Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 29 mei 2017

Huis, tuin en creatieve praatjes

Wat hebben we een héérlijk Hemelvaart weekeinde achter de rug, met zulk prachtig weer is het geen straf om buiten te wonen en verweeft het werk en de vrije tijd zich met elkaar dooreen, waardoor je niet meer beseft waar het één begint, en het andere ophoud.
In de meimaand is er altijd extra veel werk aan de winkel op het minilandgoed, veel werk, maar ook veel te zien en te beleven, de natuur schrijd als een razende voort, en voor je het weet heb je de bloei van het e.a.a. gemist.
Deze roos, elk jaar weer laat ik hem zien, de Constance Spry, een Jane Austen Roos, ook dat nog, diephelderroze, en de geur, die geweldige geur, de roos als plant is twee keer niets, een warbos van aangedane takken van roest, maar dat zie je niet als je die rozen ziet bloeien.
En dat is de kunst van het leven, om nou net dat te zien wat je wil zien en het andere achter je te laten.tussen de tegels van het terras groeit het geluk als je het niet weg hebt geschoffelt om het zo maar eens te zeggen.
En op één van die mooie fietstochten s,avonds schrijd het geluk in een notendop voorbij in de vorm van koeien in het fluitenkruid, met op de achtergrond het Haringvliet, kan het mooier?
Als je dan ook onderweg nog weer het reetje spot wat in zijn territorium rondwaart is het helemaal geweldig.
Maar ook in de eigen tuin is er genoeg leven te beleven, s,avonds een egel op bezoek bij de appels die we daar voor wie er trek in heeft neergooien, ook dat blijft een bijzondere ervaring.
Ze zeggen dat het een best wespenjaar wordt, ik kan me er wel iets bij voorstellen, de wespen hier laten zich de palen van de veranda goed smaken ik heb er geen probleem mee, leven en laten leven, dat houd de boel in evenwicht, en dat ze maar veel muggen mogen vangen.Alles in de natuur heeft zijn nut.
Het breien staat een beetje op een laag pitje, de breiarm die ik heb gaat nog niet helemaal over, en het helpt helaas ook al niet als ik net doe of het er niet is, daar ben ik overigens wel sterk in.....maar dan protesteert het lijf s,nachts te veel, en als ik ergens een hekel aan heb, is het s,nachts niet kunnen breien slapen.
De kas is ingeplant met komkommers,( eten de mannen niet) tomaten ( houden ze niet van)  een paprika ( vinden ze niet lekker) nou ja zeg, een vleesboom heb ik nog niet kunnen vinden hoor....
O  ja.....er staan ook nog twee meloentjes, die lusten ze wel, het liefst met ijs en slagroom, ja hoor........tuuuuuurlijk......
Ik weet niet of er nog quiltsters zijn die mijn blog lezen, maar die hebben dan vast (stiekem) gezien dat ik een tijdje terug de Hertfordshire af had, mooie foto,s van gemaakt in de natuur, Hier (klik) kan je het zien.
Die quilt is op reis gegaan naar het hoge noorden alwaar Ria hem voor mij met de hand door quilt, wat een wilde bof toch weer! Dat kan zij zo mooi, ik ben er erg blij mee, en zij is blij om zo,n mooie quilt te kunnen doorquilten.
Ze komt hem hoogstpersoonlijk brengen met haar mannetje, heel gezellig, en blijft een weekend in ons prachtige opgeknapte huisje logeren.Want Oh, Oh, Oh, dat huisje wordt me M*O*O*I.....het moet niet mooier worden, want dan verhuren we ons eigen huis, en gaan weer daar wonen.
Laat dat maar aan mannetje hier over.Hij is er elke dag druk mee, het leukste komt straks, de inrichting, helemaal hip en eigentijds, bedden opgemaakt met de talloze quilts die nu ook maar op zolder liggen, als het helemaal klaar is maak ik een "advertorial" zou Teunie zeggen, van de bekende blog van eenvoudig leven, een advertorial van ons eigen vakantiehuis.
Morgen ga ik met vriendin weer een ochtendje keramieken bij die aardige, bevlogen en betrokken Nicoline, en dat vind ik niet als enige, want ze heeft de erepenning van de Nissewaard mogen ontvangen, om de eigenschappen die ik hier beschrijf, om alles wat ze doet om de oudere mensen in de instelling waar ze werkt zoveel mogelijk levensvreugde te geven.
Dat vind ik een meer dan geweldige kwaliteit in deze tijd van verschraling van de (ouderen) zorg.Je hebt werk en werk, maar Nicoline doet daar nog één twee schepjes bovenop.Als ik oud ben hoop ik dat er ook nog zulke mensen zijn.Voorlopig zorgen we weer voor de twee stokoude dames in de tuin, en dat wordt zeer gewaardeerd, appeltje, geitenbiks, vers water, boterhammetje op zijn tijd, we ontbijten tegenwoordig samen met ze.Wij onder de veranda, zij net erbuiten!
Ik wil mijn blogje afsluiten met deze o zo ware tekst, want hoewel mijn blogjes altijd, meestal, positief met een kwinkslag zijn, gaat het leven hier ook niet altijd op een "rolletje of een holletje", okay, dat eerste wel, dat rolletje, ( er zijn diverse rolletjes) maar dat holletje he........ Ik kan het nog cryptischer omschrijven: Zonder rolletje geen holletje.......maar dat liedje.....dat vind ik gelukkig steeds weer terug, en anders herinnert de merel me er wel aan ;)Fijne week allemaal weer, op naar de Pinksteren! ( wederom volle bak op de camping)

