Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 28 oktober 2011

Thomas log Cabin

Thomas log cabin, nu Jeannets log cabin, het kan zomaar mijn verhaal zijn.
Deze quilt staat in de quiltmania van januari 2010, nummer 75, ik vond het altijd al een erg leuke quilt, hou wel van die log cabintechniek en zeker in deze gedraaide variant.Er zit een verhaal achter, de quilt is gemaakt naar het boek : Leaving Riverton"van Jodi Barrows. Het gaat over Thomas, een sterke aantrekkelijke man. Deze quilt verbeeld zijn leven waarin hij iedere dag hout zaagt (log)
om zijn droomhuis te verwezenlijken ( log cabin)
De driehoekige "stekels"rondom de grote blokken staan symbool voor de moeilijke momenten in zijn zoektocht naar geluk in het leven, en ook dat sprak me zéér aan momenteel.De houtkachel staat voor mij symbool voor het rode blokje in het midden van de quilt, en dat weer voor de immer troostende warmte die we altijd met zijn drieën mogen ontvangen van deze heerlijke speksteenkachel. (onder de kachel staat mais te drogen van zoonlief voor popcorn...)
Meteen natuurlijk in de lapjeskast gedoken, fijn als er altijd zoveel voorraad is.....het heeft een tijd zo in het bakje gestaan omdat het me niet lukte om er aan te beginnen, dat heeft me enorm gefrustreerd, ( de rode driehoekjes he......) want snijden moet je staande doen en dat was moeilijk.Ik heb het zelfs ook wel eens gewoon weg gezet om het niet meer te zien.Ik had een andere quilt op stapel staan, maar nu moet ik even wat makkelijks doen wat toch leuk is.
Ik heb alle blokken gesneden, 36 blokken van 8 inch in het vierkant, vier blokken vormen samen weer één blok van 15 inch en daar komen de puntjes dan nog langs, maakt het 20 inch in totaal.Ik heb ze allemaal uitgelegd in een bakje met een papiertje er tussen en dan is het een fluitje van een cent om ze gewoon met de machine en een inchvoetje aan elkaar te naaien. ( ik zet er overigens nog wel een lijntje op met een pen en liniaaltje) De stroken zijn 2 inch breed, dus makkelijk.
En dit zijn de blokken die ik al af heb, inclusief de rode puntjes, die snij en naai ik iets  groter dan de eigenlijke maat, en dan snij ik ze later precies op maat, is wel bewerkelijker, maar voor mij veel zuiverder werken, geen last meer van het puntjesvirus.........( als iemand het wil zien hoe het gaat, zeg het even, dan zet ik een tutorial er van op ) Het zijn wel heel veel rode puntjes, maar ja, ik ben dan ook al 51....en we zeggen hier thuis altijd: I never promised you a rose garden....."Hangt het blok niet mooi tegen onze eigen "log cabin ? "
Deze quilt zal als hij klaar is de herinnering zijn voor een periode in mijn leven waarin het vanzelfsprekende opeens niet vanzelfsprekend meer was, en zal zijn,en dat vind ik toch wel bijzonder.Eigenlijk horen alle quilts een verhaal te hebben.
De maat van de quilt meet uiteindelijk 185 cm in het vierkant.Ik heb nu vier blokken af van de twaalf.Erg leuk werk om te doen!
Zo moet de quilt er uiteindelijk uit komen te zien, met een blokkenrand er omheen, project wordt vervolgt......O ja, wat vinden jullie van deze autojas voor van de winter"? Ik laat het jullie zien ter inspiratie! Voor iedereen die nog naar de handwerkbeurs gaat, hol naar de breistands en schaf je voldoende wol aan, ze zeggen dat het een strenge winter wordt, dus....Wildbreien!! (klik)
Iedereen weer een heel fijn herfstweekend, altijd zo gezellig het weekend, in de zomer is het altijd erg druk hier met de campinggasten, juist in het weekend, en daarom genieten we nu in de hefst en winter driedubbel van de wedergekeerde rust,lekker rustig met z,n drietjes je laten meevoeren op het ritme van de dag, zonder verplichtingen, ontbijtje met de zaterdagkrant,lekker eten, het chipsavondje met een glas lemon cactus, zondagmorgen naar oma,appeltaart ( dit keer pag. 43 uit HET boek) het is niets en het is alles, hoe simpel kan het leven zijn als je al je eigen zorgen weer relativeert en afzet tegen de wereldellende ? En daarom begin ik iedere morgen op die @#$% fiets met dit liedje (klik) ....... werkt geweldig!!

