft grappig om te zien hoe druk de vogels het hebben met elkaar, met eten zoeken.Het is prachtig om te zien hoe de hiërarchie bepaald wordt.
Het stikt hier ook van de bonte spechten in de tuin, soms wel een stuk of zes, als je de puf niet hebt om wat anders te doen, en de lettertjes voor je ogen dansen, is het een leuke bezigheid om hun gedrag te bestuderen, en daar samen met manlief over te filosoferen.......
En in het begin van mijn blogje zei ik al, er zijn ergere dingen....tuurlijk.Ik heb hier al eerder van die mooie kaarten laten zien van Ariena Ruwaard, met van die treffende teksten, ik wist tot voor kort niet wie er achter deze kaarten zat.
Daark kwam ik een tijdje terug achter, zij heeft een boek geschreven over hoe haar leven een compleet andere wending nam, toen ze van de één op de andere dag geconfronteerd werd met een hersenontsteking, encefalitis, en daar dus restschade aan over heeft gehouden.
Van een succesvolle vrouw met een leuke baan, geweldig gezin, rijk leven, moest ze na deze diagnose ( U heeft geen HBO niveau meer zei de neuroloog) een andere weg in slaag, gedwongen, en de manier waarop ze dat gedaan heeft, de prachtige kaarten die ze maakt, de mooie juttersstukken, het heeft mij heel erg geraakt.
Ik weet wel, je kan en mag je niet met anderen vergelijken, de ene mens heeft een hogere "frustratietolerantie" ( ja, dat leerden we al op de opleiding) dan de ander, maar als je dit zo leest, dan is het toch wel heel erg bijzonder dat er uit zoiets naars, ook weer zoiets moois is ontstaan, dat zij met haar kaarten met de pakkende teksten zo,n grote groep mensen weet te bereiken.Dat ze samen met haar gezin die kracht weer heeft weten te vinden. Het was een eye opener voor mij.
We verzorgen het beest vlak voor het raam en kunnen haar op het gemakje observeren, alles wat zij laat liggen vind gretig aftrek onder de andere vogels.Valentijnsdag is geruisloos voorbij gegaan, hoewel....er kwam een superleuk ingepakt pakketje van De Quiltster...wow....
En voor dat jullie nu denken, Tssss....waar staat dat geldboompje op dat minilandgoed? Dit is budgettair neutraal gekocht, ofwel, stofje eruit, stofje erin..,.het zou zomaar een carnavalskraker kunnen worden ;)En zo was er weer een week om, gelukkig wel........kon me dit keer niet hard genoeg gaan.
Toen we weer een beetje bij de mensen waren hebben we eerst een hele grote pan ambachtelijke kippensoep gemaakt. Het werd me in zo,n week wel duidelijk dat je erg dankbaar mag zijn als je er als gezin voor elkaar bent, de één zorgt voor de ander, de ander voor de één, dat is toch wel heel erg belangrijk in het leven. Hoeveel mensen hebben dat niet (meer) ?
Vandaag is manlief weer aan het werk gegaan, en zoonlief weer naar school, het huis ziet helemaal grijs.....overal stof en nog eens stof, de ramen zien er niet uit, de badkamer, de slaapkamers, ik weet even niet waar te beginnen......echt heel erg.....dan zie je pas hoeveel je eigenlijk doet op een dag als je niet ziek bent,en hoe het eruit ziet na ruim een week niets doen....
Pffftt....Het is een ander blogje dan gewoon, maar soms is het leven even niet gewoon.Ik moet de energie, even ( hoop ik) onder uit mijn tenen halen, zullen we vast allemaal wel eens hebben. Komt goed.

