Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 8 april 2013

DIY

Oftwel; Do It Yourself......en wat minder hip, waarom zelfgemaakt weer IN is.Google het in en je weet niet wat je ziet.Staat in de Libelle, truttigheid ten top, ik ben er lid van....en nog blij mee ook...Ssssttttt.......
Maar dat hoeven wij toch helemaal niet te lezen in de Libelle? Dat weten wij quiltsters en breisters en borduursters en handwerksters toch allemaal al lang en breed!? Voor ons crealieden was het al IN toen het bij dat andere deel van Nederland nog een suf en grijs en stoffig image had, maar daar hebben wij ons nooit iets van aangetrokken, integendeel!Wij maken het "selluf"wel en beleven er nog plezier aan ook.
Het levert ons een gevoel van vrijheid, originaliteit en onafhankelijkheid op, wat is er nou niet leuker dan de kick van iets zelfgemaakts? Daar hoefde het voor ons geen crisis voor te worden.
Huisje, boompje beestje, stofjes, draadjes, feestje!
Bijkomend voordeel is volgens de Libelle dat Crea Bea,s meer open staan voor nieuwe ervaringen en dat ze creatiever zijn in het oplossen van problemen in hun dagelijks leven. zou het echt waar zijn????
Maar er staat nog meer.....je kunt er van in de flow raken, tja, dat klinkt wel herkenbaar, maar dat je ook als het ware in een meditatieve toestand kan komen van creatief bezig zijn en dat het pijntjes tijdelijk verlicht, mwah......aan die uitspraak zou ik me niet willen wagen gezien alle kwaaltjes en pijntjes en tennisarmen, zere vingers, ruggen en hamertenen die ik op verschillende blogs voorbij zie komen, al dan niet van het crea bezig zijn.
Feit is wel dat we er met zijn allen vreselijk veel lol aan beleven dat het een enorme beweging in gang zet en de banden tussen mensen versterkt ( soms niet natuurlijk, vrouwen onderling he....maar laten we uitgaan van de positieve energie) als je bv kijkt naar Etsy,en wat mensen daar allemaal zelf maken dan valt mijn mond open, hoe is het mogelijk! Om nog maar te zwijgen van wat er op pinterest allemaal voorbij komt.
Afgelopen zondag was de spingroep weer bijeen bij mij, onnodig om te vertellen dat ook daar iedereen van een zeer hoog "crea Bea"gehalte is.Dat begint al bij het "iets voor bij de koffie"natuuuuuuurlijk geen cakeje vanuit de winkel, stel je voor.......ambachtelijk, authenticiteit, van onze eigenste huisbakkerij.
Laat de crisis maar voortduren, of zoals we vroegûh  in de studententijd zeiden; laat de bom maar vallen, wij hebben onze eigen wolletjes, dekens,kleden en kleding. Het geeft een goed gevoel dat je dat tenminste nog wel zelf in de hand hebt.
Wat een verhaal op de maandagmorgen he? In elk geval hoeven we er met zijn allen niet bang voor te zijn dat we werkeloos achter deze prachtige geraniums zullen belanden, een geruststellend gevoel in deze crisistijd! Allemaal weer een fijne inspirerende Crea Bea week!Pssstttt......niet te hard zeggen, maarre.....het was lijkt wel lente......

28 opmerkingen:

  1. Ik denk dat handwerk altijd in is geweest. Het is alleen nu dat de media het weer in het vizier hebben.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig zo'n groep spinsters bij elkaar. En wat ben jij voor leuks aan het maken. Zie schaapjes en en boom. Nieuwsgierig !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijk blog schrijf je weer!!
    Wij ( quiltsters-breisters-spinsters-borduursters-haaksters-enz.) Zijn gewoon hartstikke HIP!!!!
    en wat ziet het er gezellig uit bij jou met al die cretievelingen...wat zal dat een heerlijk gesnor zijn als die spinnewielen draaien...;0)
    Hele fijne dag ...
    ( psst ik denk ook dat de Lente er bijna is..;0),,)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk verhaal op de vroege maandagmorgen, Jeanet :)) Ik geniet er in ieder geval van! Leuk dat de spingroep weer zo gezellig was, en ik vraag me trouwens ook af wie bepaald heeft dat DIY uit was al die tijd... :) Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke blog hoor ! In de ochtendstilte werd ik ontwekt door het blije gezang van een vogel. Ook de koi's beginnen te bewegen en ja denk wel dat de lente nu in het land is. Bij de koffie las ik net ook het artikel over DIY in het lenteblad van Verena. Het handwerken zouden we moeten kunnen overbrengen naar onze kinderen. Bij mij lukt het'voorlopig' niet. Wat een mooie foto van de spinsters... zou gelijk ook een spinnenwiel aanschaffen(LOL). Je nieuwe WIP ziet er ook heel leuk uit. Van creativiteit gesproken. Nog een leuke dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je schaap vond ik al leuk. de boom is ook grappig. dit wordt een leuke quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo jeanette, wat een heerlijk verhaal weer vandaag, geweldig.
    Ja tis heerlijk hoor om lekker crea bea bezig te zijn.
    ben in het weekend mee geweest(vrij en zaterdag)naar de patchwork beurs in rijswijk, samen met Marcha en der moeder.
    Heerlijke dagen gehad,tis zo geweldig om al iets te delen wat je zelf ook heel graag doet.
    Ga je weer een mooi wolletje spinnen v a.s winter?? heb in Zolle op de handwerkbeurs zulke mooie wolletjes gezien die ze ook zelf sponnen en verfden.
    Daar waren ze ook zol op de kleine omslagdoeken, heb natuurlijk patronen en wolletjes meegenomen, maar nog niet gemaakt.
    Zijn beetje ingewikkelde patronen en daar moet je echt even alleen voor gaan zitten.
    Affijn genoeg gebabbeld, jij nog hele fijne dag.
    Ik ga aan de koffie en taart zoonlief word vandaag 26 dus beetje feestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je weer een geweldig blog geschreven en het is allemaal waar, ik hoop nog altijd dat mijn dochters mijn voorbeeld zullen volgen, maar inmiddels zijn ze 42 en 37 en ik geloof dat het er niet meer in zit, mij noemen ze inmiddels de oude naaidoos ;-)