49 opmerkingen:

  1. Prachtig zal dit worden,is nu al mooi dat ene blok.Succes verder.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prechtige quilt wordt het, en wat kun je boeiend schrijven!

    Groetjes Marijke Tabak

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig project!! Zo knus, zo warm, zo heerlijk!!! Goed te lezen dat je weer lekker bezig met quilten!!! Wij kijken hier ook altijd erg uit naar het weekend! Iedereen bezig met zijn eigen ding, maar toch weer met elkaar!!! (lekker onduidelijk)
    Geniet ervan, groetjes,
    Hubertine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jeannet heerlijk dat je de draad weer oppakt en dat daar uit deze mooie quilt groeid.
    Herfst is een fijne tijd de kleuren zijn zo warmen binnen is het knus.
    Ik ben benieuwd hoe jij de rode puntjes precies doet dus een voorbeeld zou wel zo gemakkelijk zijn .
    Fijn warm weekend gewenst met een lekker herfst zonnetje.
    Groetjes Meriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooi verhaal,ik kan niet zo schrijven,en helemaal niet zo quilten,deze verhaal doet je wat,en inderdat moet en heeft iedere quilt zijn verhaal,ja wat een verhaal,groetjes irena

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie quilt gaat dat worden.
    En ik wil graag weten hoe je de rode puntjes doet.

    Groetjes,
    Rietje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk ontwaken zo en die quilt zou ik ook wel willen maken.
    Lekker gewoon doen toch, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeannet, wat een mooi verhaal en wat een mooie quilt.
    En wat een prachtig mooie dag!
    Dat liedje was net wat ik nodig had.
    Fijn weekend,
    Anja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ontzettend goed van je iets negatiefs om te zetten in iets positiefs.
    Dit wordt een prachtige JeannetLogCabin.
    Misschien sterkt dit toch in je doorzettingsvermogen en komt het allemaal "goed"
    Geniet van je project!

    Lieve Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. whow wat een mooie log cabin blokken heb je gemaakt. Mijn complimenten. daar kan ik zomaar jaloers op worden.
    groeten Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige log cabin en zo apart! Ja snap helemaal dat je dit verhaal op je lijf geschreven voelt! Bijna letterlijk zelfs! Geniet van de steekjes! Enne....die tutorial zie ik wel zitten, mij lukken die @#$ driehoekjes nooit goed tenzij helemaal met de hand! En dat is nou net wat ik niet wil met die ...driehoekjes! Groetjes en sterkte weer! Marianna

