Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 8 december 2014

Breiblogje

Alle verstokte quiltsters en eventuele "breihaters" ( zijn die er dan ???? ) boeren, burgers en buitenlui moeten dit logje even overslaan,
 hoewel.....overslaan....of juist ter inspiratie extra oplettend lezen, want inspirerend is het zeker! Ik zie namelijk om me heen en op FB en blogs veel quiltsters die een uitstapje maken naar andere naalden dan quiltnaalden.....aan de brei dus,en er zijn zelfs quiltwinkels die al breibeeën organiseren,het moet niet gekker worden........
Om het even bij mezelf te houden,mijn shawl is klaar!De megagrote shawl waar ik eerst zó aan begonnen ben met het zweet in mijn handen, helemaal klaar, van dit ienieministukje tot een lap van 1.70 breed en 90 cm lang vanuit het midden gemeten.Het patroon heet de Ceasarshawl en het is te koop op Ravelry.
Mosaic breien heet dit, op FB heb ik al een enorme hoeveelheid complimenten in ontvangst mogen nemen, dat voelt voor mij altijd een beetje ongemakkelijk, want breien en ik.......ik voel het niet als een geweldige combi al doe ik het wel, nee, ik wil het zo graag! Ik vind het zo M*O*O*I
Nou denken mensen dus dat ik goed kan breien, als ze dit zien zou je het ook haast gaan denken, maar geloof me maar, het is topsport, ik wordt "ingebreid" door spinvriendin Ellis, samen met andere spinvriendin S zitten wij links en rechts van Ellis op deze grote bank in de serre een tikje sceptisch af te wachten of wij "dat wat we willen ook straks zullen kunnen"
Ellis heeft er alle vertrouwen in ( en als het niet zo is dan houd ze dat voor zich......) en ze beschikt over engelengeduld, en vertelt op een haast kinderlijke manier hoe wij de pennetjes en de steken moeten hanteren, en zo gaan we dan het avontuur aan......want vriendin S is al net zo  "niet een breiwonder"  als mij. Waar Ellis meteen elke fout en elk steekje met een geweldige precisie kan ontleden blijft het bij ons wazig in het hoofd.WS rows:k3 [sl1,p1] to one stitch before the marker p1,then sm,[p1,sl1]to the last 3 sts;k3................Brrrrr........
Dat is niet erg, want,wat ik al zei, Ellis heeft engelengeduld, zij is het die ons sokken heeft leren breien, en nu dus deze shawl, bij elke verandering in het patroon wachten we braaf op de nieuwe instructies van Ellis.
Vriendin S en ik zijn gelukkig allebei van hetzelfde niveau, dat is wel fijn, anders voel je je helemaal zo,n kluns.
Maar het resultaat mag er zijn, we laten ons niet ontmoedigen door gevallen steken, teveel steken op de naald of juist te weinig, een gaatje meer of minder, kleurfoutje, welnee, we breien dapper door en Ellis geeft de juiste support op het juiste moment, altijd net voordat we het breiwerk in de lucht willen gooien. Maar het einde is superzoet!
Een heerlijke grote shawl, die niet echt heel warm is, want je breit met dit patroon niet dubbel, het is geen fair isle,dat maakt het zo eenvoudig. Je breit met twee bollen, steeds met één kleur heen en weer, en dan pak je de andere kleur, je breit alleen de steken met de kleur van de breidraad, de andere kleur steken neem je alleen maar over op je naald zonder te breien, die komen in de volgende ronde met de volgende kleur weer aan de beurt.Volgen jullie het nog?
En dan zal ik jullie nog een breisel laten zien, zooooo leuk, dit is me echt zo geweldig super.Dit lukte me zelfs zonder de support van Ellis.Vorig voorjaar heb ik een workshop art yarn garens spinnen gedaan op de Veluwe, en wat doe je dan met al die proefjes?
Nou dit, een styroporkrans ombreid met een handgesponnen gekleurd onregelmatig art yarn garen! Een garen waar allerlei gekke vezels in verwerkt zijn, zijde, linnen, katoen, mohair, baiardine, van alles geks door elkaar gesponnen.Gewoon 18 steken opgezet en breien maar met naalden 6, in één avond klaar en het resultaat is echt helemaal geweldig.Kitch in de Kitchen!( of waar dan ook)
Is dit leuk of is dit leuk? Sterretjes van ledlampjes erin, gekocht bij het kruidvat, of ze er speciaal voor gemaakt waren. Dit kan je natuurlijk van elke kleur wol doen, net wat bij je interieur past, krans is 30 cm doorsnee, kost minder dan 2 euro, dus wat let je? Nog even voor de kerst of als cadeautje.
En als het dan toch een breiblogje is geworden, dan laat ik meteen maar mijn vorderingen op het gebied van fair isle breien zien, het ziet er in elk geval van een afstandje prima uit, tis een proefshawltje,ik oefen met het meenemen van de draad aan de achterkant, op een rondbreinaald, het gaat niet snel en tis ook niet geheel foutloos, maar dat geeft niet, daar zie je niets van als je het om je nek hebt.Van alpacawol, dus heerlijk zacht.
Mijn volgende project wordt een  windmildeken waarvan ik een patroontje heb, en Ellis heeft gezegd dat ze me weer op gang helpt!Joepie!
En nog even een laatste berichtje wat niets met breien te maken heeft.......maar wel leuk is! Mijn eigenste "blonde bakpuber" heeft afgelopen zaterdag de TWEEDE prijs gewonnen in een bakwedstrijd met de besneeuwde kruidentulband. Vorige keer was hij vierde, nu tweede, en de volgende keer.....juist ja......:)
De smaak vonden ze voortreffelijk en heel bijzonder door het geraffineerde gebruik van de kruiden en specerijen,het recept was meer dan welkom.Mochten jullie ook interesse hebben, ik heb het recept in Word staan dus kan het zo doormailen, wel even via de MAIL reageren........linksboven te vinden bij mijn profiel. Fijne week allemaal weer!enne.....op de valreep....komt tie dan....okay....*bestweltrotsopmezelf........*

