Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 16 maart 2015

Tuinhuistijd

Inderdaad, het is weer zo ver, je denkt dat de winter nooit ten einde komt, al dat grauwe grijs, en dan, ineens, dan is het er weer, voor mij is dat ook "tuinhuistijd" de blokhut in de tuin wordt ontruimd, terras schoongemaakt, mooie quilt op de bank en ik ben er klaar voor ( met hulp van puberzoon voor het gesjouw en geloop)
Eerst natuurlijk wel "even"het terras schoonmaken.....dat is het mindere klusje, maar als het dan gedaan is dan heb je ook wat....
Tussen de oude plantenresten vind ik ook vaak mooie dingetjes, twijfel, gooi ik het in de kruiwagen of ga ik er wat anders mee doen? Hiermee is de vraag beantwoord.
Buiten schoonmaken is altijd al zo,n klus, dat ik niet meer helemaal aan het binnenhuis toekom, maar er komen vast nog meer mooie dagen, dat ga ik deze week doen, ik heb vast wel het één en ander neergezet, voor een verzamelaar als mij is zo,n tuinhuis een uitkomst.....
Alles wat even niet meer in huis of in de keukenkasten past krijgt hier een dankbaar plekje, volgens de mannen hier kan ik met een gerust hart drie tuinhuizen inrichten.....maar goed, het zijn geen kostbare dingen die er staan, maar wel hele leuke dingen die je zo tegenkomt overal.
Het gras in de tuin staat helemaal vol met krokussen, akonietjes en sneeuwklokjes, de krokussen zijn "reeënvoer"volgens zoonlief, dat valt mee dit jaar, er is veel reuring om het minilandgoed heen van allerlei grote zware machines van het waterschap die aan de hoofdwateringen bezig zijn, daar houden de reeën niet van ( en ik ook niet.....)
Hier zijn ze ook gek op, zwarte katjes, ooit eens van de buurman gehad, in een vaas gezet en ze hebben lustig wortel geschoten met dit al resultaat, leuk, weer eens wat anders dan witte katjes, en er blijft ondanks dat ze er van eten nog genoeg over.
Vorige week even naar Sommelsdijk geweest, op het andere eiland aan de andere kant van de Haringvlietdam, daar zit me toch een geweldig winkeltje....19 Toen, allemaal bijzondere lampen, oud en nieuw, dat maakt het bijzonder, en dit soort leuke winkeltjes zijn hier schaars op het platteland.
Trudy is een bevlogen vakvrouw en ze voert een retro en vintage stijl, Gispenmeubelen,oude blikken, arcopal servies, allerlei bijzondere oude merken, daar heb ik niet zoveel verstand van.Dit vond ik ook prachtig strak servies, als dat je stijl is, nou ja, wat is stijl, mijn huis is wel zo dat er eigenlijk elke stijl bij past, ik hou me niet met één ding bezig, Bunzlau staat gezusterlijk naast Emma Bridgewater en daar zou dit zo bij passen ware het niet dat die bak al vol is......( ehhh....tuinhuis....? ) Voor de liefhebbers: het is van het Deense merk Superliving en geen idee waar het te koop is behalve bij Trudy dan.
En natuurlijk heel veel prachtige oude verlichting, je kan alles zelf bij elkaar zoeken, oud kapje, nieuw armatuur of andersom, fitting, snoer, welk bolletje, net iets voor mij dat zelf samenstellen, waar heb je dat nog ? Heel veel van onze lampen komen dan ook uit haar winkeltje, ik zocht dit keer iets simpels.De dynamo.
Kom ik thuis, hang het lampje op, ik had voor grijs gekozen, maar de "puberdesigner" in huis die altijd naadloos weet te vertellen waarom iets wel of niet past qua kleur in het huis zei het meteen.....te grijs, te donker voor het hoekje,die kleur komt nergens terug, het moet zachtgeel zijn.....als de muren en het plafond.....
Ja hoor....tuuuurlijk had tie weer gelijk.....dat is nog het ergste......Trudy gebeld, heeft ze nog een lichtgele? gelukkig wel, en Jaap moet toch vanavond nog even naar Brielle, ruilen we het even om, die service, geweldig, dat geeft letterlijk en figuurlijk een extra dimensie aan mijn verlichting hier in huis.( en nu hoop ik niet dat jullie allemaal zeggen dat die grijze toch leuker staat.....)
Gele kornoelje staat uitbundig te bloeien achter op de camping, mooi!Net als het nest eendeneieren wat we gisteren ook achter vonden, hoewel de kalenderspreuk zegt.......eenden vroeg op het nest.......de zomer niet zo best......:(
Fijne week allemaal weer, net zo heerlijk als de vorige, of vraag ik dan te veel begin maart ? Komend weekend begint de camping al weer, dan is het definitief gedaan met de winterust, ook weer een leuke fase.