Fijne week allemaal, hartelijke creatieve groet. Jeannet

22 opmerkingen:

  1. Wat een gedoe. Hopelijk was dit de laatste keer. En nu op naar het voorjaar, het is gelukkig al wat langer licht, daar wordt een mens vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst het één dan het ander zou mijn moeder zeggen !
    Gelukkig weer aan de beterende hand....
    Prachtig he die vogels en de prille seintjes van de Lente...
    Van de week toen ik naar mijn werk fietste ook..hoorde een specht...zag een prachtige witte reiger...vogeltjes druk aan de kwetter...en waar het water eerst over de uiterwaarden stroomden ...lag nu hier en daar wat ijs..met daar tussen heel veel ganzen..prachtig !...( het was wel koud maar ozo heerlijk om te fietsen !
    Fijne dag..en pas goed op jezelf !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Rustig aan. 't Komt helemaal goed. Geniet tussendoor van alle prille lente uitingen.Zo mooi!
    Lieve groet, Marianne. K.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier kwakkelen we ook saampjes door de winter. Zou bijna geen griepprik meer halen! Rustig aan hoor Jeannet, alles hoeft niet in één keer schoon. En wat een zalige bank hebben jullie zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Jeannet, ik zou zeggen rustig aan beginnen vandaag!
    En komt het vandaag niet klaar dan morgen maar.
    Beterschap in ieder geval.
    Ik loop ook al 14 dagen te hoesten, gelukkig geen griep en koorts, maar niet echt van de vlotte!
    Eén troost we zijn nu met zo velen! En het zal toch wel weer een keer overgaan!
    Groetjes Sylvia.
    Mooie stofjes hè?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat hakt erin en ik hoop dat je nu niet als een dolle dwaas de boel gaat doen, want geloof mij dat werkt averechts! Iedere dag een stukje en na een week is de boel rond en die ramen ziet niemand! Die prachtige tekst en haar verhaal wat indrukwekkend en blijkbaar is haar creatieve kant nu overheersend en wat mogen wij daar blij mee zijn want wat een wijsheid!
    Geniet van de kleine dingen en je steekjes! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ach toch wat een narigheid. Maar rustig aan weer beginnen hoor. Komt allemaal weer goed in jullie huisje. En anders wie er last van heeft help gewoon effe mee toch...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondanks dat je nog wat grieperig bent, toch weer een gezellig babbeltje, zoals elke maandag. En nog leerzaam ook. En hele mooie lapjes. Ik word daar altijd hebberig van als ik lapjes zie. Zo mooi. Geniet er maar van. Doe ik ook altijd als ik nieuwe lapjes heb. Beterschap!! Groetjes Emmy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veel beterschap toegewenst. Doe a.u.b. rustig in je herstel.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel beterschap gewenst ;hier heeft alleen mijn man de griep gehad maar wel met een zware longontsteking tot gevolg,ik ben blij dat ik ze niet gekregen heb normaal ben ik de pineut maar mischien zit de chemo nog in mijn lijf,die doet rare dingen in je lijf hoor zo moet ik ineens geen ledertreaxte meer nemen voor mijn reuma die is bijna helemaal weg heel raar is dat

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geniet vandaag nog maar van de vogels in de tuin want het stof ligt er morgen ook nog wel.
    Het vriest hier nu nog -2gr dus geen weer om ramen te wassen. Ook geen tijd voor want ik ga vanmiddag naar de diploma uitreiking van dochterlief -ze heeft naast haar werk en man +beesten haar opleiding gedaan voor verpleegkundige.
    Omdat Ariena zoveel heeft meegemaakt kan ze deze aangrijpende teksten maken -ze zijn geweldig.
    Doe het rustig aan en geniet!
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Piep hey plattelandsvriendinnetje wat heb ik genoten van dit “ongewone” maar zo mooie blogje
    Wij zaten/zitten ook ik die ellendige snotterdageb maar sliepen weer een beetje afgelopen nacht.


    Zoals je zegt.. energie uit je tenen halen.. maar gelukkig zijn “wij” van het volhouderstype en lopen we idd niet mee met de te “gekke wereld”
    Wat een prachtige tekst, ongelooflijk echt!

    Hey meid, ga het stof niet te hard te lijf, het ligt er morgen ook nog.

    Oh ja en de Gossip.. die vergezelt me in mijn ateliertje..

