Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 31 augustus 2015

Heikneuteren.........

Dit gevoel overheerste afgelopen zaterdag bij mij,Ik ben zo ongelofelijk dol op de Heide, die paarse kleur, zo prachtig, maar ik zie het als kustbewoonster met een "Kemping" dus nooit meer, want als de Hei bloeit is hier het seizoen nog in volle gang en tegen de tijd dat dat over is, is de Hei uitgebloeid.......( en het mooie weer doorgaans ook)
Dus nu, na vijfentwintig jaar "Kemping" ( ja echt.....) dacht ik, ik wil naar de HEI! Voor mijn verjaardag hoef ik niets te hebben, als ik de Hei maar mag beleven.....De telefoonbeantwoorder werd vroegtijds aangezet, het werd zonnig volgens de weermannen en vrouwen , en dat houd hier altijd drukte in, we zaten ineens vol..... hebben de fietsen opgeladen en zijn in alle vroegte naar de Hei afgereisd. Best nog een eindje rijden vanuit het achterland.
Maar dan heb je ook wat! Het was in één woord G*E*W*E*L*D*I*G......kan niet anders zeggen, de Hei...het was vroeger bij ons thuis de gevleugelde uitspraak van mijn moeder, jij moet in een hutje op de Hei gaan wonen, en dat zei ze niet vanwege de kleur paars.......
Nou moet ik wel zeggen dat de kleur paars zeker overheerste, maar dat de kleur grijs ook fors vertegenwoordigd was, allemaal grijze bolletjes op zoemende E bikes bevolkten als bijen zonder honing de Hei, maar eerlijk is eerlijk,het viel me mee, we reden nog niet in colonne.
Het was een heerlijke dag om te fietsen, we hebben dan ook ruim 45 km over die Hei getoerd, ik had niets aan het toeval overgelaten, thuis al alles helemaal voorbereid, het was al Hei wat de klok sloeg, Heide, zo ver je kon kijken, prachtige diep paarse velden en die strakblauwe lucht afgewisseld met witte Hollandse wolken.
Het stuk Hei rondom Vierhouten en Elspeet schijnt wel heel mooi te zijn volgens kenners, zonder vergrassing en kale stukken.De Veluwe bestaat niet alleen maar uit Hei al is dat wel het eerste waar je aan denkt bij het woord Veluwe,we hadden een heel gevarieerde fietstocht, door prachtige loofbossen,
afgewisseld met kleine meanderende stroompjes waartussen koeien lopen onder de lommerrijke bomen, prachtig gezicht.
Je komt her en der landgoederen tegen. Heel bijzonder dat je op 45 km zoveel variatie kan zien, daar moet je voor in een klein land als Nederland wonen.Prachtige boerderijtjes op het landgoed Staverden
Er was in Elspeet boerendag, dat leek de mannen wel wat natuurlijk, boerendagen staan meestal ook synoniem voor hamburgers en dito friet.......dat zagen ze wel zitten, rondom de werkelijk schitterend gerestaureerde molen vond het hele spektakel plaats.
De schapen, die normaal op de Hei vertoeven, waren ook niet vies van een feestje en deelden en deinden mee in de feestvreugde en de muziek op de boerendag!
Het was wel grappig, ik kwam er een stel oude klompen tegen, van een boer die er naast had gewoond, die was overleden, en nu werden door de erfgenamen de spullen verkocht, ze kosten vroegûh F 3,55 en ik kon ze kopen incl. houtwurm, voor het luttele bedrag van € 2.00! Beetje schoonmaken, beetje Hei erin, antihoutwurmsmeerseltje en ze lijken wel nieuw.Het waren misschien zijn zondagse wel......(euhhh...verjaardagscadeautje van mijn man aan mij ;) 
Het was adembenemend mooi, en dik genieten, ik heb het altijd al gezegd, het strand en de zee, ik kom er zelden of nooit, maar de Hei........kom ik helaas ook zelden of nooit, ik doe het met Hei uit een potje...Hei inspireert tot brei (bij mij) ik had nog wolletjes meegenomen om ze daar te fotograferen, mooi of mooi......Toeval dat ik altijd zo op paars val? Die Hei he.......
En dan mijn sokken! Jaaaa, ze zijn af, de bessenpluksokken van Dirkje Koenders, het heeft wat voeten in de Hei aarde gehad, maar ze zijn klaar, de mannen thuis vinden dat ik nu weer maar eens gewone sokken moet gaan breien onder het journaal, dan kunnen ze dat ook weer verstaan......dus dat zegt wel genoeg.......
Verder heb ik mezelf ook een verjaardags cadeautje gegeven,de nieuwste stofjes van Petra Prins, secret garden, de naam alleen al.Die paarse en oud blauwe vind ik onweerstaanbaar, tja, en die rode en beige eigenlijk ook.
Want ja, ja, ja ik ben vandaag, 31 augustus, jarig! en hoe oud ben ik geworden? 55 jaar, wat moet ik er van zeggen....jong genoeg om nog een aantal zaken van mijn bucketlist af te werken, te krakkemikkig oud om allerlei nieuwe uitdagingen aan te gaan, als ik dat al zou willen natuurlijk met mijn natuurlijke hang naar de rust, ruimte en regelmaat.Omdat het best wel een eind rijden was, en dan ook nog de hele dag fietsen, dachten we, we blijven een nachtje over op het heerlijke Mennorode.Wat een fijne spirituele plek om weer te zijn, je voelt je daar inderdaad meer dan welkom.De sfeer voelt als thuiskomen en toch weg zijn.
Hoe een klein plantje de mensheid zo in vervoering kan brengen, en allemaal mensen van deze kant gesproken, uit Oud Beyerland, Barendrecht, Ouddorp, grappig wel, en allemaal op "de Kemping" op de Veluwe.Het was een heerlijk relaxt weekend met een gouden randje zo met zijn drieën, en ik hoop maar dat het niet weer 25 jaar duurt voordat ik de Hei zie..............
Vooruit, nog één foto van de grote stille Heide, die we gelukkig toch ook hebben mogen ervaren, geweldig, ik heb er bijna geen woorden voor, ze zeggen wel eens, van ruilen komt huilen, maar doe mij maar die Hei, dus wie er wil ruilen tegen een soortgelijk huisje wat we nu hebben ( dat wel natuurlijk) met de zee in de achtertuin, en een gratis " Kemping"er bij, ik wil graag die Hei in onze achtertuin....ik hou me aanbevolen! Fijne week allemaal weer.En heb je tijd over ? Gáán nog naar die Hei!!

