Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 12 november 2018

Het lieve leven

Er zijn van die weken, of langer, dat ik het moeilijker vind om een blogje te schrijven, omdat er wel van alles gebeurd, zoals altijd in een week, maar soms zijn het zaken die je hoofd vullen met  gedachten die je niet deelt op een blog, zo is het "lieve leven" nou eenmaal.
Het leven is niet altijd rozengeur en maneschijn, daar kunnen we allemaal over mee praten, en soms is het gewoon "gedoe", ik heb er geen ander woord voor.Het zal weer wel over gaan, het meeste "gedoe"gaat gelukkig een keer over, maar dat is niet altijd zo, soms moeten er offers voor gebracht worden en laat het sporen na.
 Eerlijk gezegd zie ik een hoop "gedoe"om me heen bij mensen, op velerlei fronten, verwacht en  totaal onverwachts, je hebt er mee te dealen, of je nou wilt of niet.Ligt het aan mijn leeftijd? Was er ooit een tijd, van jong zijn en alles onbezorgd zien en ervaren? Dat geloof ik niet, ook als je jong bent komt het "gedoe"op je pad.
. En deze spreuk is dan ook een waarheid als een koe, zowel in positieve als in negatieve zin.
Maar goed, er is ook nog "leuk gedoe" Ik ben afgelopen vrijdag naar de Noorse Bazar geweest in Rotterdam met zwemvriendin, voor de derde keer al weer, en het was weer, of nog steeds, erg leuk.Het blijft een fijne warme sfeer daar in dat lieve kleine stoere kerkje, en de plek waar het ligt, aan het park, met die mooie grote bomen, is ook altijd een prachtig gezicht in het gouden herfstlicht.
Wat liggen er daar toch een prachtige mooie ambachtelijk gemaakte dingen, dan bekruipt me altijd het gevoel dat ik mijn wiegje wel heel graag in Noorwegen gehad had willen hebben. Een land waar de tradities en de ambachten nog gekoesterd worden.
En nou zou ik natuurlijk gráág hier zeggen met een zekere nonchalance dat ik deze schitterende wanten zelf heb gebreid op een achternamiddag, maar nee......al drie jaar zie ik ze liggen, en zucht ik dat ik dat zelf moet kunnen, en nu dacht ik, met die min 20 van Piet Paulusma in het vooruitzicht, ik koop ze gewoon!
De kersttraditie is veilig gesteld, ze eten hier graag van die zoete Noorse geitenkaas met karamel uit het Gudbrundsdal, nou, die heb ik gekocht. En wie weet, kunnen we die binnenkort ook wel in Rockanje kopen, want er is een heus Kaashuys in ons dorp gekomen! En daar zijn we een partij blij mee! Ik hou van kleine bijzondere ambachtelijke winkeltjes en helemaal als er zulke aardige mensen in staan, of hoort dat gewoon bij elkaar?
Maar ik had het over dat breien,die wanten vind ik echt te moeilijk, op vier naalden, en dan die duim, en inbreien, op die vier naaldjes dus, mwah.....Ik heb wel een ander breiseltje op staan, een col moet het worden, met een gebreide effen voering van Alpaca. Gewoon in het rond gebreid, niets gedoe met vier naaldjes.( dit komt overigens straks na het wassen helemaal mooi glad eruit te zien)
En vandaag, op maandag, normaliter de dag van het opruimen en kuisen van het huis na het weekend, hou ik me weer met het andere stof bezig met mijn miniBEEmaatje en ga ik deze stofjes vast naaien zodat ze niet meer rond kunnen vliegen.
Heel anders van kleur en sfeer dan wat ik doorgaans doe, maar toch de stofjes uit eigen Stash ;) en ach, een mens bestaat immers ook uit vele kanten en kleuren, daarin ben ik niet uniek, soms hou je van het ene en soms van het andere, fijn om een hobby te hebben waar dat in tot uiting kan komen, toch?
De herfst lijkt nu toch serieus te zijn ingevallen, de herfst zoals een herfst hoort te zijn, goudgeel, dwarrelende bladeren, op een nat geregend het fietspad en in de lucht, het voelt goed voor mij.
En hebben jullie allemaal die geweldige karamel shortcake van Ramon in Binnenstebuiten gezien afgelopen week? Het is weertje om met een heerlijk stukje ( of twee....) voor de kachel te zitten, en dat hebben we ook gedaan het weekend, en die shortcake.......TE LEKKER.....

