Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

woensdag 5 juni 2019

Gordijnen.....en zo meer

Het is al weer Juni, de tijd vliegt zoals altijd voort, de meteorologische zomer is begonnen volgens de weervoorspellers en de laatste tijd was het weer helemaal Hollands, van alles wat, zon, wind, regen, onweer, kou, intense hitte, bedenk het allemaal maar, in elk geval niet saai.
Mei en Juni zijn de maanden van de pioenen, in allerlei soorten, kleuren maten en geuren, dit is de lemon en nog wat, geurt heerlijk, zolang ze er zijn, koop ik ze elke week.
Ze zijn mooi in ieder stadia, wat ook in mei veelvuldig te koop is, zijn de alliums, ofwel de uienbollen, ook veel varianten, en zoooo mooi
Ik haal ze rechtstreeks uit de kas bij een kweker hier in de buurt.
Ook al in alle soorten en maten, en overal is wel een vaasje of potje voor, deze spinachtige die echt enorm groot worden, en ook nog eens heerlijk geuren zijn mijn favorieten, afgelopen week de laatste gekocht.Volgend jaar nieuwe kansen.
En deze allium staat mooi en alleen te zijn in de eigen tuin, elk jaar weer.
Verzamelen, ik ben er dol op, voor een appel en een ei, heb je er zo weer wat leuks bij....toch?
Als het eerste lentezonnetje zich aandient, heb ik altijd zin om mijn gordijnen te vervangen! Dat is een hele rare gewoonte, gordijnen vervangen, of je dat zo maar even doet, ik, gordijnen zijn relatief een dure investering in een interieur, ze slijten doorgaans niet, ze hangen goed, dus wat zou je ze dan veranderen?
Ik weet het niet, ik heb elk jaar weer dat gevoel, andere gordijnen, en dit jaar kreeg ik opeens het ultieme idee, om goedkoop toch een andere sfeer te creëren! Ik heb effen linnen gordijnen, die hangen aan linten geknoopt aan een smeedijzeren roede, en ik dacht, als ik daar nou eens gewoon een strook aan naai van linnen met een wit streepje!
Stof besteld in Engeland, bij "Rooms with a view "die hebben werkelijk prachtige stoffen, het was er zo van overzee, en het is helemaal leuk geworden! Met van die echte ouderwetse linnen knoopjes van vroeger heb ik ze aan elkaar geknoopt, en het is een heel ander gezicht, voor weinig geld en inspanning. Mmmm, misschien knoop ik er gewoon wel elk voorjaar een strook aan!
Ik was in de afmaakmodus, dus er is een klein poppenquiltje af gekomen, lag al een eeuwigheid te wachten, de top opgeregen, dacht het met de hand door  te quilten, daar kwam het natuurlijk niet van, dus hup, met de machine, en ook dat is leuk, in de naden, binding eromheen, klaar, op naar de volgende.
Verder tuinier ik in het klein, in potten, met bijzondere plantjes, ananas en sinasappelsalie, en hoe mooi kan een pot paarse basilicum zijn? Ik hou van planten waar een lekkere geur aan zit.
En we eten nog elke week asperges zolang ze er zijn, ook zo,n product wat je alleen maar in het voorjaar eet, nog een paar weken en het is weer gedaan met het witte goud, van die goedkope prijzen merk ik overigens niets, maar goed, dat mag de pret niet drukken.
We fietsen nog veel over het eiland, op één van die tochten had ik een geweldige ontmoeting met een heuse kerkuil in het wild, wow, dat ben ik nog nooit tegengekomen! en zo dichtbij, wat een prachtig dier, vlak voor mijn fiets.
Op het minilandgoed lijkt het wel het jaar van de hommelnesten dit jaar, we zijn inmiddels het derde nest  tegengekomen, in een holle boom in de tuin, en weer was het manlief die de primeur had! Hij dacht een boom te snoeien, en ja hoor..........daar waren de welbekende bruine brommers weer, je moet ook geen bomen snoeien dacht ik nog stiekem ,ik lijk wel een beetje op die hommels........
De volgende keer vertel ik, wat ik gemaakt heb van de wolletjes uit het bekende Betuws Bakje,
Want dat is me leuk geworden! Voor nu allemaal weer een fijne week, goeie Pinksterdagen, camping is vol bij ons, benieuwd wat het weer brengt, geen intense hitte naar wat ik begreep, prima voor mij!Ik kreeg al weer visioenen van die vreselijke warme zomer van vorig jaar, Brrrrrrr