33 opmerkingen:

  1. Jeannet, van Harte Gefeliciteerd met deze dag.Ik heb weer genoten van je Heideblog.Een heel mooie verjaardag.Groet, Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Jeannet, ook hier van harte gefeliciteerd! Wat ben je een bofferd, zo'n heerlijke dag op de bloeiende hei. Dank voor je gezellige blog en de mooie foto's! Bij ons, als kinderen van de hei, mislukte ons bezoek aan de hei zaterdag, maar hopelijk a.s. weekend meer geluk als we langs de Veluwe komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeannet, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele goede en gezonde jaren gewenst samen met man en zoon!
    Wat hebben jullie een heerlijk weekend gehad. De hei is inderdaad prachtig. Evenals je paarse wol en sokken en de Secret Garden stof. Ik geniet al jaren van Secret Garden, maar dan op muzikaal gebied ;o)
    Hele fijne dag gewenst!
    Groeten,
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd Jeannet! Prachtig verjaardags cadeau heb je gekregen! Leuk dat wij mogen mee genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je verjaardag.
    Wat een heerlijk blogje heb je weer geschreven. Moet ook maar gauw naar de hei als ik jou stukje lees. En dan moet ik je bekennen dat mijn schoonmoeder in Ermelo woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd Jeannet !!!
    Wat een heerlijk verjaardags cadeau....;0))
    Mooie foto's heb je weer gemaakt en een gezellig stukje geschreven......MOOIE stoffen zijn het hé....
    Fijn dat we mee mochten genieten...
    Maak er een heerlijke dag van...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hartelijke gelukwensen met je vijfenvijftigste verjaardag.
    Alle goeds voor een mooi nieuw levensjaar samen met je dierbaren. Maak er wat spectaculairs van, je bent nog jong genoeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeannet ,Heel Hartelijk Gefeliciteerd en een hele fijne dag.Wat was het heerlijk op de hei,fijn dat ik mee kon genieten.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van harte en wat heb je een geweldig verjaarscadeau gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jeannet Van Harte gefeliciteerd met jou verjaardag we wensen jullie nog heel veel jaren toe samen en hopen nog lang mee te mogen genieten van jou stukjes Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dan vandaag ook nog maar heerlijk (na) genieten.
    Een hele fijne verjaardag gewenst...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren in goede gezondheid samen met je man en zoon. Een gezellige dag vandaag.
    Mooie omgeving is het op de Veluwe --wel hebben daar jaren gewoond en vele tochten gemaakt over de hei en door de bossen .
    Je sokken en stoffen zijn prachtig.
    gezellige dag
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeannet van harte gefeliciteerd met je verjaardag En het is duidelijk dat jullie die lekker "heikneuterig" hebben gevierd!
    Ja, de bloeiende hei is prachtig, ik heb jaren op de Veluwe gewoond met als wandelrondje met de hond de hei! Paars is ook "mijn " kleur in alle schakeringen.
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig al dat paars !! Mooie sokken en stofjes weer. Benieuwd wat je ermee gat maken. Nog een hele fijne verjaardag !