Fijne week allemaal weer! Hartelijke plattelandsgroet, Jeannet

24 opmerkingen:

  1. Ooohh die shortcake! Ja, die heb ik gezien en ik dacht gelijk al van wat heerlijk! En jij maakt hem gewoon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het is echt Herfst nu ...ook weer heerlijk hoor...
    het is weer leuk lezen bij je..mooie foto's weer..
    Hele fijne dag !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We genieten elke week van je leuke blog

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige wanten en een schattig
    blikje!.
    Ik ben al jaren van plan om van die wanten te breien en heb vorige week een eerste poging
    gedaan , maar of het wat wordt valt nog te
    bezien.
    Fijne week, met niet teveel gedoe.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het gedoe heel herkenbaar. Tussendoor ook die heerlijke shortcake gemaakt.Dan ziet het meeste er weer wat positiever uit.Mooie wanten en mooi breiwerk.Geniet van je lapjesbee vandaag en een fijne week toegewenst.Groetjes, Marianne K.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhh nu laat je hier die cake ook zien!
    Ziet er zo lekker uit.
    Vond ik bij binnenste buiten ook al.
    Die wanten zijn helemaal super.
    Maakt toch niet uit dat ze gekocht zijn.
    We kunnen nu eenmaal niet alles zelf maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die shortcake ziet er geweldig uit. Toch maar even niet, want ik gebruik al meer dan een jaar minder suiker en dat bevalt goed. Ach, kijken kan altijd !
    Ik woonde ooit in een studentenhuis twee straten van het Noorse kerkje vandaan. Dichtbij het park. Heerlijk. Het kerkje had en heeft zo'n mooie sfeer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb toch al heel wat breiwerk van je voorbij zien komen en dan dacht ik, wat een karwei. Zoals jij die mooie dingen kunt breien. Petje af. Met al die kleurtjes inbreien en Zo mooi. Ik hoop dat je die handschoenen nodig hebt. Ik hou wel van een mooie winter. Ja, die cake zag er heerlijk uit, maar pas op met het "koken" van de koffiemelk. Te lang koken? De deksel klapt er af en alles zit omder de caramel. (Heb ik een keer gehad) brrrr. De kinderen vondenhet vroeger erg lekker op de boterham. Bedankt weer voor je toch weer gezellig blogje.
    Emmy Schellekens

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tsja, gedoe.. ik weet er alles van. ik schrijf ook niet over alle gedoe dus geef je groot gelijk.. soms lost het gedoe zomaar op..(ik hoop daar vaak op maar meestal werkt het niet). De shortcake caramel ga ik ook nog maken, heeeeeeerlijk.. ik wens je een week zonder naar gedoe toe !!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Herkenbaar: gedoe!
    Gelukkig geniet jij en de meesten van ons ook van de kleine dingen waar je blij van wordt: nieuwe wanten, lekkere kaas, mooie herfstkleuren!
    Mooie col, meid! Zelf de kleuren gekozen?
    Sterkte met gedoe en blijf genieten van de leuke dingen!
    Liefs, Syl

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Jeannet, dankjewel voor je wekelijkse blog. Altijd inspirerende foto's. Maar als je wanten wilt breien kan dat ook op een rondbreipen. Ikzelf brei er wat op pen 3 van 80 cm.Proberen waard. Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige fair isle col heb je op de naalden staan! Heerlijk om met dit weer te breien en te genieten van al het moois en lekkers, en het gedoe even van je af te zetten, ook al is dat moeilijk. Neem me elk jaar weer voor om ook eens naar dat schattige kerkje te gaan, maar door het dagelijkse gedoe is het er nog nooit van gekomen. Je wanten zijn geweldig!
    Sterkte met het gedoe en groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I love all the beautiful things you photograph so well.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Piep, wat heerlijk lezen na gedane arbeid (hihi t schoonmaken van de benedenverdieping)ske)

    Wat verwoord je de herfsr weer mooi.. k zou zo nog van gaan houden..:)
    Al ben ik een warme-weer kind ..
    De kieuren zijn machtig en het licht in het laantje heb je mooi gevangen.

