Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

woensdag 1 mei 2019

Back on blogging en the Rosa

Okay, ik blijf vragen en mailtjes krijgen waarom ik niet meer blog, of ik nog ga bloggen, en dat het zo jammer is dat ik niet meer blog, tja....wat moet ik er van zeggen? Van de week op de camping nog weer een paar quiltkampeerders, zo leuk altijd om de belevenissen van het minilandgoed en daarbuiten te lezen.
Ik weet het niet zo goed.Is er veel nieuws onder de Hollandse zon om over te bloggen? De mooie plaatjes en praatjes worden blijkbaar nog steeds gemist, maar ik merk zelf dat ik de interactie met mensen op FB ook wel erg leuk vind, dat mis ik dan weer bij een blog.
Nou, dit is in elk geval een mooi plaatje om mee te beginnen, de Rosa! Ergens in December 2018 mee begonnen, stoffenpakket van Margareth Mew herself. Al die honderden rondjes en vierkantjes getekend, geknipt, gesneden en met het handje IN genaaid.
Veel mooie stofjes die ik zelf niet zou hebben gekozen, maar die toch wonderwel wel in mijn straatje passen, omdat je ze combineert om je eigen manier met de eigen stoffen natuurlijk.Het was wel een uitdaging om te werken met stoffen die je zelf niet direct zou kopen, en ze dan toch te gebruiken.
Uiteindelijk wordt het dan toch weer een eigen quilt, de originele quilt is veel groter, maar ik ben hier tevreden mee, met deze maat, er moesten nog een aantal randen omheen, vond ik persoonlijk geen toevoeging, en deze maat past heel mooi op de muur van de eetkamer.140 cm in het vierkant. Mooi randje van Di Fordstofje eromheen maakte het voor mijn gevoel helemaal af.
En ik heb iets gedaan wat ik nog nooit gedaan hebt, een mens leert nog steeds bij....van Marcha had ik gehoord dat zij de quilts dubbelde met een lijmspray, nou haalde ik daar altijd mijn neus voor op, lijmspray, tsssss, daar zag ik niet zoveel in,
Maar toen ze ook nog vertelde dat het zo mooi glad en soepel zat, en dat ze er meteen de binding aan had genaaid, zodat je met doorquilten geen rafels had en gelijk een mooi resultaat, werd mijn interesse gewekt.Ik zag bij haar een quilt die ze zo had behandeld,en opeens zag ik mogelijkheden!
En dat is me toch geweldig uitgepakt! Kan niet anders zeggen, met kloppend hart heb ik de achterkant gestreken, op de tafel gelegd, daar de tussenvulling op, half teruggeslagen, lijm erop, terug gelegd en rustig vast gewreven, andere kant ook zelfde procedé.
Mannetje stond aan de andere klant van de tafel om hetzelfde te doen en me bij te staan voor als ik in de stresszz zou schieten en er een appelflauwte van zou krijgen, want ik vond het doodeng....
Enfin, alles omgedraaid, voorkant erop, en voilla.............spuiten met die bus en zelfde proces en eerlijk, je had geen tijd om er stress van te krijgen, het was een fluitje van een cent.
Ik heb toen de quilt netjes bijgesneden, en nog wel een cm van de randen een rijgdraad gezet voordat ik de binding er omheen genaaid heb, nou echt.......je zou bijna vergeten dat er nu ook nog gequilt moet worden, dat wel natuurlijk.Ik ben helemaal dolblij met het resultaat van Rosa.
En ik was niet de enige in huis die er weer blij mee was.
Daar hangt ze, in de eetkamer, mooi te wezen, "Beertje Bep"zit eronder, op het oude bankje, Beertje Bep heb ik ooit, heel erg lang geleden, gekocht toen Bep nog haar winkeltje had in Doesburg, wég was ik er van, en nog steeds is het een heel mooi beertje. Waar blijft de tijd?
Dat dacht mijn mannetje overigens ook vandaag, die is namelijk 60 geworden, 1 mei, dag van de arbeid, al zou hij graag wat minder "arbeiden" want hij heeft er al ruim 40 jaar opzitten, jammer genoeg wonen we niet in België, maar in Nederland, want in België mag je na 40 het predicaat pensionado voeren.
Ik zal weer proberen om wat vaker een blogje te schrijven, over het leven op een minilandgoed aan Zee, de prachtige blauwe regen die overvloedig bloeit,
De appelbomen die bijna in bloesem staan en de sneeuwbal die prachtig is .Over dametje die een regelmatige gast is in onze tuin en momenteel hoog drachtig is en in de verharing zit van de winter naar de zomervacht, waardoor ze er maar raar uit ziet.
En over al die andere kleine, ogenschijnlijk onbeduidende dingen die zo voorbij komen in het leven, maar die toch eigenlijk, gewoon, best belangrijk zijn.Voor mijn FB vrienden is het oud nieuws, die zijn al op de hoogte, maar voor de niet FBookers is het vast weer leuk om te lezen.Lieve mensen, geniet weer mee en bij deze weer een

