Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 17 juni 2019

Oude wijn in een nieuw vaatje

Ongeveer een jaar geleden, weten jullie het nog? had ik deze TOP af, mooie lente zomer quilt, uit de quiltmania, ontwerp van Lucy, ik was er meteen weg van.
En natuurlijk niet in de laatste plaats door de prachtige dubbele driehoekjesrand van mijn favoriete ruitstofje van westfalen!
Maar ja, ook het oude liedje kwam weer op, het werd weer angstvallig stil, want natuurlijk dacht ik dat ik zeeën van tijd ( en zin) had om die quilt "even"met de hand door te quilten, tja.....de praktijk was weerbarstiger, wéér weerbarstiger.
Ik kwam hem laatst weer tegen, als Top in de kast, en ik dacht, wow....zonde toch, echt zo,n mooie zomerquilt, leuk voor in het tuinhuis, daar ligt nog bijna niets, ik ga hem gewoon laten doorquilten, op de machine.Vond ik ook nog een mooi soort grafisch patroontje, wat heel goed terug komt in het lichtblauwe stofje aan de voorkant, hoe kon het zo mooi passen.
En jullie weten het, ik ben erg van de makkelijke.....ik kwam een stukje stof tekort van het lichtblauw, of nee, nog erger....ik was het kwijt, nou ja, ik ben van de oplossingsgerichte, dus ik naai er gewoon een naadje in, daar zit ik dus helemaal niet mee. Mijn quilts zijn al antiekerig voordat ze gebruikt zijn. Wabi Sabi ;) Tuurlijk kwam ik het stuk stof later weer tegen, een hele FQ.......
En zo is de quilt nu echt een heuse AFFO geworden! We kennen het allemaal, als je handwerkt, of het nou quilten of breien of borduren is, er zijn minstens twee momenten van grote euforie! De ene is als je iets af hebt, gewoon af, een top, een vest, een borduurwerk, en het andere moment van euforie dient zich aan als iets echt helemaal AF gewerkt is, ingelijst, gequilt, of bij een breiwerk in elkaar gezet, toch?
En daarom zijn hobby,s zo heerlijk, de momenten van euforie dienen zich te pas en te onpas aan, bij het vinden van het juiste wolletje wat je nog niet had, of een zoektocht naar een stofje waarvan je echt denkt niet zonder meer te kunnen.
Dat was dus bij mij het geval met dit stofje, van al de honderden stofjes in de kast moest en zou ik toch echt ergens deze rondjes voor gebruiken, en na een zoektocht via FB heeft een lieve quiltster me er weer aan geholpen, Pfftt, een mens zou van minder niet slapen...
Ik ben nog druk doende met de sterretjes, die maak ik eerst ietsje groter, en dan snij ik ze bij, ik vond het wel eens een leuk weetje wat je nou eigenlijk af snijd, of hoe snel je stofvoorraad slinkt, nou, niet dus, echt, na 60 sterretjes is de kast nog net zo vol als voor die 60 sterretjes die ik nu gemaakt heb.
Maar al deze afsnijdsels, wegen toch net zoveel als drie ( ! ) Fat Quarters. 120 gram afsnijdsels, dus er gaat toch nog wel iets uit die kast weg.
Het leven op het platteland blijft boeiend, een "buurbeest" het lijkt wel alsof hij een gebreide nek heeft dacht ik toen ik de foto zag.
Alles groeit en bloeit, is het niet door de zon, dan toch wel door de overvloedige regen waar we hier aan de kust momenteel patent op lijken te hebben, er is één appel aan de jonge boom gekomen dit jaar, de Jonagold, en we kijken er allemaal verlekkerd naar......wie zal hem oogsten? wij, de vogels, de ree die er naar kijkt? Ik laat het jullie weten.
De meteorologische zomer is reeds begonnen, papavers staan vol in knop en laten het spannend tot het laatste moment, in welke kleur ze zich zullen aandienen, en vanmorgen, was er deze prachtige bloem open, nog wat verfomfaaid, maar de kleur, zoooooo mooi!
Inmiddels zijn we er achter dat de Reegeit in de tuin dus helemaal niet drachtig is, het is gewoon een oude dame, die de rust opzoekt in onze tuin, ook wijs geworden met de jaren, het lijkt erop dat onze tuin verkozen wordt als rusthuis voor oude dames......
Zijn het geen twee oude damherten ( weten jullie nog....oude foto van twee jaar terug) dan is het wel een ouwe reegeit, om het over mezelf maar niet te hebben.......
De minikomkommertjes in de kas doen het heel goed, ze hangen vol, ik ben ook met de jaren wijzer geworden, die mannen eten hier niets dat groen is, of het moet pistache ijs zijn........dus ik heb nu gewoon kleine minikomkommers, voor één persoon, wel zo handig.
Nou, nog een laatste blik op mijn AFFO, ik ben er blij mee, de maat van een éénpersoonsquilt, helemaal goed.
O ja, en dat Betuws bakje, dat komt ook nog een keer, jeetje, het leven vliegt weer voorbij, het weer zou weer beter worden hoorde ik, hoewel "beter"voor de één, is niet per definitie "beter"voor de ander, hoe zeg ik dat weer mooi? Enfin, fijne week allemaal weer.;)

