Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 3 oktober 2011

Me and the TV

Mag ik iedereen heel erg bedanken voor alle lieve en warme en opbeurende reacties op mijn vorige logje? Ik zat er echt wel helemaal doorheen, als je zó wordt afgebrand alsof je zeven weken voor de TV hebt gezeten. Het viel me zo tegen omdat ik anders had verwacht.Enfin, hoofd omhoog en jezelf weer bij elkaar rapen. Ik zit nu gewoon bij mijn eigen fysiotherapeut, en daar luister ik naar, hij ziet het niet zo somber in en denkt dat het allemaal nog goed kan komen. Hij vind ieder uur een kwartier oefenen ook gekkenwerk en samen met hem heb ik een revalidatieprogramma opgesteld waar ik me aan hou, en dan zie ik wel waar het schip strand, meer kan ik er niet aan doen.Ik heb nu eenmaal die prothese en ik moet er toch het beste van maken. Over tot de orde van de dag.
Ik hoorde op het nieuws dat er 60 jaar TV gevierd werd, en dat bracht me tot deze mijmering..Mensen die mij niet zo goed kennen vragen wel eens; heb je dit of dat gezien op TV ? en dan moet ik altijd het antwoord schuldig blijven...........daar zit een verhaal achter.
Ik ben van de generatie die is opgegroeid toen het nog niet vanzelfspreken was dat iedereen een TV had, ik weet het nog zo goed, mijn ouders waren redelijk vooruitstrevend met nieuwe dingen, en op een dag werd zo,n soort kast binnen gebracht, ademloos keken we als kinderen naar de bewegende zwart wit beelden die er op te zien waren, en eigenlijk bracht de TV ook nog gezelligheid, toen nog wel, want ik weet nog goed dat de oude buurtjes, Buurman Bram en Buurvrouw Betje, menig avond gearmd in het aardedonker s,avonds de dijk af schuifelden met een zaklamp om in ons knusse huisje dat wonder van techniek te aanschouwen.Er was alleen héél overzichtelijk nederland 1, al snel gevolgd door Nederland 2.Met een knopje zette je hem aan en uit en hard en zacht, zooooo overzichtelijk!
Maar simpele en overzichtelijke dingen zijn nooit een lang levenbeschoren lijkt het wel.....De kleur deed al snel zijn intrede.Wij keken als kinderen in onze pyamaatjes naar Paulus de boskabouter, en later naar de fabeltjeskrant, en Pipo de Clown, of swiebertje, allemaal zo onschuldig.
De techniek ging met rappe schreden vooruit, de afstandbediening kwam er aan, zoooo makkelijk, hoefde je niet op te staan, gemak dient de mens vanuit de luie stoel, natuurlijk kwamen ze er later wel weer achter dat het toch beter was voor het vege lijf om nou wel eens op te staan, maar enfin, toen waren we er allemaal al aan gewend, en nou ja, toen begon bij mij al een beetje knagend gevoel dat ik het niet helemaal meer snapte, zoveel knopjes, zoveel zenders, dat daasde me al een beetje, doe mij maar de aan en uit en hard en zacht knop, méér dan genoeg voor deze grijze hersencellen.....
Wij hebben hier in het buitengebied ook nog tot vorig jaar twee afstandbedieningen gehad, één voor de schotel en één voor de TV zelf, en dat werd echt een stapje te ver voor deze digibeet, want wat was nou wat en welk knopje nou voor wat? s,avonds was het mopperdemopper van manlief als hij de zorgvuldig ingestelde zenders weer niet kon vinden.
Op dezelfde dag dat onze ouwe getrouwe TV reparateur overleed in een ver land vorige zomer gaf ook de TV de geest, zal je net hebben! dus tja....naar de ITS voor een klein dun schermpje, en nu met een digitenne.....en maar één afstandsbediening......Ook geen sucses voor mij, de digitenne vangt stof, ik hou niet van dat soort stof, dus stof ik hem af, en daar protesteert hij weer tegen door s,avonds "in de war"te zijn.....alwéér mopperdemopper van manlief.
Ik heb ook nog een hele tijd samen met mijn vader naar de serie "Toen was geluk nog heel gewoon"gekeken, mijn ouders woonden naast ons dus dat was op zondagavond even overlopen met een zak chips, héérlijk! wat konden mijn vader en ik saampjes genieten van deze humor die door manlief niet gedeeld werd.Nu kijk ik alleen het 8 uur nieuws nog maar, de rest van de avond zie ik alleen maar herrie en geweld uit dat scherm komen, en van allebei hou ik niet, gelukkig zit er een schermpje voor dat beest...... Dus dat was gauw klaar.Ik kan het apparaat niet aanzetten, ( met de troonrede laatst moest ik manlief bellen op zijn werk voor enig support en zelfs dat viel niet mee.....) of harder en zachter zetten zonder de zenders te verstoren,laat staan op een andere zender zetten. Ik kom er helemaal niet meer aan.En ik moet zeggen:
Gelukkig heb ik ook nog andere simpelere overzichtelijker hobbys.
Want als je dan iets uit deze kast pakt, en je gaat hier onder liggen, dan is het leven zo gek nog niet en mis ik helemaal geen TV.......
En zo is het gekomen........nu weten jullie het ook......over TV kan ik dus niet meepraten.......nou ja, er is een uitzondering, ééntje.....Boer Zoekt Vrouw.......daar kijken we saampjes naar....Iedereen weer een fijne eerste oktoberweek gewenst met in elk geval vandaag nog een geweldige laatste zomerdag!

