Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 12 november 2012

Rudolph the black nose reindeer....

Een tijdje terug had ik al van die leuke stofjes gekocht van Anni Downs voor kerst, nog niet wetend wat ik er eens mee zou gaan doen.
Maar dat was snel over toen ik de cover zag van dit tijdschrift! Quilt Country, met op de cover een dot van een quiltje met die zelfde stofjes.
In de haast om het blad te bestellen zag ik alleen de tekst van Quilt Country en dat kwam me erg Engels voor.......enfin, toen ik het kreeg bleek het om een Frans blad te gaan......goed, het patroontje was er uiteraard niet minder leuk om, maar ik had mij lang geleden al eens voorgenomen om geen Franse bladen meer te kopen, mijn Frans is namelijk abominabel slecht.
Nou, dat bleek wel toen ik het trachtte te ontcijferen, en laat het nou ook nog in cm zijn! Mijn grijze hersencellen zijn, evenals mijn naaimachine en mijn linialen , allemaal afgesteld op inches, cm vind ik een crime om mee te werken.En omrekenen....Mwah.....nooit zo succesvol geweest.
Eigenlijk begon het er al mee dat ik dacht, dat doe ik "even" tussendoor.....en als ik dat denk, weet ik uit ervaring dat ik dan het tijdschrift moet neerleggen, dichtgeklapt, en naar buiten moet gaan staren waar de vogeltjes aan de vetbollen hangen, Zennnnn, maar nee hoor......Wat doe ik ? Ik spring meteen op van mijn stoel en denk; Doennnnnnn.En daar zit hem nou vaak de kneep.......
Dan maar beginnen met Rudolf, daar hoef je geen Frans voor te kunnen ontcijferen. Maar weer zoiets.....nou heb ik een stofjesvoorraad waar de gemiddelde kleine quiltwinkel een puntje aan kan zuigen, maar, het middenblokje was van een lichtblauw streepje, en juist ja, dat had ik natuurlijk niet.....en hoe harder je zoekt, hoe minder je het vind, en hoe meer ik ga denken dat het quiltje alleen maar leuk kan worden met dat ene ontbrekende lichtblauwe stofje.......
Hoe komt een mens toch  aan zulke rare gedachtenkronkels? Nou quilt ik al zo lang, en weet ik het dan nog niet dat je ieder stofje gewoon kan vervangen en dat dat geen afbreuk doet aan het quiltje mits het in de goede stijl  past? Enfin, ik vond gelukkig toch nog een leuke vervanger.Maar toen die blokjes......die ogenschijnlijk zo doodsimpele blokjes.....
Helemaal schattig die blokjes, maar het lukte me toch echt niet om ze op de juiste maat te krijgen, niet in cm, niet omgerekend in inches, ik weet het niet wat ik allemaal verkeerd deed, maar het lukte niet......en het is ook niet gelukt....ik heb de blokjes klaar, maar de ene is soms wat smaller dan de andere.Ondertussen trok Rudolf rustig zijn kerstboom voort.Dat ging gelukkig uitstekend.
Ook loslaten die maten van die blokjes! Het gaat om het geheel, en zeg nou zelf, dat is toch wel weer "ernstig leuk"geworden, al is het dan met de "Franse slag gemaakt"..... Als ik het dan zo zie hangen ben ik helemaal tevreden....dus zou ik zeggen; doennnnnnnn
En ik heb meteen een heel leuk ontwerp voor mijn kerstkaart dit jaar!
Ik heb het blad en de bijbehorende stofjes bij Kwibbels besteld.Het quiltje meet ongeveer 43 x 43 in het vierkant.Iedereen weer een inspirerende herfstweek, schijnt zonnig en rustig weer te worden, heerlijk, genieten van de laatste vallende blaadjes.

60 opmerkingen:

  1. wat weer een leuk quiltje heb je er van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jouw quiltje heeft mij al veel plezier gegeven op de vroege maandagochtend. Leuk blad, ik koop het altijd als ik in Frankrijk ben. Frans is niet mijn ding maar ik kan erg goed plaatjes lezen. Groet en een prettige week, Hanny.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je zo doorzet iedere keer. Ik zou dat niet kunnen hoor, en zeker niet als het allemaal niet klopt. gelukkig heb ik mijn lief en ik wacht tegenwoordig maar gewoon tot hij thuis komt voordat ik verder ga.
    Genieten weer hoor van je blogje, heerlijk begin van de maandag.

    Plezierige week gewenst!

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schatje. Ik ben niet zo van de kleine quiltjes maar deze zou ik wel maken! Echt heel erg leuk. Weet je, misschien ga ik het nog wel doen ook.

    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is een super leuk quiltje geworden en de strijd die je hebt moeten leveren om de maten om te rekenen kan ik me goed voorstellen.
    Bij mij klopt het ook vaak van geen meter.
    Het is een snoepie ,dus goed gelukt.

