Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 19 maart 2018

Ufo,s worden Affo,s

Het wordt vandaag een breiblog, er is veel te zeggen over het breien, Ufo,s worden Affo,s nou gewoon doorzetten. Hier was ik best al een tijdje mee bezig. Ik wilde een zeer simpel patroon, alleen maar recht en averecht breien en een beetje meerderen, dat kan ik wel tijdens het kijken naar binnenstebuiten en de dagelijkse narigheid van Trump en Poetin.
Maar toen kwam het venijn, zoals een ieder weet zit dat in de staart, ( en bij een sok aan de teen) het was in dit geval  de kantrand, die in het patroon helemaal niet goed uitkwam. Nou vind ik breien al een heel ding, maar als patronen niet kloppen, nou, dan raak ik lichtelijk van de kook.......
Dus ik dacht, na drie keer uithalen en een nacht waarin ik in gedachten almaar lag te breien..... ik zoek een ander patroon op, een kantrand die ik al eens eerder heb gebreid, dat moet toch lukken.
Nou ja, lukken deed het, maar de grijze hersencellen waren toch echt vergeten hoe nou die kantrand ooit in een verleden al weer gebreid werd, Yo,s en gedraaid achterstevoren samenbreien, averechtse Yo,s,slipsteken, Pffttt....het was doorbijten......kantrandjes, dat ligt me niet zo, maar toegegeven, het resultaat is prachtig geworden.
Het leven van een breister gaat niet over rozen, ik heb het al vaker gezegd, breien is veel uithuilen en uithalen, of andersom, maar dan heb je ook wat daarna. Dit koop je niet in de winkel. En het leven is tenslotte één uitdaging, breien zal nooit saai worden, daarvoor is het resultaat te onvoorspelbaar. ik heb weer een nieuwe uitdaging in het hoofd. Ik hou stug vol.
Heb ik nog nooit gedaan, een grote driehoekshawl, in blauw wit, gewoon herhalen, steeds herhalen, en meerderen, dat zou toch moeten lukken? Met een knipbies, en een aangebreide rand.Ik heb voor de witte wol mijn eigen handgesponnen wol, dat maakt het nog specialer,proeflapje gebreid, mooi!
Ik ben erg benieuwt hoe dit gaat worden, groot project, kan ik lang over doen, en als Trump het niet al te spannend maakt kan ik gewoon doorbreien onder het nieuws zonder van schrik een steek te laten vallen, we gaan het beleven, ik hou jullie op de hoogt, maar eerst.......
Deze shawl af breien, eerst het één en dan het ander heeft mijn moeder me ooit geleerd vroeger, ( maar of ze dat zelf nou ook deed betwijfel ik......) nog een klein stukje, dit fair isle breien is wel helemaal mijn ding heb ik gemerkt. Dit wordt een mooie dikke rustieke landelijke shawl.
Je zou het niet zeggen als je de barre kou van afgelopen weekend aanvoelde, maar afgelopen week was het zo lekker, dat ik een stuk door de duinen heb gefietst, ik had een mooie boom vol met paddenstoelen gezien laatst met de twee mannen op de fiets.
Die mannen zien helemaal niets als ze fietsen,die ruiken alleen maar koffie met appeltaart of erwtensoep en uitsmijters en die kijken dus vooruit, hun neus achterna, ik snap werkelijk niet dat ze dit zo voorbij kunnen rijden, maar goed, stoppen is er dan niet bij voor mij.......
Dus ik dacht wijselijk, dat ga ik van de week wel even rustige overdoen in mijn eentje, het was prachtig buiten, de vogels zongen hun hoogste lied, de geur van de lente hing al in de lucht, en les één voor een natuurminnende fietser.....altijd een snoeischaar in je tas hebben!Een prachtige bos kastanjetakken was het resultaat!
En een heel mooi korstmos op een boom op de camping, als je goed om je heen blijft kijken en je oren wijd openzet is de verwondering altijd nabij, groot of klein.Onderweg kwam ik in de duinen nog een soort losgeslagen punkkip tegen.......Of tie mij zag betwijfel ik dus.
Op de camping zijn de twee zwanen druk met het keutelen rondom hun nest, leuk, gezellig, ik heb het idee dat zwarte zwanen vriendelijker zijn dan witte, ze maken zo,n grappig geluid als ze je zien en komen direct aan, niet in de laatste plaats natuurlijk omdat ik altijd een boterham bij me heb.....
Aan het einde van de week was er gezellig bezoek uit België, quiltvriendin Mieke met haar mannetje, heel gezellig mee geluncht, dat staat altijd zo luxe he, ik ga uit lunchen met vrienden, ik voel me dan altijd zo,n dame uit zon landlevenblaadje pohpohpoh.....maar zo vaak doe ik dat niet hoor.
En toen werd het weekend, een bar, boos en bitterkoud weekend, we werden wakker in een witte wereld,wie had dat nou nog gedacht! De wind gierde om het huis, de kachels loeiden om het hele huis op temperatuur te houden. Hier op de vlakte staat de barre koude noordooster op de zijgevel van het huis, het scheelde twee jassen met de voor en de achterdeur.
Beest was er ook niet meer blij mee, die is ook met haar oude botten meer gebaat bij een zonnetje ipv deze sneeuw.Ze staat er wat verloren bij, we hebben haar maar extra verwend, enfin, deze week komt de lente weer terug, ik hoorde zaterdagmorgen één vogel een zielig gezang uitbrengen.....die wist het vast ook even niet meer in de witte wereld.
Deze laatste foto is een spreuk van Ruud, onze pottenbakker op het dorp, ik vond hem zo meesterlijk in zijn eenvoud. En zo helemaal waar. Fijne week allemaal weer, ik ga vandaag eens voorzichtig kijken of mijn violen het overleefd hebben.............