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

19 opmerkingen:

  1. Wat een leuk blogje weer. Dan begint de maandag goed! En met een vrije dag voor de deur ga ik straks ook weer heerlijk aan de slag in het atelier.😘♥️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou net aan de slag, maar zag net je blog en dat MOET eerst gelezen! Heerlijk weer met de foto's en natuurlijk die prachtige Afro.
    Nu eerst maar aan de strijk. Niet veel want mijn wasmachine heeft het zaterdag begeven! Morgen komt een monteur maar ik vrees met grote vreze!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is genieten op de maandagmorgen met lekker ouderwets een blogje van jou.
    Prachtig is je quilt geworden en zo doorgequilt is het schitterend geworden. Heb je echt maar 1 appel aan de boom?
    Prachtig is jouw papaver! Helaas hier verdwenen dus in de nieuwe tuin een nieuwe plant aanschaffen.
    Geniet van het mooie weer de komende dagen
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer zo'n herkenbaar blogje.
    Maken lukt wel maar afwerken.
    Hier ligt voor het grijpen een vest.
    Helemaal gebreid klaar om in elkaar te zetten.
    Denk al zo'n 2 maanden.
    Word wel eens tijd, gelukkig kan het nog erger...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie affo liet je ons zien. Het machinaal quilten is ook heel goed gelukt. Heb je in september als we in het vakantiehuis vertoeven, zaad van die paarse papaver voor ons? We vinden het een schitterende kleur die goed past bij onze andere papavers. Die doen het hier heel goed. Goad goan, Truus Huijskes uit Twente.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. You always have such a great sence for color and print combinations...love this quilt so vintage and has a fun cottage look!! Thanks for sharing "Jeannet"!!! Hug's, Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn om weer een blog te lezen Jeannet.
    Heerlijk gevoel zo n affo, ik heb altijd het gevoel als iets af is dat het in je hoofd ook rust geeft. Ben benieuwd naar het Betuwebakje project. Het zal weer iets moois zijn.
    Ook ik hoop trouwens niet dat het te warm wordt, ik word er sloom van.
    Groeten, Joke W.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vond hem al mooi, in al zijn eenvoud en met de geweldige kleurtjes, maar zo gequilt in dit subliem passende patroon, is het helemaal een plaatje geworden. En zo heerlijk, een helemaal affe quilt erbij om lekker van te genieten deze zomer en nog vele zomers erna.
    Fijne week gewenst en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig doorgequilt je mooie zomerquilt!
    Wat ook prachtig is.... het weer, dus lekker genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat mooi! Ik heb toevallig de Quiltmania waar deze in staat. Ik denk er zelf over om de Bloemenruiker die even verder op staat te maken, of helemaal, of als runner.
    Wat een prachtige kleur van die papaver.
    En gelijk heb je...wat is het geweldig als er weer iets af is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind je Affo geweldig!!!!


    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige Quilt!!..zulke mooie stofjes en kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Weer een heerlijk te lezen blogje. De quilt is echt mooi geworden. Nu kan je er nog meer van genieten in het tuinhuis.
    Toch leuk die rustzoekers bij jullie in de tuin. 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig geworden je quilt! Een hele echte , voor mijn gevoel, die je goed gebruiken kan en niet ergens hoeft te hangen;) Leuk verhaal en mooie foto's!

    Groetjes
    Annemieke
    ( Heb moeite met blog verhaaltjes schrijven en ben langzaamaan naar Instagram verhuisd, maar vind het lezen ervan nog steeds heerlijk, dus wie weet.....)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Your quilt is beautiful! Love the sawtooth border. I need to remember that for some of my quilts.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig die zomerquilt, ik hou van nine patch en zou het liefst direct beginnen, maar er liggen nog veel andere leuke projecten..

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Greetings to you Jeannette from me in Canada! We are having so much heat this summer but everything in my garden is growing. I loved seeing your flowers and your pretty summer quilt...also your knitting. So much to admire!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.