Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 19 maart 2012

De (Japanse) Wandeling

Van de blote voeten in de zon naar de wandelschoenen in de winter.Kennen jullie het programma van de wandelingop TV? Ik heb het een paar keer gezien, altijd weer bijzonder wat mensen dan te vertellen hebben over hun innerlijke zoektochten in het leven. Het lijkt wel of je in de natuur makkelijker praat over dat soort dingen.Ik heb een paar weken geleden ook de wandelschoenen weer eens opgediept en  afgestoft en gepast, en warempel, ze pasten nog.......Het zijn schoenen van het merk Lowa, echt fantastische wandelschoenen!
Wij wonen vlak bij het quakjeswater, (klik) dat is altijd mijn favoriete wandel gebied geweest, hoewel het de laatste jaren enigzins problematisch was heb ik er toch nog wel veel gelopen en het zweet brak me steeds uit als ik me bedacht dat ik dat niet meer zou kunnen lopen met die jeweetwelknie........dus ik dacht; huppekee...ervaring is de beste leermeester! Lopen jullie een stukje mee? niet te hard natuurlijk.....
Het lijkt alsof het grauw en grijs is in de winterkleuren,maar toch ervaar ik dat niet zo, er zijn zoveel verschillende kleurschakeringen te zien, het is in de winter anders, maar zeker niet minder mooi.De sobere kleuren en tinten deden me denken aan de Japanse stofjes in de kast.
Het ijs lag nog op de plassen toen ik er liep.
Het quakjeswater ligt in het Voornes Duingebied, en dat is weer bekend omdat er twee derde van alle planten in Nederland voorkomen, het is zeker in de lente en de zomer een enorm gevarieerd gebied, want al die verschillende planten trekken ook vogels en zoogdieren en reptielen aan
Vroeger schaatsen we hier altijd en als kinderen van een jaar of veertien hadden we een bootje en vaarden we over de plas ( wat overigens niet mocht van natuurmonumenten....), het is een redelijk grote plas en er broeden sinds een aantal jaren een kolonie lepelaars, de zeldzame witte reiger en aalscholvers. 
De lepelaars zijn het meest bijzonder, in de zomer zien we zo overscheren in de lucht, je ziet het heel goed aan het platte silhouet van die snavel.
Als je dit plaatje ziet is er toch gewoon veel kleur te zien ook in de winter.
Af en toe even rusten en mijmeren op een bankje, gelukkig zijn die er ook, het was heerlijk, ik was er alleen, dat ben je zelden in Nederland.Het was wel een inspirerende wandeling, zo,n mooie sobere aardetintenquilt, Mmmmmm,dus dan toch ook maar voor de bijl gaan voor de BOM van de maand van Yoko Saito in de quiltmania?of nog even wachten tot er meerdere blokken zijn te bewonderen. ( ik hou eerlijk gezegd niet zo erg van verrassingen...weet graag waar ik aan toe ben...)
Het kleurenpalet is zo mooi  Japans, zo natuurlijk en zo ZEN dat het wel verleidelijk is, als ik dan tijdens het maken van de quilt dat gevoel ook nog vast kan houden als het tegenzit met die bv die priegelraampjes...Hieronder een Japans tasje wat ik ooit eens maakte.
Als je er oog voor hebt en goed om je heen kijkt is er zoveel wat mooi is in de natuur en eigenlijk is er geen kleur die niet in de natuur voorkomt, hoe fel ook, dat heb ik wel geleerd uit de boeken van Tricia Guild..
In dit duingebied achter het hek grazen jaar rond koeien van natuurmonumenten, van die grote zwarte oerossen.
Altijd weer prachtig en imponerend om ze tegen te komen. Ik heb altijd de neiging om die ruige vachten even te aaien, of aan die natte neuzen te voelen..misschien toch maar beter van niet.....
En hier hield de wandeling op.........dat werd een beetje te gek voor de wandelschoenen, daar moeten laarzen aan te pas komen,dit is een stukje van de één van de oudste oerbossen van zuid west Europa, een elzenbroekbos, een moerassig en drassig laaggelegen gedeelte waar elzen en berken groeien.
Volgende keer maar weer een stukje verder.Ik raad het Voornes Duin en speciaal het quakjeswater echt iedereen aan die van de natuur houd, het is een uniek stukje Nederland, en niet alleen omdat ik er woon hoor. Fijne week allemaal, het schijnt weer lenteachtig te worden.......afwachten....( O ja, ik heb voor de liefhebbers het  boek de quiltclub van Jennifer Chiaverrini op mijn verkooppagina gezet rechtsboven op mijn blog)