Hartelijke creatieve plattelandsgroet, Jeannet

45 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor je blogje. Ik heb er van genoten, ook al volg ik je op fb. Je quilt is erg mooi geworden !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Piep, “Rosa” wat is ze mooi!’
    Zo mooi dat ik ze snel kom bewonderen.
    “Gelukkige verjaardag” voor jouw DH en welkom terug in “blogland” knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk. Je bent weer in blog land .ik ook hoor miste het. Je rosa is zo mooi geworden. En dubbelen met spray. Hmm ga eens rond kijken. Lgs Christine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk weer een blog!!!
    Het is toch anders dan een verhaal op fb -gezelliger en meer als op bezoek komen.
    Gefeliciteerd met jouw man en nog vele gezonde en gelukkige jaren samen.
    Jouw Rosa is prachtig geworden -idd echt een Jeannet quilt.
    Gezellige verjaardag! �� ��
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is je quilt mooi. Gezellig weer een verhaal. Fijne verjaardag van je man.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Welkom terug! En van harte gefeliciteerd met manlief! Gezellige dag, groetjes, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het was een verrassing jouw blog weer te lezen vanmorgen. Omdat we in september een week in jouw vakantiehuis logeren had ik alle oude verhalen doorgelezen om alvast in de stemming te komen. De nieuwe verhalen zal ik met veel interesse lezen. Tot september. "Good goan"zoals we hier in Twente zeggen. Groeten van Truus Huijskes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk dat je weer terug bent met je blog!
    Ik vind voor een blog ga je echt even zitten om te lezen, Facebook is zo vluchtig. Soms wel handig, maar om bv.op een blog een post te zetten, daar moet je echt even voor gaan zitten.
    Eigenlijk is dat op zich ook al een creatieve bezigheid!
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je man.
    En bedankt voor de tip over het gebruik van lijm bij het dubbelen.
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je moet natuurlijk zelf zin in bloggen hebben, maar ik vind het erg leuk dat je het weer doet. In het begin zocht ik nog wel of je niet stilletjes toch weer begonnen was...��.
    Je quilt is prachtig. Ikzelf vind ronde vormen een lastig ding en zal er niet zo gauw aan beginnen.
    Groetjes, Thea
    PS. Mijn man zal ik nog eens proberen te verwijderen uit de ondertekening 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Verrassing.......een Blog !
    Ik heb genoten, ben niet op FB.
    Gefeliciteerd met DH en nog heel veel goede jaren samen.
    Groetjes en HOUDOE, Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat leuk dat je weer een verhaaltje achterlaat. Je mist de reacties... gelijk maar een berichtje achterlaten. Dat verhaal met die lijmspray en gelijk de binding erom heen. Snap dat je twijfels hebt, ik heb geleerd dat de binding er pas om kan als het gequilt is ivm het 'krimpen door het quilten.' maar daar heb je dan geen lsast van?
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je niet strak quilt niet Rian, anders zeker wel, maar ik quilt niet strak, dat komt bij mij helemaal goed, en ik zag bij Marcha van de Quiltster dus ook.