    Vrolijke groetjes Renee

    BeantwoordenVerwijderen
  6. die is zeker ernstig leuk geworden! alles is weer goed gekomen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ha dit klinkt zo als mijzelf. Oh makkie, zo gemaakt, effe snijden, lekker op de bank wat steekjes, makkelijk! Ha beginners niveau, ook wel eens leuk......... Totdat........ Maar super goed gelukt, zelfs je streepje is helemaal ok, dus toch nog zennnnn, en anders even lekker geaard zitten en een mindfulnes oefening doen! Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ohh hoe herkenbaar..altijd dat "even"..daar ga ik ook de mist mee in...
    maar je hebt wel een héél leuk quiltje gemaakt....het is een "snoeppie"..
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hallo jeannet oh wat ben ik jaloers op jouw even tussendoor tijd.....heerlijk om dan zulke mooie quilts te maken.als ik mijn vlindermuts af had nam ik hem nu meteen voor je af.wat doe je trouwens vandaag????groetjes hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vandaag ga ik "even" de muurtjes van de hal schilderen Hanneke, manlief heeft het weekend de trap al gedaan, alleen....ik kan geen kwast vinden...Grrrr..ik wist toch zeker dat ik er nog één had, dusse....eerst op naar Formido!en die gaat pas om 12 uur open.....

      Verwijderen
  10. Heel herkenbaar, wat je schrijft! Maar je quiltje is prachtig geworden en je kerstkaart ook,
    groetjes Berbel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een schattig quiltje! Errug leuk en dat dan 'even tussendoor' gemaakt!
    groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb ook alles klaar liggen om dit quiltje te maken. Ik ben helemaal in luff op het rendier. Hij blijft nog wel even liggen, want eerst mijn huiswerk van de berries en mijn andere kerstquiltje. Ik ga nog niet zo snel dus misschien maak ik hem van de zomer hahaha...
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een schattig quiltme weer Jeannet. Laat de winter maar lekker komen he? Jij bent er klaar voor. Gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zou je heel graag geholpen hebben maar zo te zien ben je er toch wel heel goed uitgekomen zelf. Heel erg leuk quiltje en kaart.

    Groetjes,
    Marga♥

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuk quiltje is het geworden, ondanks alles strubbelingen.Dat word zeker een leuke kerstkaart.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat is hij leuk geworden, ik zit hier gelijk het kerstliedje te zingen ;-)

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo'n mooi quiltje Jeannet.
    En wat een leuk idee om er een kerst kaart van te maken.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met een glimlach op mijn gezicht lees ik je maandagmorgenverhaaltje, ik zie het helemaal voor me....Maar eerlijk is eerlijk, al die 'ellende' is toch niet voor niks geweest ! Je hebt een prachtig quiltje gemaakt ! Enneh....krijg ik ook zo'n leuke kerstkaart van je...???

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heerlijk om je blog-verhaal te lezen! Zo herkenbaar het werken met inches gaat mij ook veel beter af. Het quiltje is heel erg leuk geworden en prachtige stofjes weer!
    Leuk idee om het voor een kerstkaart te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een geweldig leuk quiltje is het geworden! Het is alle moeite waard, volgens mij.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik denk dat je je drukker maakt dan zou moeten want het is een schatje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Goh, van mij is tie 49 x 49 geworden.......hahaha.
    Ik heb de achtergrond maar gewoon gesneden wat een beetje in verhouding stond met Rudolph en de blokjes daarop aangepast.
    Dus of de maten in het boekje nou mèt naad zijn of zonder, ik zou 't niet weten.
    Ik vind jouw lussen erg leuk.

    gr.Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Zo leuk om te lezen dat jij ook altijd net dat ene stofje zoekt dat je net niet hebt.
    Zo herkenbaar. Je hebt er toch weer iets moois van weten te maken.
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik ga deze week meteen in de winkel kijken of ze het blad hier verkopen,. Ik ben niet zo van de Kerstquiltjes maar deze is echt zo leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi zoals je de ontstaansgeschiedenis van dit quiltje beschrijft. Hij is leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een verhaal, het was net alsof ik met een kopje koffie naast je zat en jij vertelde. Heerlijk. En je "Franse"quiltje is prachtig geworden. Ik houd hier erg van. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat is hij leuk en ja ik vind het omschakelen ook lastig vooral vanwege het handige naaimachine voetje bij inches, maar het ziet er gewoon gaaf uit, dus helemaal goed en je kaarten zijn beeldschoon!
    Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ondanks alle moeilijkheden is het een schattig quiltje geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ondanks de Franse kronkels is het toch een mooi quiltje geworden Jeannet.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  30. OOO wat een mooi quiltje.
    Deze tijdschriften zijn altijd heel mooi hoor en ja wel in het frans,voor mij geen probleem.Maar ook ik werk liever met inches.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een liefie is het geworden Jeannet, en dan ook nog met van die leuke stofjes. Helemaal top! En dat het nog lang geen kerst is geeft niks hoor, ik heb een tijdje geleden ook al een stoffen kerstbal gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hello Jeannete,I realy enjoyed your post about the French magazine and the quilt. I also like inches. Your reindeer and Christmas tree Quilt is beautiful.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Super leuk quiltje zeg en een schatje met die mooie stofjes en hij is toch helemaal goed gelukt met die cm:-)
    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dag Jeannet,
    Heel handig om het nu al klaar te hebben, heb je er tenminste een poosje kijkplezier van.
    leuk gemaakt....
    Fijne dag nog, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Al dat gepuzzel heeft toch weer een heel lief Kerst-
    quiltje (en Kerstkaart) opgeleverd! Het is een
    leukerdje!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hij is leuk geworden Jeannet, toch iets anders als ik in mijn hoofd heb :-) Hoewel de veirkanten blokjes rondom wel in mijn idee voorkomen hihihi ....