26 opmerkingen:

  1. Heb direct een mailtje gestuurd om het recept van die knappe jongeman van jou. Wat enig dat-ie dat doet. En het is een leuk jong om te zien!!
    Je blog is weer heel gezellig. Wat een avontuur hè, breien!! Weet je: al doende leert men, want oefening baart kunst.... !!
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he? je mag trots zijn op Jorrit! Stel nou eens dat hij later………
    Geweldig mooi blog, mooie breikunsten. Ik kijk er naar en denk mmmm moet toch te doen zijn. Maar nee, ik hou me bij de anderen naaldkunsten, ook leuk.
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat gezellig, een bakpuber aan de slag terwijl jij lekker aan de brei bent...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij heb je met kerst alle tijd om te breien. Met een bakpuber in huis komt het wel goed, dan ben je verzekerd van wat lekkers met de kerstdagen.
    Knap hoor. Het ziet er ook heerlijk uit.
    Groetjes Frea.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1. Hoera voor Jorrit.
    2. Hoera voor Jeannet.

    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ondanks dat je in de leer bent vind ik het resultaat fantastisch Jeannet.
    De krans is ook erg leuk.
    En Jorrit, die komt er wel met zijn bakkunsten. Heel knap van hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn om een brei juf in de buurt te hebben. Erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat heerlijk zo'n brei juf en wees vooral ook heel trots op jezelf, jij doet het tenslotte. en gefeliciteerd met je zoon en zijn tweede prijs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super allemaal!!! Jij met je breiwerken en jullie zoon met het bakresultaat!
    En het is niet nodig om jezelf zo naar beneden te halen-je hebt toch maar mooi die sjaal zelf gebreid!
    Leuke foto van jou.
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooie brei resultaten laat je zien Jeannet. (en een leuke foto van jezelf) Wat een geniaal idee die krans! En gefeliciteerd voor Jorrit, knap dat hij zo goed kan bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Congratulations, Jeannet!! Wow, what a beauty!
    This is very motivating, I ordered and received the yarn - love it! - and assured me of the help of a very dear and skillfull friend, too! :)
    Best wishes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb zitten likkebaarden bij al die prachtige wol en die mooie tulband!
    Groetjes, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik blijf me verbazen over die sjaal. Hij is echt SCHITTEREND Jeanet, je kunt er met recht trots op zijn !!
    De krans is ook een leuk idee.
    Dat jorrit 2e was geworden dat had ik al gelezen op FB. Zou ik ook het recept mogen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Eerst een felicitatie voor je "bakpuber". Dat ziet er goed uit. Trouwens je mag echt wel trots zijn op je sjaal hoor. Hij is hardstikke mooi geworden. Pas maar op zo word je een geoefend breister!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind je shawl echt fantastisch geworden, het ziet er heel ingewikkeld uit. Knap dat je het in zo korte tijd hebt gebreid. De tulband ziet er heerlijk uit, leuk dat je zoon de 2e prijs heeft gewonnen en ik hou me aanbevolen hoor voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Superknap van jullie allebei, zowel van Jorrit met zijn verrukkelijk-uitziende baksel als van jou met je prachtige shawl! En breiblogjes zijn aan mij zeker besteed, dat weet je.
