Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 25 mei 2015

Breiwolsoep.

Wat krijg ik toch altijd een inspirerende mensen op bezoek, heerlijk heerlijk! genieten er van, was het laatst Annie, dan was het nu wel Elsje! Gewapend met twee grote ketels, samen met vriendin J kwamen ze naar het minilandgoed getogen om jawel......
Breiwolsoep te maken Wol te verven met fluitenkruid! Helemaal retro, fifties, vroegûh.....toen deden we dat regelmatig, plantaardig verven, ik heb het wat gedaan,alles van waarde komt terug.In de vroege morgen was ik er al op uitgetogen om het kruid te plukken, nou hoef ik dar niet ver voor te lopen, keuze genoeg in de nabije bermen.
Er staat ook zat in de tuin, maar erg als ik ben vind ik het zonde om daar een kaalslag te hebben, ik zie het zo gaarne......wuiven in de wind, vanuit het raam, zó mooi. Voor 100 gram wol heb je 400 gram Fluitenkruid nodig, we hadden iets van ruim 600 gram, dus reken maar uit.
Het lijkt een simpel klusje, zo klinkt het ook, maar dat is schijn, want om die wol te verven, moet ze eerst gebeitst worden, met aluin of wijnsteenzuur, de geweekte natte wol moet een uurtje in de pan om de kleur aan te laten nemen.en het in stukjes geknipte Fluitenkruid moet ook een uur koken om kleur af te geven.
Daarna moeten de stengels en de bloemen eruit gezeefd worden zodat we een egale geel/groene kleurstof over houden zonder troepjes, want dat gaat in de wol zitten natuurlijk en daar houden wij breisters niet van.
Het kleurt gelijk geel, ook dit moet weer een uur in de pan pruttelen, en gebruikten we vroeger grote pannen met een weck thermometer, ook hier is de revolutie en het gemak toegeslagen, nu zijn er speciale weckpannen op de markt waar je de temperatuur in kan stellen, en ook de duur van het verven, héél erg handig!Het mag namelijk net niet koken.
En dan begint het wachten, wat boften we met het weer zeg, na twee dagen harde wind en kou en regen en zelfs hagel! Het was een lekker zonnetje, niet te warm en niet te koud, we konden buiten verven, helemaal prima. breiwerkje mee,
Kopje thee op zijn tijd,we zijn weer helemaal bijgepraat, wat zijn wollige mensen toch altijd leuheuk!!
Als de timer gaat is het zo ver, spannend!! Wat komt er uit, heeft de wol gepakt, is het mooi of is het nog mooier! Jaaaaa, het is heel erg mooi. Echt een breiwolsoepie. Dan zijn we nog niet klaar, want met de overige kleurstof worden nog twee ketels met ijzersulfaat en koperoxide gemaakt voor twee groenere varianten.
Dat weegt Elsje keurig netjes af, ik zou er natuurlijk zomaar op de gok een schep ingooien, vandaar dat we dat Elsje altijd laten doen, wel zo veilig. De ketel pruttelt voort en wij kletsen en genieten van het heerlijke weer, de grote verscheidenheid aan vogelgeluiden en de weergaloos mooie luchten .Het resultaat mag er zijn, we zijn er helemaal blij mee. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken, mwah, je hebt wel zo snel een wolletje bij de Wibra of weet ik waar gekocht, tuuuurlijk.....
Helemaal gelijk in, maar dan heb je niet de beleving van een Fluitenkruidsok straks aan je voeten, want ik weet zeker dat dit een extra warmte en dimensie geeft, hier hangt een deel handgesponnen wol, en een paar strengen sokkenwol, dus ik kan mijn lol weer op.
Geen bessenpluk sokken maar Fluitenkruidsokken! Komt helemaal goed,zo ziet het er dan uit als het is gespoeld in een emmertje lauwwarm water met een scheut azijn, drogen, op een bolletje gedraaid met de winder, en dan ben ik er toch wel heel T*R*O*T*S op!
Maar wie dus denkt, kom, pluk even een bosje in de berm, flop in een pannetje en gaan met de banaan......, nee dus, het vergt een behoorlijke voorbereiding, je moet er eigenlijk een beetje "maf"voor zijn, en dat zijn die wolmensen volgens mij allemaal wel. :)
Ik ga zaterdag naar het brei en haakfestival in Nieuwpoort, dat is heel erg goed bevallen vorig jaar, duimen voor een zonnetje, we gaan twee workshops doen, sokkenwol verven en log cabin breien, het staat zelfs aangekondigd als weekendtip in de Libelle! Nou, dan is breien en haken de sufheid wel ver voorbij, of is dat juist een teken van sufheid? Even over nadenken........Gaan er nog meer mensen zaterdag? Fijne tweede Pinksterdag vandaag!

34 opmerkingen:

  1. Wow Jeannet, wat een mooie reportage! Het mooist vind ik de foto van de bak met wolletjes! Nu weet ik meteen ook weer waarom wol verven niks voor mij is. Geen geduld! Maar zo'n dagje als jullie hadden, is natuurlijk superleuk! Helaas zien we elkaar dus niet in Nieuwpoort. Ik hoop op vrijdag te gaan. Zaterdag andere verplichtingen, ook leuk. Ik heb geen workshops afgesproken, ga lekker overal neuzen. Ik wens jou alvast een leuke dag, zowel vandaag als zaterdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elsje lijkt heel veel op mijn handwerklerares, ik zat op de industrieschool De Voorpost in Rotterdam! En dan nu zeker lekker breien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou zomaar kunnen Els, want ze is handwerkjuf in Rotterdam geweest!

