Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 5 maart 2018

Barre tijden in Batenburg........

Voorjaarsvakantie......hadden wij weer...midweekje geboekt in Gelderland, Batenburg, vlak bij Nijmegen, in zo,n heerlijk huisje van Buitenleven, geven ze de ergste kou op sinds de telling in 1901, ja hoor.........Nou, aan het huisje lag het niet ( met gemak overal 23 graden en vloerverwarming.....)
Buitenleven staat wel garant voor prachtige plekken met maximale privacy en geweldige uitzichten, en die waren hier ruimschoots aanwezig. Aan de voorkant keek je uit op de voorbij varende boten van de Maas.En de achterkant was nog spectaculairder, daar keek je uit op de Ruïne van kasteel Batenburg, vroeger één van de grootste en imposantste kastelen in Gelderland, en imposant was het nu nog.
Het welkomstcomité stond al klaar, twee buurtbewoners die luid en duidelijk te kennen gaven dat het wel de bedoeling was dat ze elke dag, en het liefst twee keer, een boterham kregen....okay, de boodschap was gauw begrepen.
Ondanks de Siberische kou hebben we toch veel gezien en was het een schitterende omgeving met heel veel kastelen in de buurt, hier het kasteel in Hernen, slechts 4 km van Batenburg, was een prachtig bouwwerk.
En natuurlijk Nijmegen, de oudste stad van Nederland, oud, dat ben ik zelf inmiddels ook aan het worden, en ik hou van oud, dus Nijmegen was een herkenbaar feestje.
Lopend door de lange Hezelstraat, de oudste winkelstraat van Nederland,  kom je voorbij de mooiste panden, de één verft zijn pand , de ander gelooft het wel, verschil moet er zijn, nu en vroeger.
De prachtige Stevenskerk natuurlijk, jammer genoeg alleen in het weekend open, maar zo mooi gebouwd, dan staan wij wel met open mond te kijken dat ze vroeger zulke imposante bouwwerken konden maken met de technieken die ze toen voor handen hadden, dat waren levenswerken.
Verscholen achter de Stevenskerk zitten de kanunnikenhuisjes, dat waren een dertigtal kleine huisjes waar vroeger de kanunniken van de Stevenskerk in woonden, de kanunniken waren mensen die verantwoordelijk waren voor het bestuur van de kerk.
Nu zat er in één van die  huisjes een heerlijk koffiehuisje met brocante en bijzondere lunchflapjeshapjes, en niet onbelangrijk; Het was er lekker warm!
En ja, we zaten aan de Molendijk, en we waren op pad met de jonge (leerling) molenaar, dus dan weet je het wel....molens, we hebben ze weer gezien ( en beklommen) en gefotografeerd, molens, héél veel molens.....wat zijn er toch nog veel van in Nederland.Je moet ze maar net weten te staan he.....
Deze natuurlijk, bijna te zien vanuit het huisje, de standerdmolen van Batenburg, die helaas door de kou niet draaide op de gebruikelijke woensdag.Minpuntje voor de leerling Molenaar.
En deze molen, van Hernen, op een prachtig plekje middenin het Gelders landschap.
Het was een hele mooie omgeving, overal van die pittoreske boerderijen en monumenten, niet in de laatste plaats in Batenburg zelf, het kleine stadje ademde één en al nostalgie.Winkels waren er niet, de dichtstbijzijnde winkel was in Wijchen, tien km verderop, dus rust gegarandeerd.
Deze boerderij was voor een paar dagen onze naaste buur die we overigens niet gezien hebben.
En s,avonds zaten we heerlijk in de serre uit te kijken op de ruïne, de beesten die je daar zag, de vogels die daar druk waren in al die holen en gaten. Ik kom dan echt niet meer aan breien, lezen of quilten toe.Zoveel te zien, zelfs in het donker.We hadden ook nog bezoek van een wel heel bijzonder beest, die zie ik niet elke dag, ......
Een bruine rat kwam vlak voor het raam een stukje brood halen wat de "dames gans" hadden laten liggen, en wat is dan een doodordinaire rat, waar je normaliter van griezelt, opeens een prachtig mooi en vooral slim diertje!Daar kan je toch niet meer van griezelen als je die schattige roze pootjes ziet?
In Nijmegen was er een productiemolen vol in bedrijf, de Looimolen, die maalt voor consumptiemeel, dat was helemaal wat voor de jongeling,wat een ongelofelijke herrie......en een stof.....helemaal "bemeeld" kwamen de twee mannen weer hoestend en proestend naar buiten, best vak als molenaar.
Dit is echt een plek om een keer terug te komen, als de bloesems aan de bomen zitten.Dan zal het helemaal een plaatje zijn.Overal boomgaarden, sappige kersen, appels, peren. En mooie oude pittoreske plaatsjes, Ravenstein aan de overkant, met natuurlijk ook een molen, Wijchen, met een mooi kasteel.En laat ik nou echt niet hebben geweten dat er in Hernen, vier km verder, een quiltwinkel zit en al zeven jaar, nou ja.........het leven blijft verrassen.
Het is bijzonder dat ook als je maar een paar dagen weg bent, even een totaal andere omgeving, een heel ander plaatsje, ander huis, je doet en eet andere dingen, dan geeft het al een gevoel of je weken met vakantie bent geweest, dat schijnt ook wetenschappelijk onder zocht te zijn. Laatste blik op de ruïne vanuit de serre van het huis, het was ook weer heerlijk om thuis te zijn met die snijdende oostenwind, Oost West, thuis is het ook best!
Bloemetje er bij, in het ergens opgeduikelde oude Franse potje, taartje van het molenmeel, kon zat slechter.De meteorologische lente is 1 maart begonnen, nu de echte lente nog, komt ook goed naar wat ik begreep, gisteren scheelde het al een jas met zaterdag,hoewel ik me ernstig af vraag of de sneeuwklokjes zich nog zullen oprichten dit jaar.....Fijne week allemaal weer,