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig allemaal!!!
    En het zijn juist de kleine dingen die het doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent iets heel moois aan het maken. En het moet een heerlijk gevoel geven dat het allemaal stofjes uit eigen voorraad zijn.
    Mooi verhaal ook. Zou wel iets van jouw schrijftalent willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtige quilt gaat dat worden, Jeannet!
    Soms wordt wel gezegd dat er juist door moeilijkheden de mooiste dingen ontstaan......... (daar kun jij over meepraten; ik ook op dit moment.....)
    Heel veel sterkte en toch ook: geniet van de mooie dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. What a beautiful story Jeannet and lovely photographs. You are so right, every quilt has a story. I like the fabrics you are using for your log cabin. All the best, Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat word deze quilt mooi. Ik hou wel van deze kleuren. Een quilt met een verhaal is altijd iets aparts.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooi verhaal en een prachtig mooie quilt.
    Ik ben ook heel benieuwd naar de rode puntjes.
    Groetjes Fien.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou Jeannet, dat gaat weer een hele mooie quilt worden! Fijn dat je weer iets om handen hebt, al zit jij volgens mij nooit stil! Ik ga trouwens niet naar die workshop van Bobbin, ik heb even genoeg om handen. Fijn weekend! (leuk liedje trouwens...)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I love your log cabin, is very original...
    Congratulations!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zal die schitterend worden en voor bijna iedereen zo passend, je hebt er trouwens prachtige stofjes voor uitgekozen.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtig!! Ik houd zo van het log cabin patroon,.. Je tsoffen zijn geweldig,..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een mooie quilt met weer een bijzonder verhaal. En wat gebruik je mooie kleuren.
    Fijn weekend,
    Groet Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow je hebt alweer zo'n prachtig project onderhanden, erg mooi zijn die eerste blokken al! Echte jeannet kleuren, veel plezier met de volgende blokken.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Prachtig vind ik deze logcabin en de kleurtjes die je gebruikt zijn natuurlijk schitterend.
    Ik ben het met je eens dat elke quilt z'n verhaal zou moeten hebben... het maakt ze nóg dierbaarder.
    Die tutorial zou ik graag willen zien wanneer het niet teveel moeite is... ik kan op mijn niveau alle tips gebruiken! ;-)
    Het zou trouwens ook een hele mooie quilt zijn voor één van m'n jongens. Ik ben van plan om voor hun alledrie een mooie quilt te maken die ze mee kunnen nemen wanneer ze uit huis gaan (hopelijk duurt dat nog heeeeeeel lang). Misschien heb ik deze quiltmania ook... ga gelijk kijken zo.
    Dat wildbreien is geweldig vind je niet?? Daar word je toch helemaal vrolijk van? Zou dat nou zomaar blijven zitten denk ik dan?
    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Leuk dat boek en je hebt straks een schitterende quilt zeg! Succes met die steekjes! War betreft het wildbreien, zal proberen een foto te maken van de Heer Albert Cuyp (geboren te Maassluis), hij heeft een sjaal, sloffen, muts en iedere keer is alles weer weg, maar de wilde wijven hier breien lustig door! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik heb juist die quiltmania gekocht voor dat patroon! Vond hem super. Leuk dat jij hem nu maakt, met verhaal erin. Wordt prachtig, fijn die grote blokken. Geniet van het maken, fijn weekend. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  27. De quilt wordt weer een prachtexemplaar. Ik hoop dat er bij iedere blok een stukje frustratie over het genezingsproces van je knie verdwijnt. Als je met het oefenen met je knie net zoveel doorzettingsvermogen hebt als met je quilts, gaat het hopelijk uiteindelijk toch goedkomen. Zelfs eigenwijze artsen hebben het niet altijd bij het rechte eind tenslotte. Hopelijk wordt deze quilt een herinnering aan een moeilijke tijd met goede afloop.
    Els.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Dat wordt weer een hele mooie quilt,
    Jeannet, met helemaal jouw kleuren.
    Maar het mooiste vind ik het verhaal
    erachter. Ik vind dat ook, dat elkeq
    quilt, waar je nu eenmaal veel tijd en
    veel van jezelf in stopt, een soort
    achtergrond-verhaal moet hebben.
    En die knus ingepakte auto, dat is me
    toch geinig! Zal morgen eens kijken
    (moet ik wat wol voor je meebrengen?)
    naar iets goed wasbaars... Nee, serieus, dat ga ik niet doen, zonde van
    mijn kostbare vrije tijd.
    Geniet van je weekend en van de
    appeltaart! Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik had even een paar dagen geen tijd om blogs te lezen, en nu heb ik maar zo weer een aantal postings van jou "gemist". Wat een beauty gaat dit weer worden zeg, hoe krijg je het toch steeds voor elkaar? Ik volg momenteel ook een basiscursus bij ons in de winkel (je hoort nog wel een keer wat daar de reden van is) en we hebben in de laatste les geleerd om zelf log-cabins te tekenen/ontwerpen, dus dit patroon spreekt mij weer erg aan. Enne: balen van je knie, hopelijk komt er in de toekomst toch nog wat verandering in. Ik duim in ieder geval voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hij is erg mooi inderdaad, Je gebruikt zelf ook erg mooie kleuren. Mooi verhaal staat er ook voor!
    Ben heel benieuwt naar het eindresultaat

