Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 26 april 2013

Voornse Fietstocht

Wat is het toch een heerlijk gevoel van vrijheid als je zomaar als de zon schijnt de boel de boel kan laten en de fiets kan pakken om er op uit te gaan, wat een luxe gevoel van vrijheid.
Het was zo mooi in het Voorns duin afgelopen week , overal bloeiden de sleutelbloemen in het wild in de duinen in grote getale.
Heerlijk om ze weer te zien, het geeft altijd zo,n rust en tevreden gevoel als je de dingen ziet die gewoon bij het voorjaar horen, ieder jaar weer opnieuw,het voelt een beetje gek als je ze niet hebt gezien, dat heb ik bv altijd met de holwortel.
De holwortel is een vrij zeldzame halfparasiet die groeit op de wortels van bomen, en hij staat aan de voet van de tennellaplas, je moet het weten, anders zie je hem over het hoofd, altijd weer met kloppend hart, .....is tie er nog? Ja...gelukkig.......
In de duinen is het al snel lekker als de zon schijnt, geen wind, heerlijk,manlief is altijd woensdag vrij, dus de uitgelezen dag voor zulke dingen, heerlijk rustig overal,en natuurlijk, manlief mee.....dat is naar restaurant "Aan Zee"
Ook zo,n helende beleving, het eten was er weer voortreffelijk, de eerste asperges van dit jaar gegeten, moet je normaal de asperges zoeken in de soep, nu moest je de soep tussen de asperges zoeken, héérlijk, man had rozemarijnbrood met gerookte kalkoenfilet met saus van roomkaas met tandori en zeekraal,die omschrijving alleen toch al?
We hoorden er het prachtige lied van de nachtegaal, zo mooi, zo ongelofelijk mooi,als je eenmaal de rollende zang van de nachtegaal (klik) hebt gehoord dan vergeet je dat nooit meer, zo zuiver, want ondanks dat ik mijn uiterste best doe om wat van het leven te maken is er onmiskenbaar ( en voor velen herkenbaar) het grote verdriet om het verlies van mijn moeder wat zich te pas en te onpas aandient. Deze kleine dingen doen dan zo goed, de zang van de nachtegaal, te weten dat wat er ook gebeurd, dit prachtige kleine vogeltje elk jaar weer uit Afrika naar hier komt, altijd en altijd en altijd!
Dit was ook heel bijzonder, ontmoeting in het duin met een reebokje, ademloos ben ik afgestapt, doodstil keek hij me aan, ik pakte mijn camera, drukte af, hij keek, bleef kijken, we keken elkaar aan, er zinderde wederzijds respect, ik ben weer opgestapt en weggefietst, tranen in mijn ogen, zo mooi ontroerend.
En van de week nog een keer,kwam er vanuit het niets uit het duin een pasgeboren reekalfje aan lopen, dat had ik nog nooit gezien, zo klein, het leek wel een hondje, klagelijk geluid roepend om zijn moeder, die mij vast had gezien en zich schuil hield. Wat zijn ze klein, en wat zijn ze mooi en weerloos...........hij wankelde zo op me af, tot ik bewoog, toen rende hij instinctief terug naar het duin.
Je moet natuurlijk wel je ogen en oren open houden voor wat er zich aandient en goed om je heen kijken wil je zulke ontmoetingen hebben, anders ga je er zo aan voorbij.Maar het Voorns duin is een geweldig gebied om te doorkruisen te voet of met de fiets.
De meivakantie begint vandaag, het wordt saai steeds hetzelfde riedeltje,al die P,s voor de nieuwe lezers, hier thuis is het altijd in de vakantie Poffertjes, Pizza, Pannenkoeken en Patat.......Er gaan volgens de krant drie miljoen Nederlanders op vakantie, waarvan 1.4 miljoen in eigen land, ik weet niet waar ze allemaal zitten,maar niet op onze camping, daar is het momenteel crisis!Waar gaan jullie allemaal heen? Fijne weken waar je ook moge zitten.

25 opmerkingen:

  1. Ja ik denk dat de meesten in huisjes kruipen en helaas het weer nodigt ook niet uit om in een tent te gaan slapen, maar ik hoop dat er nog wat caravans jouw kant op verdwalen! Wat een geweldige foto´s heb je gemaakt en wat een mooie omgeving laat je ons zien, puur genieten! Bedankt!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na jouw blokje ben ik al op een korte break geweest, heerlijk even in een andere omgeving.
    Terwijl hier toch ook de natuur met het uur veranderd, wat een genot hè! Al die lente wonderen, ik word er ook al zo stil en blij van..
    En heerlijk het mannetje 4 dagen thuis en gezellig samen van alle moois genieten, dat waardeer je des te meer als je vlakbij ziet dat het voor een bevriend echtpaar niet meer mogelijk is.
    Maar lekker blijven genieten Jeannet en het verdriet laten komen hoor, de tijd maakt het milder, groetjes Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, jouw gevoelens onderstreep ik helemaal hoor. Heerlijk dat we het voorjaar ieder jaar weer zo voluit mee mogen maken, en dan maakt het niet uit waar je bent. Als het groen maar tevoorschijn komt en de zon schijnt. Daar hebben we dit jaar iets te lang op moeten wachten.
    Maar jij hebt in ieder geval prachtige foto's gemaakt om ons te laten meegenieten
    groetjes