    De wanten zijn prachtig, een blikje
    Nooit weg en een kaaswinkeltje al helemaal niet..

    Fijne week waarin we weer gewoon door zullen gaan, beloofd

    Knuf

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's heb je weer gemaakt Jeannet!
    Denk wel eens dat toen je jonger was je veel meer veerkrachtig was dan nu je ouder bent geworden en daarom minder mooi 'gedoe' je meer aangrijpt. Vergeet daarom niet om te genieten van de mooie momenten die er ook zijn!
    Prachtige wanten heb je gekocht -groot gelijk om deze te kopen.
    Mooi is het Noorse kerkje hè -daar geweest toen we nog in Gouda woonden.
    Het is een 'stralende' dag vandaag en geniet van de kleine dingen
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben nu vlak bij Truus maar hier is het nat en ben blij met de kachel! Was weer een gezellig logje! Groetjes
      Lida

      Verwijderen
  16. Gezellig bij je gelezen. Ja, gedoe, daar schrijf je niet zo snel over op je blog. Soms doe ik het wel eens een beetje en dan komen er ook wel reacties waar je wat mee kunt.
    Wat zal dat genieten zijn geweest in het kerkje met de Noorse markt. Ik kan niet breien, althans, ik heb me er nooit op toegelegd (haken kan ik dan weer wel). De wanten doen me sterk denken aan de Zweedse Lovikka wanten. Ze zijn allemaal prachtig en ik vind jouw blauwe erg mooi.
    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tja... van rozengeur en maneschijn laat je 'de anderen' meegenieten, maar kommer en kwel blijft onder de pet. We krijgen allemaal ons portie gedoe, Jeannet, daardoor begrijpen we elkaar zo goed als het een poos niet zo lekker gaat. Maar we hijsen ons weer op aan de leuke dingen die er ook zijn, en dat doe jij gelukkig ook. Het Noorse kerkje is ook echt een bezoek waard, en heel verstandig dat je die prachtige wanten gekocht hebt. Je hoeft tenslotte ook niet 'alles' te kunnen. Mooie foto's van de heerlijke herfst die dan toch eindelijk een feit is, en wat een mooie col wordt dat. Fijn dat de gezellige kaasmensen het gilde van bijzondere winkeltjes komen versterken. Ik heb ook zo'n heerlijk kaasboertje(soms boerinnetje) Geen kleurstoffen en andere rommel. Geniet ervan. Het wordt weer een beetje warmer van de week, dus lekker fietsen nog maar.
    Groetjes, Rian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja dat gedoe he. Het hoort bij het leven gewoon en we krijgen er allemaal ons deel van toch. Maar snap het daar willen we niet over schrijven toch. Maar jou breisels en je gekochte wanten haha zijn weer schitterend. En onze hobby quilten zou het echt niet willen missen..................liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja ,ja dat gedoe heel herkenbaar Nederland word te vol en normen en waarden worden niet meer door de mensheid als normaal gevonden.
    Lijkt me heerlijk om geen buren meer te hebben en een huis te kopen in een uithoek van Nederland ,heerlijk rustig. Leuk om die wanten te zien, ooit handschoenen gebreid viel me heel erg mee .
    Geniet van je rust op je heerlijke landgoed.

    Gr Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk een kaaswinkel in het dorp. Bij ons komt de kaasboer (nog) aan de deur.🤗

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Gezellig om samen met vriendin wat te gaan ondernemen! En een kaaswinkel, heerlijk, van alle soorten, die hadden wij hier ook, maar is nu weg, te weinig klanten, niet rendabel. Zo jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Maar zelf wanten breien is helemaal geen gedoe hoor! Dat kun je vast wel. Er hoeft niet eens een hiel in. Heb je het weleens geprobeerd met een magic loop op een rondbreinaald? Eerst een paar effen wantjes en daarna iets met fair isle. Leuk zo’n uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.