      Verwijderen
  12. Heerlijk je bent er weer, mooie quilt en het beertje van Bep jammer dat ze gaat stoppen met haar fijne winkeltje.
    Facebook daar word ik niet vrolijk van , maar nu kunnen we voorzichtig uitkijken naar jouw blogjes.
    Geniet van de dag.

    Gr An.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig weer een bloggie Jeannet.
    Je Rosa is prachtig en leek een drachtige dame in je tuin, spannend............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super dat je het bloggen weer hebt opgepakt. Op fb heb je inderdaad meer interactie, maar daarom kun je het mooi naast elkaar doen. Je quilt is prachtig geworden, oké nu nog effe quilten. Gefeliciteerd met je mannetje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Al volg ik je op FB, van he blog geniet ik ook altijd zeer! Prachtige quilt! Ik heb veel respect voor jouw quiltwerk, zoveel werk! Ik heb daar totaal geen geduld voor!
    En van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je echtgenoot!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Gezellig weer een blogje.
    Ffff genieten bij een bakje thee.
    Je quilt is prachtig geworden.
    En die spray ga ik vast ook een keertje proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nog een keertje, want er ging iets fout.
    Wat leuk Jeannet, onverwacht weer een gezellig blogje van je. Voor mensen zonder fb erg leuk en gezellig. Fijn datje weer af en toe weer een blogje gaat schrijven.
    Je quilt is prachtig geworden en wat een goed idee van Marcha. Ga ik ook een keertje uit proberen.

    Hier is een uitleg hoe je een mailtje ontvangt van mensen die hebben gereageerd op je blog. Dan hoef je niet meer zelf eerst te reageren op je blogje.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een plezierige verrassing, weer een blogje te lezen hier! Je moet doen, waar je je goed bij voelt, en ik vind het zeker weer heel leuk, en helemaal met de mooie Roosje in de hoofdrol! Ze is echt heel mooi geworden, en jouw lapjes blenden wondermooi bij die van Margaret Mew.
    Van harte gefeliciteerd met je man; maak er een gezellige dag van.
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Graag sluit ik me aan bij alle reacties,
    heel fijn, dat je er weer bent,daar maak je
    veel mensen blij mee, je werd echt gemist.
    En van harte met je man.
    Gr. Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Glad you came again to share your story here on your blog. Your quilt is wonderful! And spring at your home is beautiful. I can almost smell that wisteria! Please come back as often as you feel like sharing. Greetings from Texas!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat gezellig dat je weer een blogje hebt geschreven en wat een prachtige quilt! Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Schitterende quilt wordt het en handig voor een kleinere maat, maar bij een grote ging het mis, dus dan liever spelden of rijgen. Je tuin staat er geweldig bij, wat een heerlijk voorjaar! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Leuk weer een blogje van je te lezen Jeannet. En zo te zien heel veel mensen die je weer lezen, dus ga zo door :-)
    Prachtige quilt is het geworden, en inderdaad een mooie maat. Kan me voorstellen dat het een drempeltje was om stofjes te gebruiken die je zelf niet zou kiezen, maar staat heel mooi.
    Die lijmspray... de eigenaar van Carox Cox verkoopt dat ook, en gebruikt het zelf, maar ze heeft me verteld dat het alleen gebruikt kan worden i.p.v. het spelden.
    Omdat het maar kort houdt, is het de bedoeling om het daarna door te rijgen, maar dat hoeft dan niet meer zo onhandig op de grond omdat het al (tijdelijk dus) vast zit.
    Jij bent het toch gaan quilten met alleen de lijmspray, vreemd dat het dus niet loslaat na enige dagen zoals ze me vertelde.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat enig dat je er weer bent!! Ik ga er weer lekker van genieten, Fijn hoor.
    wat een mooie quilt heb je weer gemaakt!