    En zo zie je maar weer, met alles, de aanhouder wint.
    Ik ga nog even verder met k3tog, yo, k2tog tbl, k3tog, pass k2tog over k3tog once, yo, k1, yo, k1 out of 1 stitch, etc. etc.). .. en ik was zo slecht in algebra vroeger.
    Je krans is echt geinig!!!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bakpuber, gefeliciteerd met je 2e prijs, de tulband ziet er schitterend uit! Mams breiwerk trouwens ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeannet zo' n kans .op een winnnd recept is natuurlijk fantastisch zo vlak voor de feestdagen. Graag wil ik het recept van de tulband.
    Maar allereerst eigenlijk complimenten voor je breiwerken. Geweldig mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Your color choices are gorgeous! Beautiful work. Thanks for including the pattern name - I'm going to try it.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ooops. Don't know what happened.


    Your color choices are gorgeous! Beautiful work. Thanks for including the pattern name - I'm going to try it.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Schreef het al op FB, hij is gaaf! Wat een schitterende sjaal en wat een doorzettingsvermogen van jou! Heerlijk wel om samen zo'n project aan te pakken! De krans en de andere breisels zijn ook al zo leuk, wat een heerlijke warme winter krijg jij! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb helemaal GEEN verstand van Breien, wil het niet leren ook, de dagen zijn al vol zat. Dit is gewoon super mooi! Prachtige sjaal, mooie krans en heen en weer breien, en niet dubbel en fair Isle, je kunt mij alles wijsmaken, maar dit is SUPER goed gelukt! Complimenten en die bak pubert? Ach ik wacht gewoon op Heel Holland Bakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige sjaal Jeannet, je mag er echt trots op zijn.
    En een complimentje aan je geduldige lerares.
    Groeten Janny Schoneveld

    BeantwoordenVerwijderen
  24. jeannet je bent echt goed bezig, zo'n prachtige sjaal. heel mooi...
    En al is het met hulp als je dan zulke mooie dingen kan maken, wij zeggen dan who cares ;-)
    En je krans is ook prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dag Jeannet,
    Wat een prachtige - prachtige sjaal is dit! Kan je jouw vriendin ook niet een dagje aan mij uitlenen om mij dit te leren!? ;-)
    De kruidentulband ziet er heel lekker uit. Het zou leuk zijn als ik ook het receptje mocht ontvangen want ik heb onlangs een tulbandvorm gekocht maar nog niets uit gemaakt! :-)
    'k Wens je alvast een fijn weekend!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Beste Jeannet,
    Wat een prachtige omslagdoek! Om verliefd op te worden en zo stoer dat je dat gewoon 'ff doet!' vorige week kwam mij een nieuwe webwinkel onder ogen en ik moest meteen aan deze blog denken! Ze hebben zulke prachtige wol en supergave sokkenwol! Hierbij de link: http://www.dewolbaal.nl/index.php?route=product/product&path=65&product_id=77

    De tulband ga ik zeker maken, dat moet zeker smullen worden! Echt goed, zo'n bakpuber!
    Het recept kreeg ik al van mijn moeder (Rieteke).
    Warme groet,
    Nelleke Stolk Hoogendoorn (van de orchideeën ;-))

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.