    Fijne week en we proberen die laatste virussen de deur uit te krijgen

    Knuf

    Ps oh oh die stofjes, kan niet wachten om ze op te halen..,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gelukkig zijn jullie weer een beetje opgeknapt, want die griep is meer dan ellendig. Hier alleen gruwelijk verkouden geweest, dus het viel mee. Elke dag een beetje stof te lijf gaan, maar niet alles ineens, hoor, want daar ga je van hoesten. Gewoon even extra uren rust elke dag en genieten van het moois in je tuin, dan gaat het elke dag een beetje beter.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gelukkig gaan jullie de goede kant weer op. Herkenbaar dat je tijdens de griep wel eens het gevoel hebt dat er geen eind aan komt.....ik ben nu drie weken verder en nog wat hoesterig en sneller moe....Gelukkig zijn er de dieren om je huis die je wat afleiding bezorgen. Dank voor de boekentip, veerkracht in het leven , omgaan met wat er op je pad komt, we moeten het er allemaal mee doen, en dan is wat wijsheid van een ander soms een echte eyeopener, kun je er eens anders naar kijken misschien. Geniet van je mooie nieuwe lapjes en laat dat andere stof nog even rusten tot je er weer fit genoeg voor bent....groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tot gisteren kon ik hier schrijven dat de griep ons huisje heeft overgeslagen. Maar vanmorgen moest manlief toch echt zijn werk bellen om te zeggen dat de man met de hamer langs is gekomen. Snotterend, hoestend en steunend hangt hij nu op de bank en kijkt curling. Heeft wel voordelen om nu ziek te zijn. Mooie lapjes heb je gekocht. En ja stof. Ik vraag me ook iedere keer weer waar het toch vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Erg naar om ziek te zijn. Bij mij is het gestop bij een koortslip. Mooie lapjes weer Jeannet. Daar wordt je weer vrolijk van. En niet denken, die moeten even wachten, want al dat stof en die ramen..... Gewoon er van genieten. En na alle goede adviezen van de andere dames nog even hoe ik ALTIJD werk. Half uurtje huishoudelijk werk, half uurtje pauze (= blogs lezen, handwerken), half uurtje huishouden etc. Werkt bij mij als een trein en het spaart mijn rug. En wat vandaag niet af is, dan morgen weer een kans. En als ik in maart weer het tuinwerk op ga pakken, werk ik ook niet langer dan een uur aaneen in de tuin en dan weer pauze. Mijn vriendinnen zeggen wel eens, heerlijk dat jij zo kan werken. Ach, ik heb er geen moeite mee. Nogmaals ik heb er alleen maar baat bij. Vanmiddag weer lekker wandelen. 😉🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jeannet, ik hoop dat je weer wat meer energie krijgt. En loop niet te hard van stapel.
    Bedankt dat je zo'n "mooi"stukje hebt geschreven, zo waar!
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mega herkenbaar.....hier al bijna 3 gevloerd door de griep...en is inderdaad een heftige!Maar gelukkig gana we allemaal weer de goede kant op...duurt alleen wel even denk ik eer we weer redelijk wat puf hebben....maar genoeg te zien zoals je al zegt..de natuur is prachtig!Beterschap! Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een heerlijk blog! Niet het ziek zijn of het tobben met een chronische ziekte. Dit is gewoon zoals het leven loopt!Dat is niet een glad Facebook verhaaltje. Zat net een beetje bij te komen achter de laptop. Een moeder van 100 en een 11 weken oude pup combineert slecht! Maar ja, een mens grijpt z'n kansen he? En het wordt lente, hoewel de weerman het op de radio heeft over de Russische beer die weer eerst moeten verslaan. Misschien komen we nog wel op de schaats! En overdag een zonnetje maakt iedereen blij.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een pech met die stomme griep. Beterschap verder en ja de 'kleine' dingen zijn heeeel bijzonder!

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Thanks for all your efforts that you have put in this, It's very interesting Blog...
    I believe there are many who feel the same satisfaction as I read this article!
    I hope you will continue to have such articles to share with everyone!
    หนังชีวประวัติ

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.