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

22 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig breiwerk ..ik doe het je niet na.....de breikriebels beginnen ook bij mij een beetje....maar....waar begin je he ...
    Je foto's zijn weer prachtig !
    en de spreuk op de kaart is net als de kaart erg mooi !!
    Fijne dag ...;0)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. weer een mooie post, je sjaal is prachtig geworden, veel geluk met de volgende ziet er veel moeilijker uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. beautiful photos......and I love the wrap.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O je sjaal met dat kant randje is werkelijk prachtig geworden zeg. Breien moet bij mij ook niet te moeilijk zijn hoor. Maar dat kant en fair is la breien vind ik wel zo,n mooi resultaat, we blijven oefenen he...........liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige sjaal is dit geworden.
    En zie je in gedachten al achter jou mannen fietsen. Zo fiets ik namelijk ook maar dan met man en dochters. Recht op je doel af en vooral niet links of rechts kijken.
    Bakken met voer gaat er door voor alle vogeltjes in de tuin. Laat de lente nu maar beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie foto's van de paddestoelen op de boom en dat met deze kou.
    Ook hier een groot verschil in temperatuur -in de keuken sta ik met koude handen eten en drinken klaar te maken en in de kamer ernaast kun je door de zon bijna in tshirt gaan zitten.
    Succes met je volgende sjaal --prachtig en helemaal in mijn kleuren.
    Zonnige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je bent een rijk mens als je de schoonheid om je heen wilt zien, zowel buiten als knus binnen met een mooi breiwerkje. Geniet ook komende week,
    gr. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Jeannet,

    Wat is je omslagdoek prachtig geworden! En het nieuwe idee ziet er ook super uit. Veel plezier met de breisels en een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig breiwerk. Ook de wol vind ik heel mooi. Ik kijk zelf ook steeds verlekkerd naar zo'n mooie driehoeksjaal vol inbreiwerk, maar heb het nog niet aangedurfd. Ben benieuwd naar het resultaat!
    Groetjes, Marie-Louise

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gaaf geworden jouw sjaal en wat gedurfd dat je nu aan die gave knipsjaal gaat beginnen! Ik durf dat echt niet, weet zeker dat hij zou blijven liggen. Je foto´s zijn weer geweldig en ik heb ervan genoten en ook ik hoop dat die vreselijke koude winter nu echt gaat liggen en we kunnen gaan genieten van de lente buiten en met die violen komt het heus wel goed hoor dat zijn overlevers! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat mooi ik lees met veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig de omslag doek, en een uitdaging de volgende
    Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O, o, Jeannet, wat is je shawl mooi geworden, met perfecte kantrand als resultaat van de slapeloze nachten. En dan ook nog eens die geweldige fair isle shawl... zo prachtig! Het nieuwe project gaat je vast en zeker ook heel goed lukken. Ik krijg bijna breikriebels bij zoveel moois (en last van mijn breigeweten bij de uitspraak van je moeder).
    Geniet van de nieuwe week, het moois om je heen en ik vind het heel goed breiweer!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie sjaal en omslagdoek en de nieuwe die je gaat maken dat gaat je zeker lukken dat doet me denken dat ik er ook nog eentje op de pen heb staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je breit toch wel heel wat zo bij elkaar! Fair Isle, dat ken ik niet en ik krijg helemaal de kriebels als ik het zie, lijkt me zo ingewikkeld. Mooi zeg, die paddenstoelen aan de bomen.
    Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een Prachtige sjaals!! zo mooi!
    leuke post weer...het mooie in kleine dingen zien...doe ik hier ook..Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super mooi die omslagdoek met kantrand en dat nieuwe plan is ook al om te smullen zo mooi! Veel weer een hoop gezelligheid hier bij jou. groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat heb ik weer genoten van je blog. Dat breien van jou. Niets dan lof heb ik voor jouw doorzettingsvermogen. En de eindproducten zijn prachtig. Ook weer mooie foto's van de natuur. En wat gezellig die kastanje takken. Ja, een snoeischaar gaat bij mij ook vaak mee. Lieve groet van Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig je sjaal.
    Ook hier ligt de wol klaar voor een driehoek omslagdoek uit het boek Öland breien.
    Alleen nog even op pad voor een rondbreinaald ik bleek niet de juiste maat in huis te hebben.
    Wat een heerlijk blogje weer.
    Groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat is et altijd heerlijk om je blogs te lezen!!
    Ik woon een eiland "lager" en ik ben blij dat we nog zoveel moois hebben om van te genieten.
    Groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind je sjaal met ajour prachtig ! Bedankt voor de leuke natuurfoto's. En misschien heb je wel gelijk dat de zwarte zwanen wat liever zijn in de omgang. Succes met het afmaken van je volgende sjaal. Groetjes uit het koude druilerige Kachtem (België)

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.