38 opmerkingen:

  1. Heerlijke wandeling heb je gemaakt en wat een mooie omgeving! Inderdaad doet het denken aan de Japanse stofjes en wat een prachtige dieren! Geniet van het zonnetje en je steekjes, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is het schitterend daar, heb even mee genoten met je
    Groetjes joke en een fijne dag en hier geen zonnetje maar het sneeuwt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig verslag van je wandeling! En die foto van je Japanse stofjes is 'natuurlijk' erg mooi! en wat een schattig tasje heb je gemaakt, past helemaal bij deze wandeling.
    Het wordt deze week genieten van zonnige dagen!
    groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb meegewandeld en werd bijna openhartig. Ik hoef bijna zelf niet meer te wandelen vandaag,mijn piekeruurtje heb ik al gehad ( niet dat ik veel te piekeren heb natuurlijk ) en kan nu heerlijk aan mijn werk gaan. Mooi hoor die bom uit de quiltmania, veel plezier met de voorpret en op naar het voorjaar, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  5. mooie natuur waar jullie wonen,groet irena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jeanette, heerlijk dat je zo een mooie wandeling maakte met je knie, het is de beste methode om er tegenaan te gaan. Ben ergblij voor jou en heb intens meegenoten! ook het japanse tasje vind ik een leukerd echt mijn ding! nog een fijne dag met veel moed en zon.carine-patchworkstar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een schattig tasje en wat woon je toch in een mooie omgeving. Heerlijk om daar te wandelen.
    Vandaag is het weer wel beter en het blijft de hele week mooi hoorde ik. Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige wandeling schitterende foto's. Je zou er zo een serie quilts bij kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb genoten van je foto's. Wat een prachtig gebied en hoe inspirerend. Als we weer een keer naar De familie in Zeeland gaan, kom ik eens even aanwippen. Geniet van de komende week. Be carefull met je zere knietje he.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat wordt de natuur weer mooi he !
    En wat een mooie tas !!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat woon jij toch in een mooi stukje Nederland, alhoewel ik in het Groene hart ook niets te klagen heb.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een mooi gebied en wat heerlijk dat je daar weer lopen kan .
    Ik kan me voorstellen dat dat supergenieten is
    groetjes
    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Great post Jeannet! Love the photos of the beautiful countryside in all its glorious winter colours.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. dat was een mooie wandeling, ik heb genoten. Hoe is het de knie vergaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb even fijn met je meegewandeld, in
    gedachten dan. Ik ken dat stukje na-
    tuur ook en het is zeker heel erg mooi. Die kleuren, ja, precies zoals
    je beschrijft, zo verstild, met zo'n
    nevelig waasje, waardoor het net niet
    fel is. Wel helemaal mijn ding, net als die Japanse stofjes. Het Zen-gevoel, daar zou ik op dit moment
    heel erg behoefte aan hebben, maar is
    ver te zoeken (sorry, even depri).
    Ik heb heel erg van je wandeling ge-
    noten, Jeannet, bedankt!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt inderdaad een prachtig natuurgebied in de buurt om te wandelen. Elk seizoen laat iets anders zien, de prachtige foto's laten meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat is het daar prachtig zeg! Ik ken het helemaal niet, maar ik geloof zeker dat het de moeite waard is om eens een kijkje te nemen.
    Lekker is dat wanneer je daar dan helemaal alleen bent hé?
    Die BOM uit de quiltmania vind ik er ook leuk uitzien, maar inderdaad zou ik ook eerst wat meer willen zien. Dat tasje is wel errug leuk trouwens.
    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bekende plekjes. Zal er nu nog wel heel rustig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ken het gebied niet, want ik ben in een heel ander deel van Nederland opgegroeid, maar het ziet er wel erg mooi uit. Ik zit ook al verliefd te kijken naar de mysterie van Yoko Saito in de QuiltMania: ik vermoed dat ik deze nog wel eens ga maken in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Prachtige kleuren allemaal. Een stukje Holland waar ik nog nooit geweest ben. Dat wordt vast een mooie quilt.
    groetjes
    Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je voor de wandeling. Volgende keer ga ik weer graag mee. Je winkeltje is goed ' los'.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb even met je meegewandelt !
    Wat zijn dat toch een mooie japanse stofjes die je weer laat zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wij komen elk jaar terug in dit gebied om er minstens een keer te wandelen.
    Toen de kinderen klein waren korte stukjes en ze werden steds langer. Mijn 3 pubers gaan hier nog wel graag mee naar toe.
    Het is inderdaad het mooiste wandelgebied in Nederland dat ik ken. je boft dat je daar mag wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat woon jij toch in een schitterend stukje nederland!!
    Ik heb echt even kunnen meegenieten.
    Maar hoe ging het lopen nu????
    groetjes van ons allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Moeten we toch die kant maar eens uit. Dat waren we al van plan maar bij het zien van jouw foto's lijkt het me daar super leuk wandelen. Ik draag daar dan m'n rode schoenen, die zitten zo heerlijk en de zolen zijn zo lekker zacht...!!! Groeten uit het hoge noorden. (Het is hier trouwens ook erg mooi en....wij hebben ook van die oerkoeien.)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, het is prachtig bij jou in de buurt!
    Enne..... die Japanse quilt is/wordt een snoepie (ik weet het zeker), dus begin er maar gewoon aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een heerlijke wandeling heb je gemaakt, fijn dat je dat nu allemaal weer kan!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ja die wandelschoenen zijn perfect, heb zelf een paar blauwe. Mooi gebied, zal ik onthouden als ik eens in de buurt ben. Dank je wel voor de wandeling. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  29. En nog last gehad nadien? Heerlijk gevoel is dat he als je er eenmaal weer bent. Groet carina

