Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 18 januari 2013

De roode loper.......

Na alle verbouwingsfoto,s van de afgelopen week zal ik eens wat leuks laten zien van ons huisje, zoals sommigen van jullie wel weten wonen wij in een heerlijk sfeervol jaren dertig huisje, wat mijn overgrootvader indertijd voor hem en zijn vrouw heeft laten bouwen, ze waren op leeftijd en wilden er samen oud worden.Dat is ook zo gebeurd, en later heeft mijn opa er gewoond samen met zijn toenmalige vrouw.Haar foto hangt prominent in mijn gang.
Na hun overlijden hebben mijn ouders het weer overgenomen en nog weer later hebben manlief en ik het weer gekocht van mijn ouders Tot zover ons heerlijke knusse huisje. Achttien jaar geleden hebben we zelf de trap geverfd  en ik heb er toen dit kunstwerk van gemaakt, leuk, maar ik we waren aan wat anders toe.Ik had er al eens over geschreven.
Al jarenlang was ik op zoek naar een loper, een mooie "ouderwetsche" ambachtelijke traploper, maar nooit gevonden ondanks intensief zoeken op het WWW, het was het allemaal net niet,tot ik bij de roode loper uit kwam in Hummelo.......de naam alleen al....het gaf me een koninklijk gevoel, en tja....daar ben ik (helaas...) niet ongevoelig voor......dat weten jullie ook inmiddels wel......
Er ging een wereld voor me open! mooie honderd procent wollen ambachtelijk, in Engeland op hele oude weefgetouwen geweven traplopers van Roger Oates,hoe mooi kan het leven zijn? Het plaatje klopte compleet met het idee wat ik bij een loper had.
Met gezwinde spoed kwam Mijnheer Timmerman uit Hummelo met een auto vol rode en andere loperstalen afgereisd naar het westen om het allemaal te gaan beleven op mijn nederige trap.Ik had carte blanche qua kleur van manlief. ( komt overigens niet zo veel voor volgens de roode loper mijnheer......) maar als je al bijna 30 jaar lief en leed met elkaar deelt, dan ken je elkaars smaak onderhand wel.
Dit was met recht kofferbakverkoop! de ene loper was nog niet mooier dan de andere, Wow, wat een keuze! Gelukkig weet ik altijd goed wat ik wil want je zou er overdonderd van raken en uiteindelijk nog niets kopen.
Ga ik voor een lichte? of kies ik toch voor een donkere? Jammer dat ik maar één trap heb!
Wil ik een folklore en warme uitstraling? of een rozeroodachtige? Fenomenaal wat een kleurgevoel die Engelse mijnheer Oates heeft, zijn inspiratie haalt hij o.a. bij de Shakers vandaan, simpel, eenvoudig, mooi en ambachtelijk.Als je zo,n loper voelt en ruikt ben je verkocht.Dan wil je nooit meer een andere dan één van Roger Oates.......Of tie hem persoonlijk voor me geweven heeft....Nou, ik kies toch maar voor de rust, en het is deze onderste geworden.
En net voor de kerst, afgelopen december, was het dan zo ver.Het is de uitstraling van een sobere chique, zooo mooi, adembenemend mooi, waar je al niet blij van kan worden.......Nog één foto.....
En wat geeft me dat een geweldig gevoel om s,morgens vroeg, op mijn blote voeten, over deze loper naar beneden te lopen.......dat is toch wel puur genieten!Als finishing touch een gordijntje van oud Frans linnen van Bep genaaid voor de open meterkast met het antieke lampje en het halletje is helemaal klaar.
Wat hou ik toch van mijn huisje, aan mij is de spreuk; my home is my castle wel besteed.Deze stijl en kleuren gaan straks ook doorgevoerd worden in de nieuwe keukenruimte.Enne...mochten jullie nou denken dat het geld hier tussen de appeltjes groeit........niet helemaal....maar wij zijn om welbekende reden afgelopen jaar niet op vakantie geweest, gelukkig kreeg manlief wel vakantiegeld, en dat ligt nu (gedeeltelijk) op de trap!
We hebben de bouwvakkers van de week uitgezwaaid, lekker weer saampjes tussen het stof en op het eigen tempo, komt allemaal goed, dat zie je maar aan de trap!Fijn weekend allemaal weer. Schaatsen??....( ik niet hoor...)

