Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 22 januari 2018

Maassluis en de Wippersmolen

Vorige week schreef iemand, knap dat je elke week een blogje weet te schrijven, daar dacht ik over na, want nee, ik beleef geen grootste dingen, maar ik vind het wel leuk om de vaak grote boze wereld wat leuker, wat mooier te maken, te laten zien dat er ook in het kleine, simpele, veel moois te zien is,
Want tja, die grote boze wereld is zeker aanwezig, in veel dingen, maar het is "En, En" want die andere wereld is er gelukkig ook, soms groot, soms kleiner, maar het is er wel en het is goed om er oog voor te blijven houden, juist als er donkere wolken voorbij trekken en die andere kant dreigt te overheersen. En ik schrijf gewoon graag, dat is ook een hobby.
Wij zijn zaterdag even naar Maassluis geweest met zijn drieën, dat is niet ver hier vandaan, kilometer of 15, maar het voelt als een uitje, want dat begint al met de pont van Rozenburg naar Maassluis, altijd een mooi ritje, net lang genoeg om uit de auto te gaan en op het dek over de nieuwe waterweg te kijken naar de gigantische zeestomers waar de pont soms voor moet uitwijken of wachten.
Maassluis zelf is ook best leuk, als je weet waar je moet kijken, het kleine pittoreske centrum is de moeite waard,het is net als waar ik mijn blogje mee begon, het zijn kleine, mooie stukjes in een geheel wat een stuk minder mooi is, het is ook hier "En, En"
Wij dachten te gaan lunchen op ons favoriete adresje daar, Monsieur Paul, nou, dat is op een zaterdag natuurlijk een utopie, dat dachten nog héél erg veel mensen......om op een zaterdag ergens te gaan lunchen moet je tegenwoordig ver van tevoren reserveren is onze ervaring, enfin, er was gelukkig voor manlief een goed alternatief, Café Waker.( daar is zelfs een breicafé voor wie het nog niet wist en er in de buurt woont )
Wij gingen de Wippersmolen bezoeken, molens, het blijven gewoon hele mooie markante bouwwerken die prominent ons vlakke landschap bevolken, dit was een schattige kleine poldermolen op een erg leuk biotoopje, en ook daar, tuurlijk, de snelweg op een handbreedte afstand, zeker, jammer, maar dit was er ook.
Het zomerhuisje van de molenaar, waar hij vroeger verbleef en kon slapen, piepklein, net een Tinyhouse, maar daarom zo leuk, ik wilde er wel twee achter op de camping hebben staan, dan ging ik zelf in één wonen in de zomer.
De molen was ook beslist de moeite waard, al was hij niet meer maalvaardig en draait hij tegenwoordig "voor de Prins" zoals dat heet in molenaarsjargon.Zijn baard stond strak geschoren en geknipt mooi in de lak, leuk plekje aan de rand van dat Wipperspark, zeker straks in de zomer,als alles weer groen is.
Aan de andere zijde ligt de Maassluiser vaart, langs een mooi fietspaadje,waar ik deze foto nam van een Fuut, die daar ook zichtbaar genoot en dat bedoel ik nou.
Ik had natuurlijk mijn focus op die snelweg kunnen leggen, en die hoge flats, de desolate omgeving, maar daar temidden van dat alles, stond gewoon ook veel moois, die Wippersmolen was een kleine oase in dat stukje Maassluis.
En waar Maassluis beroemd mee is geworden, dat heb ik vast al veel vaker gezegd, zijn de kroketten ( en de tompoezen) van de bakkerij van Koos Holtkamp, garnalen, kalfs en kaaskroketten, en geloof me....als je ooit een "kroket van Koos "geproefd heb, met zo,n lekkere dunne krokante buitenkant,dan wil je nooooiti meer een Kwekkeboom, of zoiets....Ze liggen hier weer in de vriezer.
Enne......weten jullie het nog? elk jaar weer? rond januari.......jawel......Gijs van de buren.......samen met Jans, maar wat wil nu het geval.Jans is er niet meer! Volgens buurman is ze van de winter doodgebeten door een verdwaalde vos uit de duinen, wat een leed.....voor Gijs dan, want die snapt er niets van.
Tis januari, dus hij kwam van de week weer aanwaggelen, als vanouds, alleen....er is niets meer te verdedigen, een gans alleen, dat is zo zielig, dat zijn geen dieren voor alleen, wie wel trouwens.Natuurlijk vind ik het weer extra zielig, dus krijgt hij een boterham, elke dag één, van de warme bakker, en dat weet hij ook.Gijs is echt niet gek.
Maar het is tot groot ongenoegen van de jongeling in huis, want tja....Gijs is helaas niet opeens tot een vriendelijke competente gans getransformeerd zonder Jans aan zijn zijde.......Hij is nog even "woest en agressief" als voorheen....die vos wist wel wie hij het eerste opat.......
En zo had ik weer van alles te schrijven over de afgelopen week, op de terugweg met de pont nog een kleurrijke foto van de Boeien aan de Rozenburgse kade, die mooie intense kleur geel levert inspiratie op, had ik niet nog ergens zo,n prachtig geel stofje liggen met een spikkeltje rood en groen erin, ? Mmmm, zo eens even in de kast kijken.
Fijne week allemaal weer! Het wordt woensdag lenteachtig zeggen ze, bij ons vlak bij, in de Buurtschap Tinte, is het al lang lente...... Maar daar lopen ze altijd voor, op alles :)

Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

17 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad juist het oog hebben voor deze dingen die jij beschrijft die laten zien dat er nog heel veel moois is in de wereld. Gelukkig wel. Wij wonen ongeveer 15 minuten lopen van de Zijl en dat is in alle jaargetijden o zo mooi. Het is met elke wandeling weer genieten.En dat samen met mooie boeken, muziek, stoffen etc. maakt het leven meer dan de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel belangrijk, oog hebben voor het mooie of speciale. Fijne week !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet het vele moois ook willen zien.
    En dan die arme Gijs.
    Gelukkig zijn er mensen die om hem geven.
    En dan de lente, die komt er echt aan.
    De lammetjes lopen bij de boerderij tegenover ons huis iedere dag al eventjes buiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gelukkig heb jij oog voor al dat moois Jeannet en wilt dat met ons delen!Hier helaas geen Holtkamp in de buurt. Zielig voor Gijs hoor. Ganzen zijn hun vrouwtje trouw, heb ik begrepen. Een fijne week gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Piep
    HEERLIJK! Alweer genoten van jouw “maandagschrijfsel”
    En echt waar , ik roep het tegen iedereen die het horen wil “ t zijn de kleine dingen die het hem doen” zoals een tompous in t midden van de week :)
    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maassluis, wij hebben er 11 jaar gewoond.
    Aan de Waterweg, de laatste grote flat waaruit je zo naar Hoek van Holland kijkt.
    Bakker Holtkamp .......
    Groetjes en bedankt weer voor deze!
    Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk blogje weer voor bij de maandagochtend-koffie, met weer prachtige foto's van de kleine, goede dingen, waar je als mens oog voor moet hebben. Dat is niet iedereen gegeven, maar door het zo in je blogjes te tonen en verwoorden, krijg je er zeker meer oog en waardering voor.
    En die arme Gijs... gelukkig verzachten jullie zijn leed een klein beetje met een dagelijkse boterham, maar ik vind het wel zielig.
    Fijne (voorjaars?)week en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je moet inderdaad die kleine mooie dingen willen zien. Maar dan met jou talent om er een mooi verhaal bij te schrijven. Zo,n gezellig uitje was dat weer voor jullie zeg..........
    Liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer genoten Jeannet van je verhalen op deze mistige morgen en kijk wat er nu gebeurt na het lezen van jouw stuk? DE ZON SCHIJNT!!!
    Ga nog even de foto's van mijn kleinkinderen bekijken die ik gisteren maakte op de verjaardag van zoon 2.
    Gezellige dag en succes met het gele stofje.
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nog nooit had ik van een Wippersmolen gehoord. Wel van een wipmolen. Gegoogled en las dat de Wippersmolen (eigennaam) de vervanger is van een eerdere wipmolen. Zo weer wat geleerd. Ik ben benieuwd of meneer Gans een nieuwe mevrouw tegenkomt dit jaar. 🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Niet echt de juiste dag om een bezoek aan mooi Maassluis, kom over een maandje terug en de Forsythia en de narcissen bloeien of als je richting mijn huis afslaat en de bomen staan in volle roze bloesem en de krentestruikjes hebben hun witte bloementooi, dan is mijn stukje Maassluis adembenemend mooi! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk dagje uit, fijn dat je ons even met je meenam. Een stukje Nederland dat ik niet ken, kan ik zo door jouw ogen zien, fijne week gewenst, groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jeannet, weer een leuk blogje! En ja..... het zit in de kleine dingen! Gezellige week, lieve groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nu pas tijd gehad je blog te lezen ook leuk hoor ‘s avonds...genieten van je wijze woorden!gr Carine

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geniet van al het kleins, je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt.
    Fijne week Jeannet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wijze woorden!!!
    en geweldige blog post weer....is genieten!
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk om te lezen, en juist die gewone mooie dingen waar je oog op valt. Ook lente in mijn achtertuintje, genieten

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.