Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

vrijdag 7 oktober 2011

Nog meer herfst!

Een aantal trouwe lezers weet het misschien nog wel. De afgelopen winter heb ik een give away gewonnen in Amerika, en niet zomaar één! nee, een heel pakket van Lori Smith uitgevoerd in wolletjes.
Ik was er helemaal stil van! wat een geweldige give away om te winnen. Ik ben dol op die wolletjes, die gedekte kleuren, prachtig vind ik het. Heeft eigenlijk ook niks met quilten te maken, en toch hoort het er weer wel bij, je ziet er steeds meer van verschijnen. Het werkt heerlijk om te appliqueren, want dat doe je op de countrymanier met een grove steek die gezien mag worden.( Ehhh, voordat jullie denken dat ik nu niet meer oefen.....kijk maar hieronder, foto die DH stiekem van me heeft genomen van de week......)
Je trekt de patroondeeltjes over op frazer paper, strijkt het op het wolletje in dit geval met een flinke naadtoeslag op het papier,en knipt het dan uit. Komt het helemaal mooi strak en het papier haal je er zo af. Ik heb ze vast gezet met het wollen garen van aurifil,gecombineerd met het blomstergarn van katoen, en beide werkt prima. Er zijn mensen die de randjes met fray cheque insmeren tegen het rafelen, ik heb het niet gedaan, teveel gedoe, en ik doe het toch niet in de wasmachine. Het wordt ingelijst.
En wat nou het heerlijkste is voor deze tante die ondanks de diverse uitleggen nog steeds moeite heeft om in spiegelbeeld te knippen.......de wolletjes zijn aan beide kanten hetzelfde, dus het is altijd goed geknipt! Is dat even boffen.
Het is een patroon van 12 blokjes van 15 x 15 cm, maar ik maak er 9, dan passen ze precies in zo,n vierkante lijst van 50 x 50 cm van Ikea.
Dit vind ik zelf het leukste blokje, die vogel in de boom en dat knusse herfsthuisje waar het licht je wel lijkt toe te schijnen.De stof die er bij zat als achtergrond was zwart, maar aangezien het leven momenteel al zwart genoeg is dacht ik maar op bruin over te gaan met verschillende lapjes.......
Deze blokjes zijn nou net leuk om te doen tijdens het 8 uur journaal.Niet veel voorbereiding, makkelijk weg te prikken.En zo komt het er dan uit te zien, ik heb ze aan elkaar genaaid, hobs er achter en de lijst er omheen, die had ik vlekkerig bruin geschilderd, glas zit er niet voor,helemaal een folk object.
En zo ben (was) ik toch ook nog een beetje met mijn hobby bezig inplaats van alleen maar met die knie.Iedereen een fijn herfstig weekend!Hier zie ik vanuit de serre de blaadjes van de appelboom door de tuin waaien, een héérlijk gezicht! Het wordt weer appeltaartentijd!

61 opmerkingen:

  1. Dat ziet er gezellig uit Jeannet. Past helemaal in deze tijd van het jaar! Een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk quiltje is dat geworden!!! Helemaal herfst!!!!
    Groetjes, Hubertine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie quilt! En vast heerlijk om te maken als afleiding.
    Zo'n grote lijst vind ik een goed idee voor een serie borduurwerkjes: bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dat er leuk uit. Het herfstgevoel komt bij je binnen. Wat een warme kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lijkt me dat geweldig om zo'n prachtig quiltpatroon te winnen!
    En wat is ze mooi geworden!
    Geniet ervan en heel veel succes met oefenen.........
    (wat een leuke kaarten, he, ik heb er al verscheidene kado gedaan..... ;) ......)
    Fijne (herfst-)dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel erg leuk , je wolletjes quilt en zo met die lijst er omheen.Echt mijn ding.
    Groetjes Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk werken met wolletjes....en wat wordt het leuk!!!
    Als het goed is rafelen wolletjes niet (Tweed wel)dus kun je ze zonder naadjes knippen....en zelf strijk ik ze er ook nooit op maar speld ze vast dan bollen ze een beetje op als ze gefestoneerd zijn...
    Maar hoe je het ook doet...het wordt hartstikke leuk!!!
    enneh...op de foto buig je alweer soepeltjes door de knieën....charmante foto ook..;0)
    Fijne dag...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk kado en wat is het resultaat gezellig geworden. Mooi werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gedaan!!! Leuk idee om het in een kader te doen. Groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel leuk, mooi die wolletjes. Het zijn van die warme kleuren, dat wil je wel in huis hebben hangen met de herfst.
    Leuk idee, om het in een lijst te hangen.