    groetjes Janie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat fijn Jeannet, dat je weer in Bloggersland verkeert, welkom terug. Je Rosa ziet er geweldig mooi uit, wat een goed idee om het te sprayen en dan de binding eromheen te maken. Heerlijk dat je weer regelmatig een blogje gaat schrijven, kijk er naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk dat je er weer bent ..en wat fijn om weer bij je te kunnen lezen...mooie foto's weer!
    Ja en dat plakken ...super he....

    BeantwoordenVerwijderen
  28. I do so love your Rosa quilt! It's beautiful! And I too have missed your wonderful pictures of quilting and life around the home place.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. heerlijk om te lezen, je avonturen op quilt gebied..en wat een prachtig werk! Zo'n bewondering voor dit eindeloze geduld wat je laat zien! ik geniet ervan! lieve groet Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Zo fijn om weer te lezen hoe het bij jou gaat..Dank je wel! En prachtige quilt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Zo leuk om weer je blog te lezen....ik weet niet of ik het zou durven met die lijmspray. Je Rosa is prachtig trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. I enjoy your blog, it is beautiful, but there's something sad about a blog written by someone who'd rather be on FB. Thank you for your lovely quilts and knitting.

    lizzy

    BeantwoordenVerwijderen
  33. wat leuk om je gezellige blog weer te lezen. Gefeliciteerd met deze bijzondere verjaardag van je man.
    Prachtige quilt is dat geworden en ik ben benieuwd naar het dametje, hoe het afloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Merci,merci pour recommencer le blog,vous nous manquiez. Tine(Belgique)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Oh heerlijk, weer iets op je blog te zien verschijnen... ik zit dan wel op Facebook maar heb het niet zo op dat 'vluchtige vind-ik-leuk-en-wegwezen-maar' gedoe.. ik lees liever écht iets, en typ dan met alle plezier een 'echt' commentaartje in plaats van een duim in de lucht te steken... Je quilt is prachtig geworden en je 'lijm-avontuur' leuk om te lezen. Geniet van de - hopelijk aanstaande zijnde - lentedagen (en de regen is dan weer goed voor je tuin natuurlijk) en een hartelijke groet vanaf Walcheren!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Helemaal leuk zoo weer wat van je te vernemen als niet face-booker. Prachtige quilt heb je weer gemaakt. Felicitaties nog voor jouw man! Groetjes Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Coby ouwersloot5 mei 2019 om 19:55

    Wat heerlijk om weer een blogpost van je te lezen. Gezellig en Rosa is heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een verrassing dat ik weer een blogje zie.
    Ik zit niet op FB dus heb je ECHT gemist.
    Ik ben benieuwd naar het vervolg....enne....gefeliciteerd.
    Groeten, Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ik ben blij dat je er weer bent!

    groetjes van Janet

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Daar keek ik van op, weer een blog van jou te zien. En ik niet als enige zo te zien. Al 42 reacties. Fijn dat het goed gaat. Nog lekker aan het quilten, mooi de Rosa, en bezig met het mini- landgoed. Ja, wat is het al mooi buiten hè? Hard werken in de tuin, maar ook genieten.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Haal mooi, je 'Rosa', en alle andere dingen die je laat zien. Bloggen is toch weer iets anders dan FB-en! ;-) Gezellig om je te lezen! Ook mijn blog was 5 jr uit de lucht ... Je staat op mijn leeslijst, ik kijk uit naar de volgende post en je creativiteit!

    BeantwoordenVerwijderen
  42. I have just discovered your blog, and hope you will continue writing. I love seeing your latest quilt and reading of your success with spray basting. I'm looking forward to reading some of your other posts as I have time. It is always fun to learn about quilters and quilting styles of other countries.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.