Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 29 oktober 2018

Alles en niets

Het heerlijke weekje herfstvakantie is al weer voorbij! Ik hoor het overal om me heen, wat vliegt de tijd..........De herfst heeft nu toch wel definitief zijn intrede gedaan, we hebben alles opgeruimd, tuin en terras zijn winterklaar, alle stoelen en banken staan weer ergens binnen,ook weer een fijn gevoel
Langzaam kleuren de akkers rondom ons zich grijs, grijs van het geploegde land, kleur trekt zich terug tot het grijs wat onmiskenbaar de winter aankondigt. Zware klei wordt omgeploegd zodat de vorst de grond kan verkruimelen en het weer te bewerken is in het voorjaar, en zo is de cirkel van het jaar dan weer rond.
Seizoen, na seizoen na seizoen. We staan al weer voor November deze week.Er zijn overal nog steeds mooie paddenstoelen te zien, ook in onze eigen tuin, of het minilandgoed hoe ik het placht te noemen Dit is een ons eigenste bospad met alle valappeltjes voor de reeën en de vogels.
Honderden kramsvogels en koperwieken, die vanuit het noorden van Europa naar hier vliegen, deden zich tegoed aan de valappeltjes en de peren die nog in de bomen hingen
En deze stond ook ergens langs dat bospad mooi te wezen, de  grote inktzwam, slechts twee dagen mooi en dan heeft de vergankelijkheid ongenadig toegeslagen en is er niet veel meer van over.
We zijn weg geweest, maar ook veel thuis geweest, wat prima was, er is altijd veel te doen om de boel winterklaar te krijgen. In de herfst en in de lente is altijd het meeste werk, bij het komen en gaan van de blaadjes.
En we hebben lekker gegeten, nou is dat lekker eten bij ons betrekkelijk, omdat zoals jullie inmiddels wel zullen weten, de smaken hier nogal uiteen lopen.......dus ik moet wel alle zeilen bij zetten om ook nog wat groens en rijsterigs of pasta achtigs op tafel te zetten, dit is een geweldig makkelijk gerecht,
Risottorijst. Ik ben dol op risottorijst, die lekkere romige ronde korrel, om het te maken, sta je lang op je benen, dus dat had ik al lang geleden uit de receptenlijst geschrapt. Maar dit is de uitkomst, risotto uit de oven! Je bakt en braad de groenten aan, doet er vervolgens de bouillon bij, op het laatst crème fraiche erdoor, salade er bij, en eten maar........( ik dan he....)
Ook deze paddenstoel kwam uit de eigen tuin, is in grote getale aanwezig, en hij is van onderen wel zeker zo mooi.
We voeren nog steeds de egels, en met veel plezier, tot we dan toch geconfronteerd werden met een wel heel ongenode gast! Je kon er natuurlijk op wachten in het buitengebied, de egels zijn niet de enigen die van makkelijk en lekker eten houden. We hadden een grote bruine rat gesignaleerd....oeps......dat is fors minder.
Hoe gaan we dat oplossen? Waar er één is, zijn er meer, en dat weet je nou eenmaal als je buiten woont, en er voer voorradig is,maar vlak bij het huis op de veranda zijn we er niet blij mee, nu is de voertafel verder in de tuin geplaatst, met gemengde gevoelens, maar ja, de egels hebben het voer wel hard nodig :(
Er zijn steekjes geprikt, in quiltwerk en in breiwerk, deze rand is één van de vier van de volgende rand van de quilt van van Jen Kingwel die ik deze week heb gemaakt, nog drie te gaan.
Ik doe de stengels met een baismakertje, en ik heb daar laatst een speciaal rolletje plaktape bijgekocht wat plakt op de achterkant als je het strijkt, papiertje eraf trekken en opstrijken waar je de stengel wilt hebben, wow, dat gaat wel heel erg makkelijk.
En er is gelezen, heerlijk in bed, want ik ben me toch als een blok gevallen voor de serie van de zeven zusters! Bestseller op het moment, van Lucinda Riley, het eerste boek is al zo ongelofelijk spannend, dat smaakt naar meer......en ik weet het.....het is een HYPE op het moment, maar wel één van de betere....wie leest ze nog niet kan ik beter vragen.
Nou, ik wens jullie veel herfst, veel rondvliegende bladeren en vooral veel sfeer in huis, koop een bloemetje en geniet er van en probeer je te laten meedeinen op de woeste golven die het leven soms voor ons in petto heeft, er is vaak geen andere keuze dan dat.