      Verwijderen
    2. Ooo wat leuk! Nostalgie...

      Verwijderen
  3. Pfff wat een werruk! Maar wat leuk om dat op een mooie dag samen met medewollige te doen! Ach iedere dag met gelijk gestemden is een goeie toch?

    Groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk verslag van wol verven! Het lijkt trouwens wel spaghetti al verde.
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om te doen! De wol is prachtig van kleur geworden. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat jullie zo'n heerlijke wolverfsoepdag gehad hebben, en het resultaat mag er meeeeer dan zijn :) Leuk ook om Elsje en J op de foto's terug te zien, hopelijk zie ik ze vandaag bij Alet! Heel fijne dag nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat een mooie kleuren wol zijn het geworden! Ben gewoon een beetje jaloers.Heel veel succes met het verwerken ervan. Groetjes Rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Veel werk, maar wat een prachtig resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. WoW, wat een leuk feestje had jij rondom je wolsoeppan!
    Ja, ik ben het volledig met je eens, daar kan geen wibra wolletje tegenop.
    Zelf het hele proces van vacht tot sok doen, geweldig,
    Groetjes Frea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ontzettend mooie kleuren hebben jullie gekregen. Maar ook, wat een werk! Wel heerlijk buiten en ontspannen. Ik ben benieuwd naar de Fluitekruidsokken. Leuk verslag weer Jeannet. En veel plezier in Nieuwpoort. Wij zijn er gisteren nog door gefietst. Mooi vestingstadje en zo'n mooie omgeving. Helaas was het zondag, dus de Schapekop was dicht. Fijne 2e Pinksterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schitterende kleuren,....dat zijn de echte "NATUURKLEUREN'!
    Hier geniet ik ook van!

    Groetjes van Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijke dag. Bedankt voor de goede uitleg. Het geduld zou ik er wel voor hebben, met een medewollige is het natuurlijk het leukst om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige kleuren zijn het geworden! Dit heb ik ook altijd al eens willen doen-verven met planten.Het geduld is er wel maar voor het beitsen gebruik je toch weer spul wat niet erg vriendelijk is en je erg mee moet oppassen--dat weerhoud mij een beetje.
    Geniet van je schitterende wol-ben je al begonnen met breien?
    gezellige dag
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige dag en wat een schitterend resultaat! Nu ben heel benieuwd naar die mooie wol en ook of je nu eindelijk ook die sokken gaat dragen! LOL!
    Heel fijne dag! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige kleuren zijn die wolletjes geworden !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een lust voor het oog die ecru, gelige en groene wol. Oh zo mooi en toen de eerste wol uit de soep kwam, moest ik spontaan aan spaghetti denken. Nee hoor, Bolletjes uit de winkel, kunnen bij mij tenminste, hier niet aan tippen. Merci, dat we weer mee mochten genieten. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Piep superblogje alweer , met verl interesse gelezen over het hele proces vd wolletjes😀😀😀
    Knufje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een heerlijk blogje, en wat een fantastische wolletjes en die kleuren. warme groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Met fluitekruidsokken aan is de wereld vast en zeker veel vrolijker! ; ) In hEt verleden heb ik heel veel wol zelf plantaardig geverfd. Maar nu ik wat ouder wordt laat ik dat graag over aan een jongere generatie. Want het is wel een vermoeiend proces met al dat spoelen en sjouwen met water. Petje af voor de ijverige veresterd.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk om weer te zien. Het lijkt eeuwen geleden dat ik wol verfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hahaha! Het staat in de Libelle en dus is het niet suf. Een hoop mensen vinden Libelle een super suf blad. Ik niet hoor, ben je gek, juist een gezellig blad vol met mooie artikelen en leuke columns. Herinner me nog dat ik columns schreef voor de wijkkrant hier. Zei de eindredacteur dat mijn stukje een hoog Libelle gehalte had. Ik was supertrots, hoewel hij dat niet bedoelde als een compliment :-)
    Maar.... je Fluitenkruid wol is schitterend geworden! Zo mooi die natuurlijke verlopende kleuren. Als je die sokken van de winter draagt denk je weer aan het voorjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Je moet er de rust en tijd voor nemen en als je daarvan kan genieten... nou daar vind ik niets *mafs* aan !
    Veel plezier verder, want nu moet je breien ...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Super,en wat een mooie kleurtjes heb je ervan gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een heerlijke dag was dat en een super mooi gekleurde wol als resultaat. Met je lilevelingsfluitekruid geverfd....als je die in de winter aanhebt moet je wel aan die mooie mei maand terug denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hello Jeannet, A lovely day of dyeing the wool and waiting in the lovely sunshine. A lot of thought to the dyeing, The maths part wouldn't be good for me! Wow the finished colours are beautiful. You are so clever.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige kleuren! Daar kan een Wibraatje niet tegen op!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Prachtige kleuren! Daar kan een Wibraatje niet tegen op!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo Jeannet,

    Je wol is prachtig geworden! (Veel mooier dan die van de Wibra etc. ;)

    Groetjes, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat ziet dat er prachtig uit! Mag je zeker wel trots op zijn. Dan heb je zelf geverfde, gesponnen en gebreide wol, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik kom nog even naar die prachtige kleuren bollen wol kijken,....zo mooi vind ik het!
    Wat ga je er van breien?

    Groetjes van Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Goh wat een werk, leuk werk lijkt mij en wat en prachtige kleur geeft fluitenkruid. Nooit geweten

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.