Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 13 mei 2019

Af en toe een blogje

Af en toe een blogje schrijven vind ik eerlijk gezegd moeilijker dan elke week, omdat je dan in een verhaal zit, en dat pik je op waar je bent geëindigd, als je zomaar af en toe een blogje schrijft, is er eigenlijk zoveel om over te schrijven, dat het gauw rommelig wordt,
Niet dat ik veel beleef, dat is maar net hoe je het ziet natuurlijk, maar er gebeurd altijd wel iets waar je over kan schrijven. Enfin, ik ga het weer proberen.Vorige week heeft het best heel hard gewaaid hier aan de kust,
Nou worden wij hier steeds ouder, manlief dus al 60, en ik hobbel er nagenoeg achteraan volgend jaar, maar het gekke is dat de omgeving waarin je leeft, ook ouder wordt! Dat vergeten we wel eens voor het gemak.Of het nou de mensen zijn, of de planten, je huis en de bomen, feit ligt er.
En liggen deed het inderdaad, want er was een boom omgewaaid achter op de camping. Tja, en een andere boom was het zo beroerd mee gesteld, na jarenlang geteisterd te zijn door spechten, dat hij stond te tollen rond zijn schors, dus die moest ook omgezaagd, en dat werd weer onvervalst plattelandsleed....
Want oh, oh, oh, daar zat een nest in, met eitjes, het kan verkeren, heel erg jammer en vervelend, maar het was niet anders, de boom was zo gevaarlijk dat je niet zou willen dat iemand die op zijn hoofd zou krijgen. Het waren prachtige blauwe eitjes, van een spreeuw.
Toen dacht manlief nog een boom in te korten, omdat er takken overhingen, maar dat feestje ging niet door, want ja hoor.....hommelnest....en die houden daar niet van, niet van zagen, en al helemaal niet van verstoring.Oeps.......Nou had hij een paar weken terug al een andere ontmoeting gehad met hommels en dat was niet zo best bevallen.Er zit namelijk ook nog een hommelnest in een nestkastje wat boven een schuurtje hangt.
Net boven de deur, en die deur klemde, dus dacht hij, dat zal ik even verhelpen, met een hamer, nog niets wetend van een hommelnest....en dat vonden de "bruine brommers" heel niet leuk, ze kwamen geïrriteerd uit het kastje gevlogen, manlief heeft, in dit geval gelukkig, niet veel haar op het hoofd, dus daar konden ze niet in vliegen, maar gestoken werd hij wel.......okeeeeee, leven en laten leven op het platteland..........aan het eind van het seizoen dan maar nieuwe kansen he.
Verder is dametje weer in de tuin, ze was een week weg, ik dacht dat ze misschien jongen had, zou zomaar kunnen, nou gebied de eerlijkheid me te zeggen dat ik een onverwachte ontmoeting had met haar, in mijn kekke roze trui! We schrokken er allebei van, zij nog veel meer dan ik.
Dus ik dacht, die zien we niet meer, gelukkig toch niet zo, je moet natuurlijk ook geen felle roze truien dragen in de natuur, dat is veel te opvallend, de mannen in huis schrikken er nog wel van.Enfin, gisteren was ze er weer, de tuin was voor haar die dag, ze heeft nog geen jongen, maar je ziet wel heel goed dat ze een prachtige zomervacht krijgt.
Daar waren even wat zorgen over, ze zag er niet uit, was dat wel de normale verharing? tot bloedens toe, was er wat anders met haar aan de hand? Wildbeheer gecontact. Maar het komt goed, straks is ze weer prachtig egaal roodbruin.Hier snoeit ze de taxusheg, altijd makkelijk zulke gasten.
Dit kom je in de tuin tegen als je geen kort gras hebt, ieder nadeel heeft zijn voordeel, lief toch?
Er waren weer de inmiddels bekende open dagen bij Hoeve Kortstaert in Goedereede.
Magisch uitje voor mij op een evenzo magisch mooie plek met een bijzondere gastvrouw, adresjes om te blijven koesteren. Eén soepkom met schotel van mijn favoriete servies, meer waren er helaas ( nou ja, de kast is vol.....) niet dus daar moeten manlief het samen mee doen, twee lepels, één kom.
Er kwamen nog twee piepkleine aardewerk potjes bij voor wat onderhand ook al weer een nieuwe verzameling genoemd kan worden, de grote pot lijkt ook wel hoogzwanger.....enne....Psssttt......die witte bloemetjes, he, daar in dat mooie oude blauwe kannetje, die zijn NEP.......ja, ik beken het, met schaamrood op de kaken, nep, gewoon van plastiek, maar wel heel mooi plastiek, en niemand ziet het, en het mooiste, ze kunnen uitstekend tegen de zon.
Jookies had een leuke moederdagactie met gratis verzending van de stofjes, ik heb toch zo,n hekel aan verzendkosten, ja echt, ik snap niet dat TNT zegt dat het slecht gaat met ze, aan de verzending van pakjes kan het toch niet liggen volgens mij. Dit blokje wordt een rand voor de "Midnight at the oases" van Jen Kingwel.
Ik heb me voorgenomen meer door te gaan quilten, elke dag een uurtje dagelijkse taak, dan komt er ook nog eens wat af, begonnen met de Rosa, want Floor, die ook een blog heeft, zei dat de lijm na een paar weken los zou gaan, ik schrok er van......je moet er niet aan denken, ik quilt rijg in de ditch, (naad voor de niet quilters onder ons) en ik ben er tevreden mee en daar gaat het om.Van schoonzus kreeg manlief dit bord met de zeer toepasselijke tekst, daar heeft ze over nagedacht.
( die barbecue had er van mij uit gemogen, hahahaha maar het was ook een cadeautje voor mijn man. ) Dat we er maar weer vaak mogen zitten, want de afgelopen weken was het nou niet echt buitenzitweer, ja, ergens in een hoekje uit de wind in de zon, komt goed zeggen ze, en dat zal ook wel. Fijne week allemaal weer, en tot wederhoor.