Hartelijke quilt en andere groeten, Jeannet

16 opmerkingen:

  1. Heerlijk weer om te lezen...fijne start van de week !
    Fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een kleurrijke start van de week. Hier regent het, op zich wel goed voor het gras, maar we hebben net gesproeid. Gelukkig vinden de vogels het dijn, ze zingen weer hun hoogste lied. Ik ben trouwens benieuwd naar je huisje, wat zal dat mooi worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blokjes ben je aan het maken.
    Heiige start vanochtend met een hoop lawaai --de weg wordt opnieuw gedaan en worden de kliko's dan ook geleegd?
    Benieuwd naar je super vakantiehuisje en wat is je quilt prachtig doorgepit! Het Noorden doet het goed.
    Prachtige dag en geniet.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha, wat heb je het allemaal weer prachtig beschreven. Zowel het quiltwerk (wat heerlijk dat Ria dat doet en zij kan zo mooi doorquilten) als het breiwerk, de natuur, het leven en de dieren om je heen. Je bent zo positief in je blogs dat ik me kan voorstellen dat sommige mensen, die je blog lezen, denken dat alles alleen maar leuk en fijn is in jouw leven, terwijl elk huis zijn kruis heeft. Ik bewonder je positiviteit. Geniet verder van het mooie weer en het leven. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer zo'n heerlijk blogje.
    Hier is net een buitje over gekomen en ruikt de natuur weer lente fris...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Even stilletjes genoten van je mooie blog, terwijl er nog zo veel moet gebeuren, en liefst op een holletje, om straks te kunnen genieten van de rust, en misschien wat steekjes...
    Hier niet zoveel natuurlijk moois als bij jou in de heel nabije omgeving, maar ook zeker de moeite waard voor als je het wilt zien, zoals zoveel dingen. Je beschrijft het prachtig!
    En over prachtig gesproken: je Hertfordshire wordt een plaatje! O ja... en het huisje ook! Ik kan niet wachten op de uitgebreide binnenkijk-foto's.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer zo'n echt geniet blogje van jou, je kunt het ons allemaal zo mooi vertellen en laten zien met je foto he. Prachtige blokjes maak je weer hoor en dat quiltwerk is geweldig...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk al die dieren zo bij je huis, je moestuin-kas, mmm lijkt me heerlijk om uit eigen kas/tuin te kunnen eten, maar zo groen zijn mijn vingers niet. Ria is ook goed bezig zeg, fijn dat zij dat weer doet. En gelukkig kom je ook met je rolletje waar je wezen wil.. en met positiviteit in het leven kan een mens ver komen, heel fijne week gewenst, groetjes, Conny
    (ps ik zie dat ik regelmatig net na mijn naamgenoot ergens een reactie achterlaat....grappig)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Piep
    Zaalig blogje, genieten maar.. van het groen, de roos, de mooie dieren en je Hertfortshire.. een snoepje...

    En het huisje.. oh oh wat ben ik benieuwd..
    als het leven hier weer zijn gewone gangetje gaat spreken we snel af en komen DH en ijzelf snel weer een keertje buurten!


    Knuf voor die zalige plattelandsquilster met rolletjes en holletjes... heb ik ook😀😀

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om zo'n leuk huisje te hebben en dan inrichten met een mooie quilt op het bed.
    Zou leuk zijn te huren ,maar bij jullie mogen geen hondjes dus voor mij niet geschikt.

    Gr Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer heerlijk gelezen ! Die mannen toch, dat ze je groenten niet eten ;-) Ben nu al benieuwd naar je advertorial.
    Ohhh dat Zweedse spreekwoord zegt het ook helemaal. Is net zoiets als, ... ook al is het donker om je heen, ergens (misschien nu nog ver weg) is er toch dat lichtpuntje. Ik blijf zulke spreekwoorden mooi blijven !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat wordt je huisje super.
    En leg het maar vol met quilts dat is beter dan op zolder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om het gezicht van Nicoline te zien en haar verhaal te lezen. Verder was het genieten van al die mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat bijzonder dat iemand voor jouw de Hertfordshire door quilt met de hand! Een heel week, maar zo te zien wordt het mooi.
    Heerlijk dat buiten leven hè? Wij hebben dan alleen een "buiten" in een kleine stad, maar genieten met dit weer van het vertoeven in de tuin. En verder zoeken we het buiten op de fiets. Wat staat jou kas er mooi bij Jeannet, om jaloers op te worden. Ik loop heel veel achter, maar ik maak me er maar niet druk om. Ik kan toch niet alles tegelijk. Jullie vakantiehuis wordt echt een plaatje! Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow, absolutely fantastic blog. I am very glad to have such useful information.

    การ์ตูนโป๊

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.