    Fijne dag, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met deze mooie quilt ga je toch zin krijgen in de herfst!! groetjes Peti

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lekker ontspannend en nietveelmiskunnengaanwerkje, had je wel even nodig Jeannet. Past ook helemaal in het weerbeeld van vandaag,gezellige vrijdag, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is wel de juiste dag om dat te laten zien. Echt herfst. Maar je quilt is prachtig. En dat is de herfst. Heerlijk binnen genieten van warme dingen, waaronder de wolletjes. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat heb je erg mooi gedaan! Ik ben ook niet zo gek op die wolletjes maar dit vind ik toch wel leuk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een schatje is het geworden. Ik heb er toevallig afgelopen weekend al mijn eerste bloem op genaaid van het zelfde patroon...ander pakketjes..

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuk project zeg kan me voorstellen dat dat genieten is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. is helemaal leuk geworden ..
    fijne dag en de groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat issie liiiiiief! Laat het gure weer maar komen met zo'n oppepper aan de muur.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. heel erg leuk geworden, met die herfstkleurtjes en een lijst eromheen! heb je nog wel ruimte aan de muur?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh wat een leuk quiltschilderij. Prachtige blokjes. Wordt het niet te dik met een naadtoeslag? Is niet te zien trouwens, op de foto. Wolletjes naai ik altijd zonder.
    Heerlijk om te doen in deze dikke vette herfst.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooi!! Wat een heerlijke quilt,...
    Ik zie veel te veel moois hier op de blogs,..

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Schitterend quiltje is het geworden, Jeannet, goed idee om het in te lijsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een superleuke lijst is dit geworden!!! Precies jouw stijl volgens mij. Goed gedaan. Enne: ik herken je helemaal niet van je knie-oefen-foto: ben je zo veranderd de laatste tijd? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Heerlijk warm wollig herfstquiltje. Zo heb ik wel zin in dat seizoen!
    Met zo'n clubje meiden gaat het oefenen ook veel beter, leuke foto ;)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat is hij leuk geworden. Past helemaal bij de tijd van het jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik had hem al gezien, maar wil het toch nog een keer benadrukken: dit
    vind ik ZO MOOI! Geweldig met die
    net-iets-andere achtergrondjes en de
    gevlekte lijst. En natuurlijk die
    "stoffige" kleurtjes van de wolletjes.
    Prachtig! Prettig (herfst)weekend,
    Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat is ie mooi.En juist op tijd klaar met dit herfstweertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat is die mooi geworden en troost je, ik ben ook een kluns met spiegelbeeld.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat is dat een mooie quilt en lekker bij de tv,de kleuren zijn heel mooi echt herfst en op tijd klaar.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een mooie AFFO Jeannet!
    Prachtige kleurtjes..en laat die blaadjes maar waaien..ik ruik de appeltaart al!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat ziet het er leuk uit, en zo helemaal bij deze tijd passend! Die applicatie's zijn schattig en mooie kleuren wol heb je gebruikt.
    Heel veel sterkte met de knie!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. WAUW die is mooi geworden! fijn weekend, knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wonderful! Thanks fur sharing your lovely applique work.