Hartelijke groet vanaf het minilandgoed! Jeannet

18 opmerkingen:

  1. Mijn jongste zus is ook helemaal weg van deze omgeving. Ze gaan elk jaar in april of mei daar heen vanwege een African Festival.
    Ben je nog naar de quiltwinkel geweest?
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snap echt niet dat er mensen zijn die als ze in Nederland blijven het geen vakantie vinden. Nederland is zo mooi en nog zoveel te ontdekken. Ik ken deze omgeving nog niet maar is zeker de moeite waard zo te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat geniet ik toch altijd van jou avonduren heerlijk om te lezen. fijne dag gewenst groetjes caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jullie hebben dus weer een heerlijke week gehad. Mooie omgeving is het daar zeker. Wij fietsen er nog al eens. Dan parkeren we de auto in Appeltern, gaan met het pontje naar Megen, drinken dan steevast heerlijke koffie bij Op de Poort, natuurlijk met die overheerlijke appeltaart erbij. Dan fietsen we langs de Maas naar Grave. Ook een leuk plaatsje. Over de brug terug naar Appeltern en dan vaak gaan we even van de dijk af via Hernen. Een hele mooie fietstocht. Ja Nederland is echt mooi. Wij genieten van onze fietstochten door het land, maar houden ook van reizen naar verre oorden. Nog bij M-OWN geweest en op de terugweg bij Willeke? 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeker een mooie omgeving daar. Quiltwinkel die ken ik hoor, de eigenaresse ook. In Herken heb je ook eens per jaar een prachtige krantenmarkt. Met heel speciaal goed allemaal. Heerlijk voor jullie er even tussenuit te zijn geweest..............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan het geloven dat je niet aan quilten toekwam .. wat een prachtige omgeving. Wij genieten telkens weeer van die mooie plekjes in Nederland , zal ik onthouden. Jullie hadden wel geluk met het weer. Wel koud maar je kan je ernaar kleden. Fijne week Gr Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn roots.....Nijmegen! Gaan regelmatig paar dagen daar vakantie vieren! Heerlijk verhaal heb je weer geschreven! X

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Piep wat een prachtige vakantie, met oog voor het “vele moois”
    Zalig.. en inderdaad even weg.. doet wat met een mens

    Fijne week en hopelijk schijnt het zonnetje volop zoals hier nu
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi verslag weer Jeannet.
    Adresje om te onthouden !
    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldige, dit wordt een to-do weekendje voor mij. Alleen nog ff DH inseinen 🙃😊

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie foto`s en omschrijving.Gelukkig heb ik jaren in Groesbeek gewoond en ken ik b.v. Nijmegen, héél goed, zo een gezellige stad!
    Mooie omgeving!
    groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerljk, zo even eruit. Mijn man is in Nijmegen geboren. Ik ben er vaak geweest. Mooie omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo te lezen en te zien, hebben jullie ondanks de extreme kou, toch een heerlijk weekje gehad, daar in het mooie huisje in het mooie Gelderland. En wat hebben jullie veel ondernomen! Als wij weer eens in het oosten van het land zijn, zal ik een dagje Nijmegen ook eens inplannen, want het ziet er mooi uit.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijk hè, even er op uit. Jullie zaten in een prachtige omgeving!
    groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat klinkt als een heerlijke vakantie! En inderdaad, gewoon een paar daagjes er tussenuit geeft je het gevoel weken te zijn weggeweest. In ons kikkerlandje is zoveel moois te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtige blog post weer!!
    wat mooi allemaal..
    en ja hoor gelukkig hebben hier de sneeuwklokjes zich weer opgericht..ik ook heb genoten van het warmere weer en de zon!!Heerlijk!!!Fijne week...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De sneeuwklokjes staan weer rechtop en ook de andere bloemen en bollen hebben zich hersteld, alleen de heel vroege narcissen hebben het niet gehaald, maar daar komen de latere al weer voor in de plaats en dus genieten ook hier! Wat een geweldig plekje heb je daar gevonden en wat leuk dat jouw zoon er ook zo van kan genieten! Nu weer thuis op je landgoed en ook daar is genoeg om van te genieten al zie ik jou nog niet jubelen met ratten in je eigen tuin! LOL!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat is een geweldig leuke week geweest als ik het zo lees. Mooie omgeving en mooie plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.