20 opmerkingen:

  1. Geel!!!! En bedankt voor de tip van het winkeltje. Als die antiekroute van jou nig eens komt, moeten we de caravan maar bij jou stallen. Lijkt me een heerlijk vooruitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De donkergrijze is mooi, hoor !!! ..... alleen is de lichte mooier in DAT hoekje.... sorry!!
    Groet, Rya

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoonlief had gelijk. Fijne tijd in je tuinhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben je weer super snel. Het voorjaar moet nog beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een sfeervolle foto's van je tuinhuis etc, echt smullen Jeannet! Zo mooi met die verstilde kleuren! Ik krijg spontaan zin om in mijn tuintje aan de slag te gaan met inrichten ;) Groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja Jorrit heeft gelijk! De lichte is helemaal geweldig in je hoekje, met dat leuke raampje en dat schattige beertje....!
    Je tuinhuis wordt ook weer een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zoveel moois op je blog, zou ook moeten beginnen in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig geweest Jeannet! Het zit er al weer gezellig uit. Ik hoop dat jouw spreuk niet uitkomt. Het hoeft geen snikhete zomer te worden, maar wel een behaaglijke.
    Maar eerst maar genieten van de mooie lentedagen, welke ons weer beloofd worden. Ik ga ook weer in de tuin scharrelen (werken!). Heerlijk toch dat rond snuffelen in second hand winkeltjes! Doe ik ook graag, maar mag van mezelf eigenlijk niets meer kopen. 😉 ik heb al genoeg!!! Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ben gerust Jorrit heeft gelijk. Wat een leuke dingen heb je weer laten zien en ja, je verhaal erbij was weer genieten en met een grote smile op mijn mond groet ik je. Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Moet ook nodig de tuin in maar de wind is nog zo koud.
    Ohhh zit ik nu te zemelen de zon schijnt en het is droog. Wat willen we nog meer.
    Ben normaal niet zo van het gele maar moet hier je zoon toch gelijk geven. Hihih...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je zoon heeft gelijk.
    Genieten van het mooie weer.
    Ik ga mijn stoeltje alvast buiten zetten, kan hij voorwarmen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk winkeltje, heerlijk al die spulletjes van vroeger.
    Een pinda-stelletje.... dat kreeg je vroeger voor je verloving of trouwen .... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk blogje, vol voorjaarskriebels en mooie, nieuw/oude spulletjes (die lamp staat daar inderdaad beter in het lichtgeel, al had ik voor die mooie grijze ook nog maar een plekje gezocht...). Wat heerlijk, dat jouw buitenspul al weer schoon is; hier moeten de terrastegels nog ontgroend worden, maar DH ziet er net zo tegenop als ik 😉. Die zwarte katjes vind ik ook helemaal leuk, en ik had ze nog niet eerder gezien. Fijne voorjaarsweek en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, ik vind geeldaar ook beter passen. Nou geniet maar van deze week!
    Groetjes Beppiw

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi die inrichting van je tuinhuis en die krokus foto is geweldig !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke winkel laat je hier zien, lekker al die klusjes om weer aan het buitenleven te beginnen. Het weer werkt goed mee in elk geval!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijk tuinhuis heb je... en toen al lezende kwam ik op je gele kornoelje. Ik kijk naar buiten en zie dat de mijne dit jaar helemaal niet in bloei staat :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geniet lekker van je fijne tuinhuis !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heerlijk het tuinhuis. Ik zou er ook wel eentje willen. Heerlijk naar buiten maar toch in huis. Leuke lamp en winkel mocht ik ooit eens in de buurt zijn......

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.