    :) Carolyn

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wooowwwww Jeannet!!! what a beatiful quilt!!! I love it!!
    Hugs

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat hartstikke superleuk, Jeannet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Hallo Jeannet het is een superleuk geheel geworden zo in de lijst.Mooie kleuren echt van deze tijd.Groetjes en een fijn weekend Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  37. O Jeannet wat een prachtig herfstquiltje is dit geworden. Als je daar niet warm van wordt. Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een prachtig schilderij is het zo geworden! Helemaal herfstig door de kleuren en de wolletjes! Inderdaad echt weer om een lekkere taart de oven in te schuiven en de slagroom te kloppen..... Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Leuk gedaan Jeannet, is helemaal in de stijl van buiten. Somber maar nog vol met warme tinten.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. wat een fantastich leuk geheel is het zo geworden in die lijst.


    groetjes hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  41. O wat een beautie is het geworden, prachtig en zulke mooie kleuren en mooi ingelijst. Ben er echt helemaal weg van. Heerlijk he weer appeltaartentijd?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Beeldig is dit leuke quiltje (dat eigenlijk geen quiltje is) geworden!
    Die wollen stofjes maken het zo knus.
    Groetjes,
    Floor

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een mooi cadeau is dat geweest want je quiltje is super. Heel inspirerend. groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Je bent eerder klaar dan ik, zeg. Mooi, helemaal in wolletjes, en die achtergrondjes vind ik ook erg mooi. Leuk afgewerkt met die lijst, die zal mooi hangen in je huis.
    Groetjes, Cisca

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Gáááááf, prachtig, je brengt me op een idee. Laatst kreeg ik van een dierbare vriendin ook allemaal wolletjes, ik weet wat ik nu ga maken!!!! Dank je wel voor dit geweldig idee. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Wat een fijne tijd van het jaar om met wolletjes bezig te zijn. Werkt volgens mij ook best troostend bij al die knie ellende...
    Het ziet er heel leuk uit!
    groetjes
    Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  47. proficiat -ziet er leuk uit joh.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. I love Lori's designs. What a good win. You have some beautiful wool blocks done.

    BeantwoordenVerwijderen
  49. STUPENDA!!!!
    Bellissmia è un lavoro fantastico..
    ciao
    cri

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Wat een gezellig herfsttafareel warme kleuren geniet van je site beterschap met de knie vr gr Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Lieve tante Truus, die Dh van jou maakt prachtige foto's en dat jij goed oefent, daar ben ik nu van overtuigd geraakt hihihi!
    Maar zonder alle gekheid, ik wens je veel succes en beterschap met je knie en je herfstqwuiltje is een warm wollen dekentje voor aan de muur...

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Gaaf, goed geslaagd en een leuk idee zo ingelijst! Echt iets voor aan de muur in de herfsttijd! Fantastisch! Fijn weekend, knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Oh wat is hij leuk geworden. Goed idee met lijst zo en het past helemaal bij elkaar. Herfst in het halletje?
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Wat een prachtige give-away is dat geweest Jeannet! Ik had hem nog niet gezien en ik vind hem prachtig!!
    Het lijkt me erg leuk werk om op deze manier te appliceren, ga ik toch echt ook eens proberen. (oh oh... wéér iets om toe te voegen aan mijn 'nog te doen projecten')
    fijn weekend, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Hoi Jeannet,

    Elke keer gaat de reactie mis. weg.....
    In elk geval is het een prachtig werkstuk geworden .....
    Staat heel mooi in de lijst....

    Fijne dag en hartelijks.... Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Zooo...waar is mijn reactie nou gebleven...age-momentje bij mij zeker...probeer het nog een keer...want dit quiltje is helemaal mijn "pakkie an"...Jeannet...wat een mooi-tje!!!leuk zeg al die wolletjes...ik heb er nog nooit een gemaakt...misschien moet ik het ook eens proberen...en mijn favoriete blokje is dat onder de jouwe met het huisje...maar eigenlijk zijn ze alle 9 enig!!heel leuk gedaan in het lijstje
    groetjes Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. WOW helemaal leuk zo'n folkart quiltje in lijst... een super idee!
    Groetjes,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ohhh wat is dat leuk geworden !!! Zeker met die wolletjes maar met gewoon quiltstof lijkt het me ook super worden. je hebt hard gewerkt !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.