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Piep heppy heppy birthday sweet 55😀😀
    Een zalig hei-weekend hadden jullie
    Heb alweer van je blogje genoten
    Knuf knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig. Heerlijk. Gefeliciteerd, van harte, met je verjaardag. Nog zo jong.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag. Leuk dat je een weekendje hei kado hebt gekregen. Fijn genieten van rust en ruimte.
    Rust, ruimte en regelmaat is ook mijn gevleugelde uitdrukking en die heb ik toevallig klaar liggen voor mijn blogberichtje van a.s. zaterdag.
    Toen ik van de week over de snelweg naar Amersfoort reed, zal ik ook veel mooie paarse heide. Maar geen stilte natuurlijk :-) Maar de Veluwe is schitterend!
    Prachtige spreuk is dat, die gaat in mijn spreukenboekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Dat er nog maar heel veel mooie, rustige, regelmatige en creatieve jaren bij mogen komen, en zo veel mogelijk uitstapjes naar de hei! Wat is het daar mooi!!! En je prachtige sokken kleuren er heel goed bij (goed gelukt,,hoor). Verrukkelijk verjaardagscadeautje ook, zowel de lapjes als de klompen!
    Maak er een mooie 1e week van je nieuwe levensjaar van.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Een mooie dag toegewenst.Mooi blog weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hartelijk gefeliciteerd jarige jonge blom!!! Mooi is de heide nu hé, ik geniet er ook echt van, woon er wel dichtbij.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Aah, so beautiful pictures: love die "Heide" (heathland?), love the lovely wool and the socks! :))
    Thank you for sharing!
    Happy Birthday!!
    Best wishes!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat fijn dat je het zo leuk hebt gehad op.
    de hei. Gezellige dag nog verder. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. wat een heerlijke blogje! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren met heel veel hei-bezoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ons mooie Nederland met al zijn variëteiten! Prachtig die heide. Manlief en ik moeten eigenlijk ook nog maar even een fietstochtje plannen over de hei. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gefeliciteerd jarige! De heide ziet er prachtig uit alsook de sokken en nieuwe lapjes! Een verjaardag om nog lang van na te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh wat heb je de Heide mooi vastgelegd.....genieten.....! Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag "Heidemeisje"...
    Nazomerse groetjes van huis tot huis...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Van harte gefeliciteerd ! En wat eenll euk blogje weer, met prachtige kleuren , de hei , je sokken en je lapjes.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Happy Birthday! Enjoy the day and the new year.

    You have beautiful socks.
    Carole

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh Jeannet, je hebt me aangestoken met je heideblog! Ik zoek de hei op en dat moet te doen zijn hier in Drenthe. Genoten en ook van je klompen, sokken, garen en lapjes...fijne dag, groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gefeliciteerd Jeanet! Mooie klompen heb je gekocht en mooi ook met de hei erin! Je was nu bij mij in de buurt, we hadden elkaar wel weer tegen kunnen komen net als toen in Renesse....weet je nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een heerlijk uitje, ik geniet er ook altijd van! Vorig jaar onderweg naar het Noorden stonden we in de file en ik genoot van de paarse berm! Dit jaar helaas nog niet gezien, dus zal DH moeten overhalen! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Nog gefeliciteerd, Jeannet! En die hei... echt het mooiste verjaarscadeau dat je kunt krijgen! Prachtig verhaal met schitterende plaatjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.