57 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n bekleding op de trap. Wij hebben ook zo'n grote trap, 2 zelfs maar daar ligt gewoon vloerbedekking op . Dit is echt veel leuker.
    Weer een ideetje erbij.

    Fijn weekend
    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi,en ik wens jullie samen,veel geluk,veel liefs irena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig zo'n mooie traploper. Ooit hebben wij ernaar gekeken maar we schrokken enorm van de prijs.
    Hij staatprachtig bij je en je hal is nu helemaal in stijl. Met de keuken komt het ook wel goed. Heb ik alle vertrouwen in.
    Schaatsen? Nee, lekker prullen met naald en draad. Goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. da's een echte Jeannet-trap geworden.Mooi meid !Al geloof ik niet dat jij met je koninklijke knie moet gaan schaatsen,of mag je dat wel ?
    groetjes
    Geke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige traploper. Wij hebben ook een traploper met een bijzonder verhaal. Maar daar zal ik wel eens over vertellen. Het is eentje van bijna 50 jaar oud!Een familiestuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw, wat een mooie loper is dat geworden. Helemaal in de stijl van je huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Jeanette, je hebt dan ook wel een beauty van een huis.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lief huisje hebben jullie! Mooi dat het al zo lang in de familie is. De traploper past helemaal in die sfeer, prachtig! En dan die mooie roeden erbij!
    Daar zullen jullie lang van genieten.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het zie er erg gezellig en knus uit, dit zou ook mijn keuze zijn!!!!

    Lekker genieten,
    Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig! Past helemaal in je knusse huisje (met aanbouw).
    Fijn weekend. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat hebben jullie en prachtig huis!
    Lijkt me heerlijk om daar in te wonen, vooral met die hele familiegeschiedenis er bij.
    De oude trap vind ik ook erg mooi, maar die loper is echt schitterend!
    Wist ook niet dat die nog gemaakt werden.
    Herinner me nog van vroeger toen ik kind was.
    Moest ik altijd de roede vastmaken als er één was losgegaan, anders kon je zo van de trap vallen.
    Veel plezier er mee. Misschien steeds weer even naar boven en naar beneden voor het koninklijke gevoel?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja een loper, wat een mooie heb je uitgekozen! Hier was de trap helaas te erg beschadigd door jarenlange lijmtoestanden, dus vandaar een totaal bekleed exemplaar, maar ik kan mij de lopers van vroeger thuis nog goed herinneren en dan de koperen roedes die ik samen met Mams poetste, wat was het dan weer een schitterend geheel. Geniet maar van je prachtige trap en kijk uit met de gladheid!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een rijk bezit zo'n huis met een lange familiegeschiedenis. De loper staat prachtig op je trap.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben geen trappen in huis (appartement), maar je zou er bijna voor willen verhuizen ;-) Erg gaaf, zo'n mooie loper!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige traploper, helemaal mijn stijl en kleuren
    ook (die kleuren vind je hier in huis overal terug).
    O wat jammer, dat ik niet zo'n trap heb (die van mij
    is bekleed met taupekleurig tapijt), maar ik ga dit
    wel onthouden, voor ooit, als die ....huizenmarkt
    misschien weer eens normaal wil gaan worden. Maar
    ik kan me je geniet-moment op-blote-voetjes helemaal
    voorstellen, en die keuken, dat zal straks ook volop
    genieten worden!
    Fijn weekend en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een PRACHTIGE loper, zo eentje zou ik ook wel willen, zo echt als vroeger! Geniet er maar fijn van.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een schitterende loper, echt super genieten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauw wat een mooie loper, het lijkt me heerlijk om daar op blote voeten over te lopen
    Ik heb een open wenteltrap dus ......helaas
    Geniet er maar van