    Wietske


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is even echt genieten van de Hollandse Natuur op de vroege morgen. We hebben hier ook prachtige natuur maar ik mis toch altijd nog het strand, duinen en zee! Bedankt voor een mooie start van de dag, groetjes Dineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er prachtig uit ! Echt genieten.
    Voor ons nog geen meivakantie. Er wordt gewoon gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat woon jij toch in een prachtig stukje Nederland.
    Geniet van de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Joh wat is 't mooi bij jou. 'k Ben helemaal onder de indruk van dat schattige reekalfje. En de nachtegaal doet erg zijn best. Trouwens, alle vogels wel. Ik kan alleen maar niet onthouden welk deuntje bij welke vogel hoort.
    Meivakantie..? daar doen wij niet aan, we hebben altijd vakantie, zeggen ze......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je voor deze prachtige tocht, en ik heb erg genoten van de ontmoeting met die reebok en kalfje, zó lief!!!!!

    Groetjes van Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige foto's laat je weer zien.
    Oh en dan de foto met het reebokje en kalfje. Super. Weet nog dat ik van de winter een ree had gezien, op misschien wel 150 meter, ik al helemaal hyper was. Wat zal jij op wolkjes gelopen hebben.
    En dan de crises! Ik snap er niks van hoor!! Iedereen klaagt, maar gaat wel ver op vakantie. Laatst bij de overblijf hadden de kinderen het over wat ze allemaal wel niet hadden. De eigen tv's op de slaapkamer, mobieltjes, I-pads noem maar op. Alles was heel normaal om te hebben. Nou bij die van mij gelukkig niet.
    Hoop dat het weer meewerkt en dat het zo bij jullie gezellig druk wordt.
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij gaan nergens heen in de mei vakantie, gewoon thuis in een hopelijk zonnige tuin.
    Wat mooi al die sleutelbloemen in het wild!
    Van de holwortel heb ik nog nooit gehoord, maar die is dan ook zeldzaam.
    Prachtige foto's van het reeboekje en het lieve kleine kalfje.
    Zo leuk om even te knuffelen..... o nee dat kan niet...en mag ook niet.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wederom dank je wel voor het laten mee fietsen zo achterop.

    Groetjes,
    marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke verhalen toch elke keer, in geniet er van en dan die mooie foto's!!!
    Ik ken deze omgeving helemaal niet maar krijg wel een mooie indruk hiervan.
    Dank je wel!
    Fijn weekend en lieve groet,
    Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja wat was het heerlijk de afgelopen dagen. Je ziet het groen exploderen. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Groot gelijk dat je meteen gebruik maakt van dit mooie weer en een fietstochtje maakt. Ik zou op die eerste plek al niet meer weg willen. Het lunchadres lijkt me ook erg leuk. Geweldig dat reekalfje. Wij horen niet bij die 1,4 miljoen. Fijne meivakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een héérlijk blogje weer. Genieten, in beeld en nu óók zelfs in geluid! Wat een service!
    Je woont daar maar prachtig!
    Ik hoop voor jou dat er toch nog wat kampeerders jullie kant op komen!
    Goeie dagen gewenst en groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een geweldige foto's weer, zeker die van het reekalfje, super !!
    Wij horen ook niet bij de vakantiegangers... lekker thuis en genieten van de natuur in eigen omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb genoten van je verhaal. Mooie foto's heb je gemaakt. Ik hoop dat jullie camping gauw volloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt weer een heerlijk verhaal geschreven,... Hier geen vakantie voor ons. Wel is jongste kind naar Spanje,...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooi stukje natuur, zo dichtbij huis... en
    dat reekalfje is te schattig voor woorden, en een
    heel bijzondere ontmoeting! Op vakantie? Nee, wij
    niet!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Jeanet; Ik blijf gewoon thuis in de polder hoor! Wel lekker dat de kinderen niet naar school hoeven- lekker lui sochtends...
    Wat een mooie dingen heb je gezien.Zo'n reekalf zie je niet vaak!
    Ik schiet op sommige momenten ook nog wel vol als ik aan mn lieve Pa denk; die vorig jaar overleed.
    Hij leerde mij van de natuur genieten en ik zeg nu bv stilletjes; De koekoek is er weer hoor, pap!
    Tja; we missen ze.
    Sterkte hoor;
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hier geen vakantie, gewoon thuis, maar van jouw prachtige verslag heb ik als van een heerlijk dagje uit genoten!
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi bericht heb je geschreven. En wat een prachtige foto's van de ontluikende natuur, dat reebokje, geweldig om dat zomaar te kunnen zien! Wij blijven ook gewoon thuis hoor, misschien wel een dagje er op uit, maar geen echte vakantie van op reis gaan.....Geniet van de mooie dingen om je heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. So good that you are able to enjoy a bit of nature. Love the tiny little fawn!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou dat weet ik zo net nog niet, of ze niet jullie kant op gaan, al die vakantievierders.
    Om 4 uur vanmiddag, op de radio, verkeersberichten, file richting Rockanje!!!
    Ja ja.
    Ze zijn er dus wel.
    Groet Janny S.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat laat je weer mooie foto's zien. En meivakantie ik moet gewoon werken dus ik blijf lekker thuis maar voor jullie geniet van julie vakantie en alle p's.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.