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

17 opmerkingen:

  1. Piep
    Hey meid leuk je weer eens te lezen.. leuk
    Blog, mooie stoffen.

    Wat de lijm betreft nog nooit probleem mee gehad hoor.. niet bang zijn gewoon stug doorgaan.. knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat jammer van het spreeuwennest. Hier zie je geen spreeuwen.
    Je hebt er weer een mooie aanwinst voor jouw servies bij. Ja, voor je het weet heb je zo maar weer ergens een verzameling van. Wij hebben op de gang en groepje Keuls aardewerk staan en in de keuken een grote en een kleinere zoutpot. Deels geërfd, deels zelf ooit aangeschaft. Het blijft toch leuk.
    Goed voornemen om iedere dag een stukje te quilten. Probeer ik ook, maar soms komt het er toch niet van. Fijne week, het weer wordt geloof ik iets aangenamer.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk weer bijgelezen !
    Prachtige foto's weer...en het bloggen het is zo leuk ..maar ...moet het toch maar weer eens oppakken...
    Van de lijm heb ik geen last hoor je weet dat doorquilten bij mij niet snel gaat ..(vind patchen leuker) dus ze liggen soms wel een tijdje en het zit nog goed...en ik sjouw ze overal mee naar toe en ze hangen op diverse plekken.....
    Zo nu eerst aan de slag in huis...maar ik ben bang dat ik snel ben afgeleid door wat nieuwe stofjes ;0))
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn bij je te lezen. Ik geniet van je verhaal en je foto's. Kleine verzamelingen die zo maar ontstaan, ik herken het.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Morgen .Jeanette lekker een mooi blogje van je. Prachtig de gekleurde eitjes blijf dat mooi vinden. Ook de Keulse potten. Zo gaaf. Ik probeer ze óók altijd te zoeken en te kopen. Ga gauw aan het hh dan is er nog tijd vóór de lapjes straks