36 opmerkingen:

  1. En zo is het maar net!!!
    Geniet nog maar even van deze laatste zomerse dag, daarna doet de herfst zijn intrede!!!!
    Groetjes, Hubertine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer voor jou dat je niet er mee om kunt gaan, ik zet vaak de tv aan op de BBC en luister ernaar terwijl ik steekjes zet, ja er is radio maar ook die stikt hier van de reclames en daar kan ik dus niet tegen! Ik kijk dus vooral naar programma's over antiek (zal wel bij de leeftijd horen) en huizen die worden gebouwd en opgeknapt, daar hou ik dus van en nee ook geen moord en doodslag, heerlijk dat je kunt kiezen wat je wel en niet wilt zien. Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is bijna alsof ik mijn verhaal lees. Wat was het vroeger toch heerlijk. Niet de hele dag door tv maar alleen maar op woensdag/en zaterdagmiddag vanaf half 4. Ik kan me dat allemaal nog zo goed herinneren. Heerlijk om dat hier weer even terug te lezen! Sterkte met je knie Jeannet! Hopelijk biedt deze fysio soelaas! Geniet van het zonnetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een eigen fysio , het gaat vast goed komen allemaal.
    Ik duim voor je. Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het verhaal helemaal, we zijn van dezelfde generatie. Hier worden ook hoofden geschud als ik weer eens iets moet installeren of wat dan ook. En ben je ergens net aan gewend, dan is het weer veranderd.... grrrrrr....
    En dan de foto van je boeken. HEERLIJK, wat een rijkdom!!!! Maar weet je, je kunt tegenwoordig ook al digitaal lezen. E-books! Nou, dat is dus niet aan mij besteed. Zit je daar met zo'n plat geval in je handen op een scherm te lezen. Nee geef mij maar een 'ouderwets' boek in handen, dat heeft tenminste nog z'n charmes.
    Beterschap verder met de knie. Met hulp van de fysio komt het vast en zeker allemaal weer goed!