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi! past goed bij de sfeer van het huis, denk ik zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk nietwaar, als je over je vakantiegeld kunt "heen lopen" hihihi ....
    Mooie keuze wat betreft je loper. Zelf heb ik nachtmerries als ik ook maar een loper zie liggen omdat ik vroeger eens van bijna bovenaf, naar beneden ben gegleden omdat zo'n roede los liet.
    Met klammende handen betreed ik altijd een trap als er een loper op ligt hahaha .....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een PRACHTIGE loper. Is ook helmaal mijn ding. Ik ben onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik kan me voorstellen dat je heel blij bent met jouw trap! Werkelijk prachtig vind ik het en helemaal jouw stijl! Super!
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  23. deze loper loop je niet op, daar schreid je over heen als een koningin, wat prachtig.
    ik houd sowieso van oude huisjes met authentieke inrichting. Ben wel tikkeltje jaloers op je want woon zelf in appartement om gezondheidsredenen, voorheen ook in oud huisje maar niet zo mooi als dat van jou

    groetjes
    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat is id een waanzinnig mooie traploper, ik zou ook moeilijk kunnen kiezen, wat een pracht!!
    Wij hebben wel zo'n trap, nu nog bekleed, maar als dat versleten is, weet ik wel waar ik moet zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zo mooi en zo gezellig. Het hoort gewoon allemaal bij elkaar. Heel veel plezier met iedere keer trap op en af lopen. [want dat doe je nu natuurlijk maar wat graag]

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Haha, mijn hart begon een stuk sneller te kloppen tijdens het lezen van dit verhaaltje.
    Ik kom nl. zelf ook uit Hummelo. Mijn moeder woont er na enkele omzwervingen ook weer.
    Als je dan weet dat ik in de gemeente Hummelo en Keppel ben geboren snap je wel dat ik altijd moet lachen bij de reclame van de Aviko:
    Als het goed is komt het uit Keppel en omstreken.
    Dat kun je nu dus ook van je traploper zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Sodebille, wat een beauty! Neeeeee, niet gaan schaatsen, daar komen vast scheve knieën van.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. O wat een prachtige loper heb je uitgezocht past zo mooi bij de trap en het antieke linnen helemaal geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik heb maar één woord voor deze pracht;
    GAAF !!
    Ben je nu vaak op de trap te vinden ;0)
    groetjes Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dag Jeannet,

    Nou een mooi lopertje hoor op je trap! Staat super nostalgisch, zeker ook met dat gordijntje voor de meterkast. Zo werkte dat vroeger. Ik weet het nog van mijn oma. Sterkte nog met de rest van de verbouwing. Lieve groet Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ha Jeannet, heerlijk de bouwvakkers de deur uit, kun je lekker weer je eigen gang gaan! Mooie traploper en heerlijk zo'n ouderwetse gang...

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ben nog even benieuwd of je je telefoongesprekken nog via die mooie telefoon in je gang voert of hangt hij er nog van opa en oma?
    Leuk hoor en een ideetje voor als ik er ooit een tegenkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De telefoon heeft er in mijn beleving altijd gehangen, van mijn opa,s tijd, wij gebruikten hem ook, maar toen zoon geboren werd gaf het zo,n harde bel naar boven dat dat niet handig meer was dus hebben we hem afgesloten, geen idee of we hem nog weer zouden kunnen aansluiten

      Verwijderen
  33. Je hebt een mooie loper uitgekozen voor de trap en wat heerlijk dat de bouwvakkers nu weg zijn. Nu alles weer schoonmaken en inrichten en dan genieten van je woonkeuken.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een mooie keuze, je heb er een gekozen die ik prachtig vind, wat een beauty.
    Je zou er bijna voor in de gang gaan zitten om ervan te kunnen genieten.