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn om weer te kunnen komen lezen.
    Jammer van de eitjes, maar soms gebeuren die dingen.
    Wij hadden hier vorig jaar een nest hoornaars onder het dak en dat hebben we ook maar niet verstoord ;-). Toen de kou kwam, was het met de hoornaars ook gedaan.
    Jij ook een fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk blog je..... Wat jij kan kan ik natuurlijk ook (hoop ik) Ga ook proberen om net als jou iedere dag een stukje te hand quilten, komt de quilt ook eens af. ��

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk plattelandsblogje en goed om te lezen, dat de mama-ree in-spee normaal aan het verharen is, want ik zou me over zo'n vachtje toch ook zorgen maken. En de hommels gewoon maar even de hommels laten, dat lijkt me heel verstandig. Heel verstandig ook om elke dag te quilten. Hier is het ook een streven om dat elke dag een uurtje (maar meestal een half uurtje) te doen, want het blijft een niet zo geliefd klusje, maar ook het allermooist voor een quilt.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gezellig, zo'n 'rommelblogje' met vanalles en nog wat... ik geniet van je foto's en de verhalen van het platteland. Fijne week Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk weer een blog en al is het geen ochtend meer maar middag.
    De ree in de tuin zie ik nauwelijks maar laatst had ze plukken haar achter gelaten.
    Jammer van het nestje maar je deed het niet expres en gelukkig leggen ze vaker.
    Succes met je quilt werk en geniet ook van het mooie weer.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig weer, een blogje dat je met de neus op de goede dingen drukt. Wat heb je toch een hoop leuks en moois om je heen. Daardoor blijft het leven een beetje in evenwicht, vind ik altijd. Hier scheen de zon vandaag, dus ramen zemen en op mijn kop in de (verwaarloosde) tuin... Kan ik morgen weer niet heen of weer, en mijn oude moedertje die ik gelukkig nog heb, wordt nog wel 95... Dan maar een hete douche vanavond voor de stramme spieren. Fijne week Jeannet.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig, dank je wel voor je leuke blogverhaal, al vind ik het wel beetje zielig van het spreeuwennest. Fijne week verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk weer een blogje!
    Kan je geen boek schrijven over het leven op het platteland???

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O, weer genieten van je BLOG. Nu is het een verrassing als je schrijft, nog leuker !
    Groetjes, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een gezellige blogpost weer..en zo herkenbaar al dat dieren gedoe...zelfde hier behalve de ree dan...Maar wel prachtige oude appelboom Bramley Seedling denk wel 80 jaar oud waar dus nu spechtnest in zit..en de boom gaat hard achteruit...ook door de pissebedden...en oorwurmen..en ook nog houtworm...en dan die hommels..wat zijn ze mooi he.?Van die echt super grote ...ik kijk iedere keer waar vol verbazing..ook zit er steeds in het grote tuinhuis..van die mega grote wespen..die hebben daar denk ik ook een nest..en dan nog alle bijen die ook rondvliegen..is gezellig!Arme ega...gestoken worden is enige nadeel...ik ben allergisch ..dus nog beter uitkijken..maar doe mijn ding in de tuin en hoop dat ze het niet erg vinden..Fijne week weer en ik kijk uit naar je volgende bericht! Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Veel te lezen in je post. Wat een mooi hert! Taxus is voor schapen giftig, zou dat voor je hert ook niet zo zijn? ..... Wat een mooi blokje, mooie kleuren voor je nieuwe quilt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag Jeannet, wat fijn dat je weer terug bent van weggeweest. Ik 'heb' geen facebook dus moest ik je missen. Af en toe keek ik op je website een meestal nee hoor,niets nieuws en nu jaaaaa, er staat weer een verhaal en mooie foto's.
    Ik zie dat je een Aunt Becky gebruikt. Ik heb het al jaren in mn kast liggen maar te weinig discipline om langer te oefenen.bevalt het je wel ?
    Groet,Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.