Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

zaterdag 19 juni 2010

Schoolgirlclub en het poppenstoeltje

What is not started today, is never finished tomorrow. Een waarheid die ik maar graag hoor....de schoolgirlclub van Kathy, zo,n leuk nieuw project, dat kan ik niet zomaar laten liggen......daar wil ik meteen aan beginnen!Het eerste patroon heet Eliza Jane,s ninepatch, een meisje wat leefde gedurende het begin van de 19e eeuw, een tijd waarin al het linnegoed met de hand gemaakt werd en er zeer weinig naaimachines voorhanden waren, dit soort quiltjes werden door kinderen gemaakt om ze de schone en vooral noodzakelijke kunst van het netjes naaien bij te brengen.

In die tijd waren ze niet zo druk bezig om alle stoffen perfect bij elkaar te zoeken, het werd van restjes gedaan die er voorhanden waren, ik heb het wel keurig bij elkaar gezocht, maar ik heb me voorgenomen om bij het volgende patroon een stofje van een kledingstuk van mijn zoontje toe te voegen, dat lijkt me heel erg leuk in deze quiltjes. Ik had voor één blokje net stof te weinig, daar zit dus een naad in, maar dat zouden ze vroeger ook vast gedaan hebben in plaats van alles opnieuw te snijden.........ik verwerk de naad in het quiltwerk.Kathy heeft er ook een paar van die schattige boekjes over geschreven, de rechtse is de laatste, het heet, Remembering Adelia, en er staan zulke leuke patroontjes in, en ook de achtergrondverhalen van het koloniale tijdperk, dat gaat meteen voor je leven, dat vind ik ook zo leuk aan dit project, het is niet zomaar een stel patroontjes en klaar, het is een heel concept.

En dit is dan het topje wat af is, helemaal met de hand gedaan , en zo ga ik het ook doorquilten.Enne....de puntje passen echt perfect op elkaar dit keer, daar heb ik op geoefend! je bent nooit te oud om te leren,de maat van het quiltje is nu 43 x 59 cm.

Op speurders.nl kocht ik een schattig oud houten poppenstoeltje, daar zie ik de quiltjes al in en bij liggen, het kwam gisteren binnen, helemaal blij mee! vroeger had ik ook zoiets, maar ja, vroeger.......altijd als je wat weg gooit heb je het later nog weer eens nodig.

En daar zitten mijn twee schoolgirlmeisjes, Sarah en Sieneke, Sarah was er al, maar Sieneke heb ik van de week afgemaakt, ze moeten nog wat groter groeien voor het stoeltje, maar het kan wel.

Over de boekjes vanKathy: ze zijn te bestellen bij Amazon, twee verschillende voor €35.00 euro incl. verzenden, bij bookdeposito werden ze na de schoolgirlclub iedere dag een euro duurder........ze begonnen met €15,-, daar heb ik hem voor gekocht, en toen werd het uiteindelijk €19.50...........en nu zag ik net dat het inmiddels €21.45 kost!
Doen jullie ook mee met de leuke swap van Michelle Fosters van de Quilting gallery ? een heel eenvoudig naaldenmapje, de link staat ook links in mijn blog, juist ook voor beginnende quiltsters prima te doen, klein maar fijn, ik heb me net opgegeven.De hele complete uitleg staat er duidelijk bij,weekendprojectje........(?)
Vorig jaar had ze dat leuke kleine tasje, weten jullie het nog ?Fijn weekend iedereen !

27 opmerkingen:

  1. Jeannet dat is toch niet waar!!!!
    Jij en vervelen dat bestaat niet toch.
    Ik vraag me toch wel eens af ,of de dagen bij joe langer zijn .
    Ook dit quiltje is weer mooi. gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk quiltje geworden. En wat een enig stoeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk quiltje is het geworden en het stoeltje voor de poppen is ook al zo leuk.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattig quiltje is het geworden en aan de hoekjes is wel te zien dat oefening kunst baart! Het stoeltje is héél herkenbaar voor meisjes van onze leeftijd, jeugdsentiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een schattig poppenquiltje heb je gemaakt! Prachtig die puntjes zo. Goed gedaan. En enig dat stoeltje. Lijkt wel wat op de mijne die ik in de vakantie heb gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gezellige dingen schrijf je allemaal...prachtig quiltje.
    fijn weekend, Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie spreuk heb je, die onthou ik.
    En je stoeltje is lief.
    Ik vind het altijd heerlijk om op marktplaats rond te neuzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie kleurkeuze voor dat quiltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb gelijk gezocht naar de schoolgirlclub en kwam ontzettend in de verleiding om mee te gaan doen maar ik doe al zo veel dus maar even niet. Ik slaap toch ook wel graag zo af en toe hihi. Maar het ziet er reuze leuk uit, ik kom gewoon vaak op je blog kijken, zie ik ook hoe het wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke boeken lijken me dat! En je poppenstoeltje en quiltje: wat een schatjes!
    Het is echt zo..... als je dingen wegdoet blijkt altijd dat je het toch beter had kunnen bewaren....... ;(
    Ik heb zefs het boek over de prairiequilts kort geleden nog in handen gehad......(en heb nu echt spijt dat ik het niet gekocht heb....)
    Dus bedankt voor je tip! Ik ga er toch nu achteraan!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Daarom was het hier zo stil. Jij hebt een prachtig poppenquiltje gemaakt! Het lijkt me een ontzettend leuk project. Het poppenstoeltje is geweldig. Zoiets zoek ik voor mijn pop die ik al ongeveer 60 jaar heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooohhh Jeannet, kreun....... Iedere keer als ik hier kom kijken zie ik weer iets nieuws en altijd zóóóó leuk. Ik word altijd onmiddellijk hebberig en in mijn hoofd hoor ik alsmaar dat stemmetje: "wil ik ook, wil ik ook", zucht......
    Die poppenquiltjes, gewoon te leuk! De jouwe is geweldig. En de boekjes, kwijl, kwijl.....
    Ja en dan die swap, ook al weer zo leuk. Daar moet ik nog even over denken. Met mijn laatste swap (die van dat miniquiltje) heb ik een rot ervaring. Mijn quiltje is wel aangekomen in de States, maar geen reactie, na lang aandringen kreeg ik een mailtje dat mijn envelop al 4 weken (!) ongeopend tussen allerlei andere ongeopende post lag, mijn swap-partner heeft wat problemen. Het quiltje dat ik nog moet krijgen (van iemand anders), is te laat verstuurd, maar nu toch onderweg vanuit Australië. Dus vandaar mijn aarzeling om aan een nieuwe swap mee te doen.
    Nou doei maar weer, ik zit hier zowat een eigen logje te schrijven, haha...