    Groeten,
    Yvonne V

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent niet de enige hoor die niet met al die knopjes kan omgaan. Ik heb dat met de mobiele telefoon. Waarom al die functies als ik alleen maar wil bellen. Succes met je eigen fysio. Ik denk dat dat veel beter zal gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk je verhaal over de TV, wij hebben er ook nog zo een gehad, en als ik nu in Nederland kom, dan kijk mijn moeder weer naar al die oude programma´s, zo als de klein waarheid en toen was !
    Wat zit ik elke keer weer te genieten
    Toen wij naar Zweden verhuisden, hebben we meer dan 3 jaar geen Tv gehad, o wat een verademing! we lazen veel, (doen we nog hoor) maar we misten het niet. Toen hoorden we dat we toch kijkgeld moesten gaan betalen, of je hem nu wel of niet had, dus namen we maar meteen digitaal! we vonden het op eens wel weer leuk, en keken dus vaak, en voor mij werd het een beetje gezelschap!tot dit jaar in mei! hadden er genoeg van, Tv de deur uit (nu ze staan er nog hoor) maar dat digitaal werd duurder en duurder, en reclame en herhalingen!wat een heerlijk rust! Nu hebben we wel van de week een antenne genomen! Maar we hebben maar 4 kanalen, en O wat een trieste programma´s , maar wel goed, want er word dus niet gekeken! wat een tijd heb ik over!!
    En weet je ik geniet!
    Heel veel sterkte met je knie, hoop dat het snel vooruit gaat!
    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben van het type, die precies wil weten hoe het werkt en mijn DH weet alleen hoe hij hem uit moet zetten, maar hij is de tv kijker en ik volg het op mijn manier al breiend of quiltend, blijf ik toch een beetje op de hoogte.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel herkenbaar verhaal. Ik kijk ook heel selectief tv. Meestal alleen het journaal en dan rap terug naar de lapjes ;). Geniet van deze laatste zomerse dag. Ga ik ook doen na een heerlijk quiltweekend. De sfeer nog even vasthouden en misschien een logje schrijven. Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook hier wordt niet zo veel gekeken. Journaal, en nieuws en heel af en toe iets bijzonders. Maar meestal zie ik achteraf in de gids dat er iets bijzonders was. En als ik te moe ben voor steekjes en lapjes wil ik soms een crimi kijken, maar die zijn er niet zoveel. Ik luister graag naar (klassieke) muziek, groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihi,... zo herkenbaar,.. ik kijk,... ehm,... wat eigenlijk? In de ochtend het ochtendnieuws en verder???

    Hopelijk knap je een beetje op met fysio,..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. You lives in a wonderful country, and in a wonderful places!, and yours works are so beautiful! Congratulations!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Bij mij is tv kijken de laatste tijd meer veranderd in tv luisteren! Mijn jongens vinden het bv erg leuk om 'the voice of holland' te kijken en ik vind het erg gezellig om dan samen voor de tv te zitten. Zij kijken en ik luister/kijk terwijl ik onderwijl het ene steekje na het andere zet.
    Maar ik ben het met je eens dat lezen ook héérlijk is!! Er is natuurlijk nog zoveel meer dan die televisie hé?
    Fijn te horen dat je weer een beetje uit het dalletje gekropen bent. Met hulp van jouw eigen fysiotherapeut zal het vast goedkomen!!
    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En zo houden we lekker veel tijd over om te quilten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heremetijd Jeannet, ik had je vorige blogje gemist. Wat een narigheid. Gelukkig dat je er, samen met je eigen peut, de moed in houdt. Geniet nog maar lekker van het mooie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ze zeggen wel eens: "in het land der blinden is éénoog koning. Mijn mannen vinden mij de techneut, maar dat ben ik echt niet. Ik lees hooguit de handleiding. Dat helpt wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijk herkenbaar stukje!
    Ik zou dat geschreven kunnen hebben,
    dat met die digitenne heb ik ook. Op
    maandag wordt hij afgestoft en op
    vrijdag nog een keer en dus... op die
    avonden een rare ontvangst! Het eerste
    wat ik als kind op de grote, nieuwe
    zwart-wit-tv bij mijn ouders zag, was
    Pipo met Mammaloe in hun wagentje!
    Een mens wordt er gewoon sentimenteel
    van! Maar verder is zo'n tv ook aan mij niet echt besteed: ik kijk alleen naar het Engelse "Escape to
    the country" (hoe zou dan nu zo
    komen?) en met een half oog en een
    breiwerkje op schoot naar The Voice.
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou, wij hebben zelfs helemaal geen tv, en ik mis hem nooit.
    Veel te druk met quilten, enz. enz. en dan is de dag nog te kort.
    Maar wel leuke herinneringen aan vroeger in Nederland, Swiebertje en Pipo de Clown, ja hoor!
    groetjes
    Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat gerommel met die afstandbedieningen is héél herkenbaar! Ik kijk alleen zelden en soms mat gezinsleden mee. Als je niet kijkt hou je lekker veel tijd over om te quilten bijvoorbeeld:)
    Wat jammer van je knie, ik zou zeggen dat het met oefenen echt wel goed moet komen, al die moeite moet toch iets op gaan leveren.
    Succes hoor!
    Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Natuurlijk is het PET als je niet kan wat je wilt. Laat je niet gek maken en blijf positief. Al weet ik zelf heel goed hoe dat moet.
    Je maakt in ieder geval hele mooie dingen. Ga hier lekker mee door en geniet van alles en iedreen om je heen.