    Fijn weekend, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat een enorme keuze, fijn dat je geslaagd bent. Ik vind het mooi bij de stijl van je huis en trap passen!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb genoten van je verhaal over je huisje. Wat ziet het er leuk uit van buiten zelfs al. En dan zal je zo'n trap tegenkomen als je binnen komt! Fantastisch, wat zul je daar van genieten. Kan het me helemaal voorstellen, want wij hebben geen trap in ons huisje...! (Toch maar niet ruilen..?..;o))))

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat ziet dat er mooi uit !

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een heerlijk verhaal en ja, ik kan ook zo genieten van een mooie traploper. Goede keuze heb je gemaakt. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Nydelige trappetepper, skjønner godt at det er vanskelig å velge:)

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ik vind je traploper een plaatje! Past helemaal bij de uitstraling van je huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. vind je loper schitterend zo heb je lang plezier van je vakantiegeld leuk dat je ons telkens weer mee laat genieten van jou ups en downs vr groet Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Wat prachtig dat dit huis zo in de familie is gebleven, en waarin jullie veel oude details bewaard hebben. Schitterende traploper, hoort echt in de stijl. Geniet er maar van, de vakantie was je vast al vergeten, en de loper heb je nog vele jaren elke dag plezier van

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Schitterende keuze Jeannet. Je huisje wordt echt een paleisje. Stel je voor met een schoon en bijna nieuw oud huis het voorjaar in. Dat wordt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Geweldig mooi, die trap! Kan me voorstellen dat je hiervan geniet.
    Succes met de verdere verbouwing. En vergeet je lapjes niet, dat is niet goed voor je. Af en toe even aanraken zorgt voor veel ontspanning. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Op je blote kakkies, in nachthemd, de trap af snellen, om te eindigen met een kop koffie in de boeren keuken, waar het eigen gebakken brood heerlijk geurt! De deur naar de hal op een kier zodat je wel de koninklijke loper zien kunt. Fijne zaterdag, lekker aan rommelen in dat paleisje van jullie! Heel bijzonder om zo in een familie huis te wonen. Dat doet Karin ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Mooie verhaal Jeannet. Lekker om weer helemaal gelukkig te zijn met je huis. Verhuisplannen kunnen weleens leuk zijn, maar dit is eigenlijk veel beter. Wat een ruimte zul je straks in je keuken hebben, lekker toch om daar na het eten te blijven 'hangen'. Je loper had je toch zeker opgerold toen die werklui door je huis banjerden of hadden ze daar niets te zoeken. Stof wappert overal waar het niet hoort. Maar je loper is mooi. Hoe is het met je ruggetje?!
    Fijn weekend! Groetjes aan man en kind, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Prachtige loper, goeie keus en je kunt het ook zo leuk vertellen ! ! !

    Fijn weekend Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Verbouwen, brrr, moet altijd erger voor het beter wordt. We hebben hier 17 jaar verbouwd, dus ik weet heel goed waar de stof allemaal gaat zitten en hoe lang je die nog tegen kunt komen. Maar het wordt altijd beter, mooier, groter.... Het is altijd de moeite waard. Leuk dat de lopermeneer bij ons uit de buurt komt. Nooit geweten. Mooie loper in die lichte gang ! groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ik zou het met al die mooie stoffen echt niet meer geweten hebben. Het staat prachtig op je trap. Fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat schitterend Jeannet! Weet je dat ik daar eigenlijk ook wel zin in heb? Zo'n mooie loper op de trap zou hier ook geweldig staan. Wij hebben een wit geschilderde trap en Ton klaagt er wel eens over dat hij de trap weer moet schilderen... dan lopen de jongens met hun schoenen aan naar boven en tja, dan beschadigd het natuurlijk. Dus niet alleen mooi maar ook nog eens functioneel!

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Wat een schitterende loper. Past volgens mij helemaal bij jouw huis. Niet dat ik dat ooit gezien heb, maar van alle foto's die hier af en toe (hihi) verschijnen!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.