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

13 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk begin van de dag weer met een blogje van jou.
    Van mij hoeft de extreme hitte ook niet. Maar regen heb ik liever's nachts.
    Uien bollen en pioenrozen ook ik ben er gek op. Al staan ze hier in de tuin. In huis levert rode ogen en niesbuien op.
    Fijne pinksterdagen en hopelijk weer om naar buiten te gaan en wat te kunnen doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om zomaar een prachtige kerkuil voor je fiets te krijgen!
    Minder leuk om tegen te komen zijn de nesten van de hommels als je wat wilt snoeien.
    De pioen kwekerij zit hier zo'n 10 km vandaan net te ver om 'even' een bos te halen maar ze zijn zo mooi.
    Slim van jou om een strook aan je gordijnen te knopen. Zelf verwissel ik in t voorjaar dikke gordijnen voor dunnere en zo heb ik elk half jaar een andere look.
    Gezellige dag en hoop dat je gauw vertelt wat je maakte uit het Betuwse kistje.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn om een blogje te lezen s morgens vroeg. Gezellig. Ananassalie en paarse basilicum heb ik ook pas geplant in de tuin. Leuk jouw linnengordijnen! Heb nu als projectje vlas gezaaid en dit is mooi opgekomen! Nu nog goed bekijken hoe ik dit moet verwerken.... vriendelijke Achterhoekse groet, Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Piep heerlijk bij jou te mogen vertoeven op deze grijze dag.. wat leuk je gordijnen.. en jouw verzamelingskes zijn jummie!
    Alsook de bloemen.
    Net nog een pioen uit de tuin gehaald.. stond te verregenen

    Mooi is je quiltje geworden
    Hop naar de volgende idd

    Knufknuf

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig, wat een heerlijk blogje bij een kopje koffie. Gezellig je gordijnen, interieur heeft gelijk een andere uitstraling. Wat een mooie kerkuil!!!
    Fijne Pinksterdagen 👋🦉🦋

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig die uil. Wat is het toch een mooie vogel. Bij ons in de tuin hebben de pioenen het niet gedaan.😕 De rozen daarentegen doen het geweldig. Zelfs rozen die ik eigenlijk al had opgegeven bloeien zeer uitbundig. Gezellig blogje weer.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, wat een leuk idee met de gordijnen. Mooi bedacht en gemaakt. Verder weer een gezellig blogje. Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk idee die gordijnen!

    Mooi die kerkuil, die zie je niet zo vaak. Ik weet wel dat er bij ons in de buurt zitten, maar als ik al een uil zie dan vliegt hij in de schemering langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh je bent dus niet de enige, ik heb ook al staan gapen bij prachtuge witte linnen exemplaren, maar moest even wachten op mijn trap. Had de vorige uitgeleend en die was zo smerig geworden dat ze hem michten houden. Dus nu kan ik gaan meten. Geniet van jouw creativiteit! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk gordijnen-idee Jeannet. Mooi landelijk. En die simpele uien... prachtig, stuk voor stuk. Wat valt er veel te zien voor wie kijken wil hè... Die uil is ook iets bijzonders om tegen te komen.
    Groetjes, en jullie ook fijne dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig weer allemaal en zie ook dat jij die prachtige mokken hebt..die zijn zo mooi..ik twijfel nog steeds om ze te bestellen..(omdat ze met de hand afgewassen moeten worden..of doe je ze in de vaatwasser ..of heb je die niet?)...Heel mooi die gordijnen zo..en super mooie beloemen..hier ook al 2 keer heerlijk geurende wite pioenrozen gekocht..helaas de struik in d etuin heeft dit jaar geen 1 bloem..maar andere planten bloeien des te uitbundiger!de witte geurende Engelse roos..ZO mooi en de geur!..helaas gooit all regen nu roet in het eten en worden de witte bloemen bruin......En ook iedere week asperges hier..heerlijk!..is genieten he..alles..en die super mooie uil..wat een beauty!Fijne Pinksterdagen..!Groetjes Holly.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om weer jou blogje te lezen. Wat ben jij een bezige bij! Wat is de natuur mooi bij jou. Mooie bloemen, witte kerkuil en een hommelnest... en ik.. geniet ondertussen mee. Dznk u wel en een leuke Pinksterzondag. Hier vieren we vaderdag en brengen we een bezoek aan ‘Schone schaapjes’ in Staden.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.