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een leuke blokken zeg! Ik ga je volgen en zet je ook op mijn blog, dan zie ik jou nieuwe posts meteen!
    Groetjes Babette.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Een prachtig mooie dag gewenst wat een heerlijk lied om bij te fietsen.
    Wat een mooie quilt en wat een verhaal van die kkninklijke knie, ik zal me wel 100 keer bedenken om ook iets aan een knie te laten doen.
    Gelukkig hebben we een geweldige hobbie en kunnen we ons prima vermaken. Sterkte en groetjes van een kneusje. Elza.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik wil best die tutorial eens zien over de scherpe puntjes !!
    Die quilt is erg mooi en jouw blokken ook. Je gaat als een speer. Ik krijg nu niets gedaan met die griep. Vanmiddag eerst naar de huisarts want het wordt alleen maar erger ipv beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wat een mooie logcabin. En dan die punten die zo doorlopen. Ik kreeg er "un kop vol sonne" van en met de gebreide auto tesamen zorgt je blog weer voor "'n prachtig mooie dag!"

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Prachtige blokken Jeannet. Ik verbaas me steeds weer over je procuctie! Ongelooflijk, wat werk jij snel!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een mooie log cabin Jeannet. Nou die winter staat al weer op de pennen dat weet je en de extra beenwarmers onder de broek liggen klaar. Geniet maar lekker van je clubje thuis rond de kachel.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wat een mooie quilt wordt het en het verhaal er bij. veel plezier bij het maken. groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een geweldige quilt is dit, die staat ook nog ergens bij mij om te maken ik vind hem geweldig. En wat heb je mooie stoffen uitgekozen en weer zo snel gemaakt. Geweldig wordt hij.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. prachtig, komt zeker op mijn wensenlijstje!
    ik ga nu beginnen met het 10 minuten blok, wat sylvia laatst op de bee liet zien. het ziet er heel eenvoudig uit op internet, ik hoop dat het dat voor mij ook is, en dan nog een appeltaart bakken, wat kan het leven toch mooi zijn.
    groetjes, marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Wat mooi! Leuk patroon is dat!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Mooie kleuren gebruik je. En..... hoop dat je nog vaak kunt zeggen " Het is een rrachtig mooie dag"

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hoi jeannet,

    Nou dat viel niet mee bij Dr Driessen, lees ik zo.
    Wel jammer dat het niet gaat zoals het zou moeten gaan....
    Maar je hobby helpt je er vast wel doorheen. Wat een moois ben je aan het maken.
    ik zelf zit ook aardig wat achter de naaimachine, hij begint een beetje te kreunen. Ik heb hem 18 jaar en hij gaat een raar geluidje maken.Ik ga van de week eerst eens langs Voorrecht....
    verder mag het hier wel goed gaan. Ik heb afgelopen week een drukke week gehad, veel verplichtingen buitenshuis. maar nu ga ik lekker uitrusten.
    groetjes voor allemaal en een lieve groet van Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een prachtige quilt, daar zouden mijn handen ook van kunnen gaan kriebelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Hoi Jeannette, Wat een mooie kleuren heb je bij dit patroon gebruikt! Die auto is super...
    Met de driehoekjesmethode heb ik al eens een molenwiekenquiltje gemaakt, werkt fijn hè?
    Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Een hele mooi quilt, geweldig die achterkant.
    En een mooi verhaal zo komt hij tot leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Bij toeval (of misschien ook niet ;-D ) kwam ik op je blog terecht en ik ben helemaal weg van deze Thomas log cabin. Schitterend!!!
    Is daar nog een patroon van te vinden? Of kan je mij daaraan helpen?
    Want ik wil het misschien zelf ook gaan proberen te maken.
    Je kan contact met mij opnemen via frederique.m.bakker@gmail.com

    groetjes van Frederique
    http://frederiqueloveslife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Wat een prachtige quilt is dit toch!!!
    Hij staat bovenaan mijn uitdagingslijstje om hem ooit ook te maken, maar of het gaat lukken????
    Ik heb je blog en de quilt vermeld op mijn blog :) , dus dat is alvast een stapje dichterbij.

    Ik geniet altijd weer van je berichten op je blog!!!

    Groetjes, Marianne
    http://kleurighandwerk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.