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat is hij leuk geworden en wat heb je dit nog snel gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Qui, ce n`est pas facile hè op zijn Frans quilten!! Het gekke is dat ik het quilten dus in Frankrijk geleerd heb en nog steeds denk in "couture" i.p.v. naadje! Maar joh, wat maakt het uit, al had het er in het Chinees gestaan (nou ja...) het quiltje is schattig geworden.
    Groetjes Sylvia.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een geweldig quiltje!!!! Hij is super! Ach en dat frans, dan maak je het met de franse slag, wordt het super!

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat is dat leuk geworden, ik dacht eerst nog "zij heeft het in een hoek gegooid en er nooit meer naar omgekeken"... maar kijk nou toch eens, wat een schattig kerst quiltje is het geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Jemig...zoveel onzekerheden bij jou met al die maten gedoe....Maar dat quiltje is gewoon leuk geworden Jeannet....
    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Rudolf is schattig geworden, ook met een ander stofje op de achtergrond dan lichtblauw!
    Die blokjes ongelijk.....?
    Ik zie er niets van hoor.
    Heel leuk kerstquiltje geworden.
    Omrekenen is altijd moeilijk, omdat je dan met mm moet werken.
    Ik werk altijd met cm, dus met een inch heb ik weer moeite.
    Maar een goed precies malletje maken helpt wel.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zo zie je maar weer dat je met al je quiltervaring toch tot een geweldig mooi resultaat kunt komen! Je tempo duizelt mij soms wel Jeannet. Zoveel moois in relatief korte tijd.....super, zo is er steeds weer wat te genieten op jouw blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. That is a seriously adorable quilt! I'm glad you were able to get it figured out because that is the perfect Christmas quilt.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Prachtig. En wel toepasselijk, met de Franse slag!.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een schattig quiltje is dit geworden, je hebt het maar mooi gedaan op die franse slag, haha.......gr.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  47. haha, ja, vertel mij wat over de bedrieglijk eenvoudige patronen van Hatched& Patched... na twee grote quilts weet ik wel beter!
    Het is wel een dotje geworden, ik vind dat andere kerstpatroon met het engeltje en de kerstboom ook zo geweldig, met de sterren eromheen... daar ben ik stiekum voor gevallen. Maar of díe er dít jaar nog van komt...????

    BeantwoordenVerwijderen
  48. hahaha Jeannet... dat blad heb ik ook al in huis hoor. Precies om datzelfde vréselijk leuke quiltje te kunnen maken wanneer er nog wat tijd over blijft. De jouwe is ook heeeeeeeeeel errug schattig geworden!!!! Superleuk in deze kleurtjes ook. En ach, dat de maten niet zouden kloppen daar zie ik helemaal niks van hoor.
    De quilt achter in het boekje met de rode stitcherie's vind ik ook heel erg leuk trouwens.
    fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Ontzettend leuk is dit quiltje, en jouw eigen draai er aan maakt hem nog leuker hoor. Ik heb er zelf ook zo'n handje van om zo maar iets te beginnen (zonder te lezen) maar ik vind het moedig van jou om hem gewoon ook af te maken. groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  50. wat een prachtig quiltje en wat een mooie kerstkaartheb je daardoor gekregen.......
    TOP

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Hi Jeannet,
    Echt super leuk, die Rudolf. Daar mag je trots op zijn.
    Karin
    (van Freule weekend paar jaar geleden)

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Goh, wat leuk ik ben hem ook aan het maken! Maar ik ben nog bezig met de blokjes. Maar ik heb weer heel andere stofjes gebruikt. Gewoon wat scrap wat ik in huis had, ben benieuwd of die van mij net zo leuk wordt.
    Je gaat hem wel zien op mijn blog.

    Lieve groetjes, Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Un proyecto precioso...un gran barazo Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Het quiltje ziet er wel heel leuk uit zeg. Wij zien de maten er toch niet bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Wat een prachtige quilt kom ik hier tegen, hij is superleuk.
    Via via kom ik op je inspirerende blog terecht, zo mooi, ik ben maar meteen volger geworden.
    Lieve groet, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.