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Jeannet, op deze grijzige kille herfstmorgen... maar je brengt er weer kleur in/aan hoor! Wat een prachtige pot/vaas heb jij trouwens op tafel staan, bijna alle bloemen 'doen' het daar goed in hè?! Hier in de stad liggen geen valappeltjes maar wij genieten van de kauwen in de grote eikeboom - die we vanaf ons balkonnetje zó in de kruin kijken - die de laatste eikels eruit rukken, en de specht die op zoek is naar beestjes in de stam... tok-tok-tok... onze eerste herfst in deze woning brengt onverwachtse genoegens! Ik wens je een mooie week, of het nou met regen en wind of met een laag zonnetje is, geniet ervan! Liefs uit Middelburg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep heerlijke maandagmorgend., koffie en jouw blogje.
    Je beschrijft de herfst, zo herkenbaar, zelfs denk ik, voor iemand die niet zou weten wat het is.


    Dat rolletje tape is gewoon een must he.. zo makkelijk!

    Heb een fijne week meid
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan zo genieten van net omgeploegde akkers. De meiden vinden dat maar raar. Maar ach moeders heeft wel meer afwijkingen zal ik maar zeggen. We hadden laatst ook een rat in de tuin bij het voer van de vogels. Is op doorreis brul ik dan. Buiten en aan het water wonen heeft nu eenmaal voor en hele kleine nadelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dat je weer bezig bent met een mooie quilt. Ik heb onderstaande foto's geteld met gemaakte quilts. Je kunt wel een eigen tentoonstelling organiseren. Zo veel en zo mooi en je hebt er vast meer liggen of hangen. Het boek heb ik id ook gekocht. Ben er nog niet aan begonnen. Dank voor je blog en een goede week toegewenst. gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat gezellig weer om te lezen. En wat een mooie quilt ben je aan het maken. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geniet weer van je foto's. Fijne week !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijk gezellig herfstblogje, dank je wel.
    Ook hier genieten van de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk maandagochtend met jouw blog.
    Ben je al begonnen met het lezen van de Zussen? Haar andere boeken buiten deze serie zijn ook zo dik en leest zo heerlijk weg!
    Mooie en sfeervolle header heb je weer gemaakt.
    Gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En als je de Zeven Zussen uit hebt; ook haar andere boeken lezen. Net zo heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie herfst-sfeer-foto's weer, Jeannet! En het is echt helemaal herfst, dat is hier zelfs in de nieuwbouwwijk goed te merken. Lijkt me ook een prachtig boek, dat ik zeker ga lezen... En wat een schitterend mooie rand heb je geappliceerd! Fijne herfstweek gewenst, waarin ondergetekende de woeste golven van het machinaal quilten weer hoopt te gaan bedwingen.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. This is a beautiful post - and I loved the tour through your garden. Your quilt is so beautiful!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk verhaal weer, ik heb de boeken ook gelezen. Zit te wachten op deel 5 doe komt in januari uit. Maar er is nog een mooi boek van haar , net gelezen De Nachtroos. zeker aan te bevelen . fijne week weer . Gr . Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij hebt geen schelpenpad in je bos, maar een appeltjespad. Eigenlijk veel leuker en lekkerder.
    Mooie rand heb je gemaakt, zal prachtig staan straks als er 4 af zijn.
    Heb wel een boek van Lucinda Riley, maar niet deze. Een hele serie vind ik altijd wat minder, want ja dan moet je ze wel allemaal kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is gezellig op jou blog, ben weer op op bezoek geweest!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo heeft elk seizoen zijn mooie kanten. Prachtig werk maak je daar trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.