    Groeten Annet

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik krijg die opmerking ook vaak te horen: heb je dit of dat programma echt niet gezien? Bij mij komt dat meer omdat ik gewoon nooit naar de Nederlandse tv kijk. Tijdens het eten hangen we even kort de laptop aan de tv om een aflevering van een serie te kijken die we op dat moment volgen, en daarna gaat de tv weer uit en vermaken we onze avond op een andere manier. Dit heeft dus niet echt te maken met dat ik het niet snap, maar meer met dat het mij niet interesseert en ik mijn tijd liever met bv quilten invul.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Heerlijk logje, ik kijk ook weinig tv, DH en DS wel meer ;-(
    Ik vind het vaak erg ongezellig en doe andere dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jaaa Jeannet...Swiebertje kijken bij de buurvrouw...alle kindertjes uit de straat...schoentjes uit en allemaal op de grond op je kont stil zitten en geen geschreeuw...maar dat deed je graag..zij was de eerste die tv had in de straat....ik moet eerlijk bekennen ik kijk graag tv...maar meestal leuke programma`s...ik hou helemaal niet van geweld en intriges dus de soapies zijn niks voor mij....maar quizjes of dansprogramma`s....lekker tuttig en relaxend...vroeger keek ik ook graag de programma`s s`middags over breien leren...schilderen..boetseren etc...vond ze altijd te kort....tegenwoordig is het nieuws erger dan de griezeligste horrorfilm soms.....en enge reportages over dierenleed is helemaal taboe hier..ik kan er niet naar kijken en zap heel vlug door...bij een zielige reklame al.....maar hij staat wel aan `savonds bij het prikken....en heel veel sterkte met je knie...elk uur een kwartier oefenen!? niet vol te houden lijkt mij...hoop dat je nieuwe therapieprogramma beter gaat en de pijn een beetje na gaat laten.....
    leuk logje Jeannet...bracht veel leuke herinneringen terug bij mij...groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. The first time my father bought a television, it looked very much like the one in your picture. A thirteen inch screen!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig herkenbaar verhaal! Hoe meer zenders hoe minder ik kijk, geldt voor mij ook. Je wordt wel lekker filosofisch van zo'n knie operatie! Zet ém op met je training en laat ons maar lekker delen in je gedachtenspinsels!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Kijken doe ik ook niet zoveel en al dat nieuwe gedoe vind ik wel leuk maar niet voor mij voor mij moet een tv het gewoon lang doen en ik behandel hem net als alle andere electrische apparaten alsof ik hem gisteren nieuw heb gekocht. Dus heel herkenbaar wat je opschrijft en ach lapjes en boeken zijn ook geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk, die tijden van vroeger, wij gingen op zaterdagavond bij kennissen Dorus kijken, dat was ook zo leuk. Wat genoten we toen toch, nu is er zoveel, veel te veel, en het moet steeds gekker en meer ordinair. Maar ik geniet wel van Flog it en Cash in the Attick en Bargain Hunt, allemaal veilingprogramma's op de BBC en de Engelse huisenprogramma's zijn ook erg goed. Het meeste van deze programma's zie ik vanuit mijn bed, als ik rust, want dat moet ik helaas, twee keer per dag. En het is af en toe een welkom slaapmutsje. En Boer zoekt Vrouw vind ik ook een heel leuk programma, jammer dat het niet zo vaak komt. Maar op dinsdagavond is het nieuwe programma van dezelfde presentatrice ook erg leuk.
    Je ligt trouwens onder een mooie quilt. Fijn ook, dat je niet meer elk uur een kwartier moet oefenen, dat hou je ook niet lang vol.
    Maar lees jij maar lekker, dat is ook heerlijk, dat doe ik ook heel graag.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik 'luister' meestal TV terwijl ik met mijn handen bezig ben. Alleen als ik iets hoor waarvan ik denk dat ik het niet mag missen, kijk ik even.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dankjewel voor je compliment!
    ;o)


    Mijn eerste tv herinneringen waren Gompie,... en Rikkie en Slingertje,... en verder snap ik ook niet veel van de tv,... we zijn al 3 maanden bezig om 'm geïnstalleerd te krijgen,... maar missen 'm helemaal niet. Gelukkig zittie in 'n kast.