    Groetjes en een fijn weekend!
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk, je stoeltje, volgens mij moet ik er ook nog een hebben uit mijn poppenmaaktijd. En je quiltje is een dotje! Mooie stoffen en kleurkeuze. Ikzelf heb vijf jaar geleden Ämerican Doll Quilts"gekocht, daar staan ook hele mooie in. Maar zo elke keer een ander patroontje met informatie thuis te krijgen lijkt me toch ook wel erg leuk. Ik ga straks eens in mijn boek kijken welke ik zou willen maken. Wat een smeerlappen, bij Amazon! Zal woensdag mijn poppenledikantje eens showen.
    Fijn weekend, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk je poppenquiltje, eh...hij past precies in mijn antieke poppenbedje (grappie)
    Je stoeltje is ook er leuk, tja ik ken dat van dat weggooien en later weer spijt hebben.

    prettig weekend,
    groetjes, Wilma.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeannet your little quilt is beautiful! I love the whole idea of the program you are doing with all the information about what it was like back then. I can't wait to see the next one!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schattig quiltje is dat zeg! Helemaal leuk bij je stoeltje.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een heel leuk quiltje is dat geworden! En nee, ik doe (helaas) niet mee met deze swap, ik ben net die weken met vakantie dus ik wacht tot de volgende keer....

    Doei,

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hij is "poppig",Jeannet!
    En wat staat daar nu weer voor vlopje op dat poppige stoeltje van je?????
    Ben aangemeld voor de swap hoor, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh wat is je quiltje mooi en het zal leuk staan bij het mooie stoeltje.Ik ben er nog niet aan begonnen maar zowiezo gaat dit van mij met de hand gemaakt worden.
    De swap had ik ook al gezien,maar denk er nog even over na.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Jeannet,
    boek is nu te koop bij de Bookdepository voor € 13.21.De schrijfster is KATHLEEN TRACY en het boek heet Remembering Adelia.
    Gr Hyacinth

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Jeannet het is net of ik in een tijdschrift kijk met al de fotos en leuke dingen die je ons deze keer weer laat zien [en niet te vergeten ons ook nog lekker maakt]En je poppenstoeltje ziet er ook weer weer uit om te kwijlen, tegenwoordig worden ze zo niet meer gemaakt het is allemaal kunststof wat je in de winkels ziet.Je quiltjes zullen er wel helemaal goed bij passen,het eerste ziet er al veelbelovend uit.groetjes Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo, nou dit quiltje zziet er heel mooi uit....ik ben nog niet zover!!
    Ons nieuwe huisje zou leeg worden opgeleverd.....maar helaas dus!
    En wat vonden ze er o.a..... een poppenstoeltje. Nu maakt maakt mijn opa echte minirietveldstoeltjes voor ons maar zó'n lekker ouderwets poppenstoeltje past natuurlijk perfect bij de quiltjes.
    groetjes, Jasmijn

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi jeannet,
    Ja ik doe mee met de Swap, ook de laatste met het borduurwerkje heb ik gedaan, dat was mijn eerste! Wat een schattig topje heb je gemaakt en ja ik vind het juist geweldig dat je er op deze manier herinneringen in vlecht! Ga je ook mee naar Miranda? Tenminste ik heb gehoord dat jij ook wilt, ik dus ook! Leuk hoor je poppenstoel met die schattige poppen en nee, het koffertje past niet is veel te klein erbij!! Grijns!! groetjes en tot gauw,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een leuk quiltje en het stoeltje zal heel goed gebruikt worden.
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een heel erg mooi en lief quiltje.
    Groetjes Mascha

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een mooi quiltje en wat lijken het me mooie boeken. De sfeer, de verhalen de stoffen echt geweldig. En het kinderstoeltje met de twee poppen erg mooi. Leuk dat je meedoet aan de swap.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Nog bedankt voor die tip van thebookdepository.com. Blijkt dat die echt veel goedkoper is dan die uit engeland terwijl de bataling volgens hetzelfde betaal adres loopt. Heel vreemd maar ik heb zojuist beide boekjes besteld via thebookdepository.com en was nu maar iets over de 26 euro kwijt. terwijl bij die uit engeland het ene boek al 22 euro kost.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.