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik heb virtueel met je mee gewandeld. Het is een prachtig gebied. Winterkleuren zijn heel bijzonder, zo ingetogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Als ik dat zo zie heb ik er ook weer zin in om eens te gaan wandelen, alleen zijn hier niet zoveel rustige plekjes meer en ik heb er een hekel aan om zomaar achter anderen aan te hobbelen. Maar de kleuren zijn inderdaad geweldig, daar geniet ik ook altijd van.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Dag Jeannet,
    De "hele" quiltclub is heel blij met je boek. We houden je op de hoogte van de projectjes.
    Hartelijke groet Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat heerlijk dat je met je knie nu weer wat beter uit de voeten kan en fijn dat je ons even met je mee liet wandelen, ik heb er van genoten. Schattig tasje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Leuke beschrijving van "jouw" natuurgebied! Zou er zo willen komen wandelen!
    Ga nou gewoon voor die quilt meid! Dan kan ik effe mee gluren! Ik ben er zeker van dat je er geen spijt van zal hebben!
    Groetjes,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Jij houdt dus ook al niet van verrassingen. Rustig afwachten hoe het verder gaat met de blokken van Yoko.
    Doe ik ook hoor, maar mooi lijkt het wel te worden.
    Die kleuren, heerlijk toch, net als die mooie wandeling die ik net met je heb gemaakt..... pfff, ben er wel moe van geworden hoor, had mijn wandelschoenen niet aangedaan....
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat fijn dat je weer zo'n mooie wandeling kon maken! En kijk, die Lowa-schoenen heb IK nou weer in het rood!
    Je japanse tasje vind ik helemaal gewéldig! Heb je daar nog een patroontje van?
    En wat woon je in een prachtige omgeving zeg! Dat wordt vast véél genieten de komende (mooie) dagen! Veel plezier en groetjes, Trudy

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Janny Schoneveld23 april 2012 om 19:42

    Wist je trouwens dat de Wolky shop in Leiden een website heeft met o.a. een outlet?
    Soms staan er leuke schoenen of laarzen op.
    Groet Janny S.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.