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heuse "true story" Dit is immers ons leven, "gedoemd" om cretief te zijn dag na dag...en ik zou niks anders willen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijk verhaal ik zit te genieten en het is zo waar nou laat mij maar een crea bea zijn dit is mijn leven als ik dit niet had oh ik zou niet weten wat te doen dank je wel voor het prachtige verhaal
    Groetjes Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Creativiteit en handwerken is natuurlijk altijd in geweest. Alleen hadden de media dat niet in de gaten. Eerst waren wij truttig en nu weer in.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Veel kletspraat hoor in die Libelle over ONS. Maar het is wel waar dat breien en haken mij heel erg ontspant maar dat ik dan meteen al mijn pijntjes kwijt ben....ik zou hetw el willen .
    Wat laat je weer een prachtige stofjes voorbij komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wist het! wij zijn HHH (Hip Hot and Happening) en ben jij Uber HHH, spinnen, breien, quilten, groente tuin......... en zelf cupcakes bakken! Ik ga toch gewoon naar de bakker, maar ook dat mag de pret niet drukken. Was vast super gezellig gisteren bij jou, en wat een grote groep. Ik zat voor de open haard (nadat we gewandeld hadden) met mijn sjaan op schoot. Fijne week en tot blogs

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zet net op facebook "Mijn leven is van mij....dat mag ik niet vergeten" En dat freubelen nu helemaal HIP is, dat is fijn, maar anders deed ik het toch wel ;-)

    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tja, laat die Crea bea's maar schuiven die komen er wel ;o)

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helemaal waar...wat zou het leven zonder creativiteit zijn...een kale boel..;-)
    Ik geniet ook van mijn stofjes,draadjes en nog een heleboel meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zou het leven inderdaad zonder onze hobby zijn. Achter de geraniums zitten is niks voor mij. Lekker borduren breien haken momenteel voor mij. Maar ik hou van heel veel.

    Het leven is genieten voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal waar! En wat ben je weer met iets moois bezig! Vooral doorgaan.........

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik koester mijn creativiteit, ik moet niet denken
    aan geraniums, al zijn die van jou wel mooi, en al
    helemaal niet aan tv! Een dag niet "gefrut" is een
    dag niet geleefd, zo is het maar net. Leuk logje!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Bij mij is met mijn handen bezig zijn altijd in geweest. Ik vind (eigenlijk) alles leuk, maar je kunt niet alles doen. Je maakt leuke originele dingen, je bedenkt oplossingen en dat zijn allemaal leuke dingen. Toch ? groeten van Bea Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Achter de Geraniums zitten is ook uit wist je dat?
    Nu heet het: achter de Orchideeën ziten.
    Oudere mensen hebben allemaal Orchideeën tegenwoordig.
    Dat heb ik ergens gelezen.
    De Libelle, ik heb hem ook, en leuk dat er tegenwoordig zelfmaakdingen instaan.
    Maar nog geen quiltpatroon gezien.
    Ik ben het er wel mee eens dat het mediatief werkt dat handwerken.
    Het geeft me rust en ontspanning (als alles goed gaat natuurlijk).
    Als je echt pijn hebt... nee dan niet natuurlijk, maar dan nog... beter pijn met een quilt op schoot dan pijn met niets, toch?
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is heerlijk een crea-bea te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wij zijn echte crea-bea's, zo werd en wordt ik nog steeds genoemd door vele familie en vrienden. Heerlijk! Heb genoten van je verhaal!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. I like what creativity does for my life for sure.:) Fun to read!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig verhaal Jeanette, ik heb het weer met een brede grijns op mijn gezicht zitten lezen... en het klopt ook nog... Super.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een héérlijk verhaal toch weer.
    Ben als crea-bea geboren en zou niet anders willen zijn. En jeeeeeeeeetje, wat wordt je schaapjesquilt leuk! Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk, je verhaal te lezen en al die mooie fotos voorbij te laten komen. Je cakejes zien er uit om van te smullen, maar al die mooie stofjes en schaapjes ook. En ja hoor, wij zijn altijd al 'in' geweest, alleen waren ze daar toen nog niet achter.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.