    Zolang er maar gequilt kan worden,... en de boekenkasten gevuld zijn, is het leven goed.
    O ja, en een DH die lekker kan koken!
    :o)

    Zet 'm op met het knietje. Je zou dokter D. er haast een knietje van gaan geven,...
    ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hoi Jeannet,
    Hier is ook geen tv in huis, nooit gehad nooit gemist... lekker rustig zeggen mensen altijd....
    We zijn al een paar keer 's avonds langs het huisje in de duinen geweest, zo tegen de schemer, en twee keer reetjes gezien. De eerste keer schrok ik wel en gaf een gil, weg waren ze... Ron kon ze niet meer zien. Erg leuk en spannend....
    Zeg het beste met je,en de knie, dat viel niet mee las ik....
    Daaaag Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hier staat de tv elke avond aan maar ik kijk heel weinig. Ik luister en heb een paar favotieten maar ook die luister ik. Dus heb ik tijd om lekker te freubelen bij de tv.... dat dan weer wel.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat vervelend van die arts en de knie, het komt vast goed, zet ém op. Niet iedereen geneest even snel...
    Wat de TV betreft, die staat hier regelmatig aan, wat wil je met 5 mensen met allemaal een andere smaak, maar zelden voor mij...

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hallo Jeannet, via via kwam ik zojuist op je site terecht en vooral dit stukje vond ik heerlijk om te lezen. Niet dat ik het in mijzelf herken, maar zeker bij mijn man. Hij is van ongeveer rond hetzelfde bouwjaar als jij denk ik en ook hij kan met verlangen praten over toen er nog maar 2 zenders waren. Swiebertje en Piepo, twee figuren die ik niet heb leren kennen en nu op DVD voor mn lief kan ik het werkelijk niet snappen wat daar nu aan is... We schelen maar 10 jaar, maar zijn totaal verschillende tv-mensen. Maar ook ik zet 's avonds vaak die "ellende-machine" af om heerlijk in een boek te verdwijnen.
    Als mede-quilter is het altijd leuk weer een nieuw blog te vinden, dus deze slapeloze nacht is toch nog weer ergens goed voor. Dus nu ga ik eens lekker lezen in je blog-verleden.
    Groetjes, Bianca
    www.biancavdwiel.blogspot.com
    "Quilts, Cats and Automobiles"

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Ben een beetje laat met mijn reactie maar ik had even een blogdip!
    Groot gelijk dat je naar je eigen fysio gegaan bent!! Doe maar rustig aan dan komt het vast wel goed!!
    Wat een heerlijk herkenbaar verhaal over de TV. Jammer genoeg zijn er tegenwoordig maar weinig echt leuke programma's meer maar gelukkig heb ik net z'on volle boekenkast dus een avondje op de bank met een boek of natuurlijk een quiltje is voor mij net zo gezellig (ehe gezelliger) dan die rammelkast!!
    Lieve groetjes van ons allemaal
    Janine

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat leuk Jeannet, wij begonnen thuis met precies dezelfde tv. Het leven was toen inderdaad nog heel overzichtelijk. Zeker voor kinderen.
    Hier in huis ben ik de techneut die voor tv en pc verantwoordelijk is. Maar soms weet ik het ook niet meer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hej Jeannet, ik heb je vorige berichtje ook nog even gelezen, echt balen voor je. Ik hoop dat je door dat bericht niet uit het veld laat slaan.
    Ik denk nog wel eens terug aan de tv van vroeger. N.a.v. een tv serie uit mijn jeugd ben ik zelfs in Zweden op zoek gegaan naar de locatie waar het verhaal zich afspeelde. Je kunt het lezen op mijn nieuwe blog www.hejtjorven.blogspot.com.
    Een blog over Zweden (en de rest van Scandinavië), natuurlijk ook met handwerk.
    Sterkte en groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.