Quilting Jeannet


Dit blog gaat over het wel en wee van een plattelandsquiltster. Ik schrijf met enige zelfspot en humor over het "lieve leven"op een minilandgoed aan zee, en de rust en de ruimte die daar (nog) heerst, over het ambachtelijke leven, breien, spinnen, fietstochtjes,de natuur, en mijn héérlijke gezinnetje met twee mannen. Maar vooral over handwerken, creatief bezig zijn, en het perfecte van het imperfecte, het wabi sabigevoel. Met mijn blog en de foto,s wil ik de wereld een beetje mooier kleuren dan de dagelijkse werkelijkheid. Helemaal onderaan mijn blog staat een fotoselectie van een aantal van mijn gemaakte quilts.

maandag 31 oktober 2011

Tutorial driehoekjes maken

Op verzoek van een aantal van jullie zal ik laten zien hoe ik van mijn puntjesvirus ben afgekomen........Heel veel quilters weten dit natuurlijk al, maar ik ben autodidact, nooit een cursus gedaan, en dan kom je altijd later achter allerlei handigheidjes......Je begint er mee om te meten hoe groot je driehoekje moet worden en tekent dat even op een papiertje in een vierkant inclusief naden! Stel dat het op 2 inch uitkomt, ( of 2 cm)
Dan ga je vierkantjes snijden die wat groter zijn dan de opgegeven maat, twee vierkantjes op elkaar worden twee driehoekjes straks. Je legt ze op elkaar en tekent met een pigmapen of potlood een diagonale streep. Vervolgens naai je een inchvoetje of een voetjebreed bij cm aan beide zijden van het naadje, je naait lekker door met al die vierkantjes aan elkaar, eerst de ene kant en dan de andere kant, en dat noemen ze dus kettingnaaien, gaat als een speer!Dan knip of snij je de vierkantjes doormidden op de lijn.
Je hebt dan een blokje met puntjes eraan, even goed uitstrijken en dan komt het: Je neemt een lineaaltje, ik gebruik daar die kleine vierkante 6 inch lineaaltjes voor, of de 15 cm maat. Je legt je blokje eronder en zorgt dat de diagonale lijn van je lineaal precies op de diagonale lijn van je blokje ligt, en dan snij je het blokje eerst met je rolmes aan twee kanten haaks. Dan draai je je blokje een kwartslag, en doet precies hetzelfde, weer die diagonale lijnen op elkaar, en dan meet je precies de maat die je uiteindelijk wilde hebben met je lineaaltje en snij de rest van de stof weg
Het resultaat is een perfect blokje op de maat van, in mijn geval, 2 x 2 inch! Zo kun je ze keurig aan elkaar naaien en dan kom ik uit op 1 1/2 inchblokjes.Het snijden is een beetje extra werk, maar met een scherp rolmes heb je het ook weer zo gedaan, en het loont de moeite als je weet dat de rij puntjes goed op elkaar komen zonder afgeknotte puntjes, het eindresultaat is toch het meest belangrijk.
Het geeft ook niet als je een beetje scheef hebt genaaid langs de lijnen, want doordat je ze later op maat snijd valt dat weg. Ik moet voor mijn Thomas log cabin 360 van deze driehoekjes maken, en echt, ik had het puntjesvirus vorig jaar, maar dat is gewoon over gegaan met deze methode.
Iedereen weer een fijne week, ik heb dit uiteraard die niet zelf verzonnen, ik heb het ook ergens ooit van iemand geleerd.Je hebt dus wel een goed scherp rolmes nodig, en een klein snijmatje wat je kan draaien is ook handig, en zo,n vierkant lineaaltje.

34 opmerkingen:

  1. nou dat heb je weer keurig uitgelegd!!..;0)))
    en nu iedereen aan de puntjes..;0)
    het scheelt zeker veel werk..
    fijne dag..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dit is de fijnste manier om driehoekjes te naaien.
    Wij noemen het 'vlaggetjes'naaien Jeannet.

    groet Heleni

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja zo gaat het lekker snel, ik wil zo een quilt die ik jaren geleden al eens maakte opnieuw gaan maken, toen knipte ik ieder driehoekje en naaide ze apart, maar dat is nog te zien aan het resultaat! Dit werkt echt heel mooi! Fijne dag,
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schoot in de lag bij 360 driehoekjes. Dan ben je nog wel even bezig! Maar, ze zijn zo leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zijn nog heel wat driehoekjes ! Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo doe ik he ook. Succes met de rest van de driehoekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeie tutorial, dank je wel hoor, deze sla ik op!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heldere uitleg. Je kunt voor de klas!
    Ik volg dezelfde methode, maar snijd de driehoekjes niet zo precies door. Zal volgende keer jouw methode volgen. dank je wel. groeten van liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kijk daat kan ik wat mee hertelijk bedankt voor je uitleg!! christine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit lukt mij nog wel maar als al die blokjes aan elkaar moeten....daar haak ik iedere keer op af. Dan krijg ik de hoekjes niet meer netjes op elkaar.
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ehe ik bedoel dus,, Daar heb ik wat aan en ook HARTELIJk bedankt . sorry het is nog vroeg!
    christine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ga ik ook maar eens proberen. Ik heb altijd ruzie met de lineaal en de naaimachine. Maar om nou zoveel driehoekjes met de hand te doen zie ik ook niet zitten.
    Bedankt, Jeannet!
    Je log cabin wordt ook mooi!
    groetjes
    Jane

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er inderdaad niet echt moeilijk uit !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Super Jeannete! Ik ga dit zeker eens proberen! Ik had het al eens zo gedaan maar dan met vierkantjes die precies de maat zouden moeten worden en dat gaat dus nooit goed! De oplossing is dus gewoon een iets groter vierkantje! Ach hoe simpel kan het leven zijn he! Weer bedankt voor deze uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. leuk hoor deze methode, bedankt voor de uitleg, ik heb er alvast veel aan gehad

    nog een fijne dag

    vero

    BeantwoordenVerwijderen
  17. eh het is niet vroeg meer, maar spelfouten zijn menselijk he? sorry dat ik je naam verkeerd schreef!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dat heb je heel goed uitgelegd. zo doe ik het ook altijd. Ziet er altijd goed uit. En het wordt een mooie quilt.
    Fijne dag,
    Groet Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, zo doe ik het meestal ook, alleen
    heb ik een iets andere methode, waar-
    bij ik van tevoren bereken hoe groot
    ze worden en er niet meer met het
    lineaaltje hoeft te worden gesneden,
    maar ze direct klaar-voor-gebruik zijn
    en waarbij ik nog wel de "hoekjes"
    elimineer. Maar je hebt het heel dui-
    delijk uitgelegd en dit is ook een
    prima methode!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat super dank je wel
    De rest is al gezegd

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ben wild van de logcabin die je aan het maken bent, lekker rustiek ,met een verhaal er achter en puntjes om je vingers aan te bezeren zo scherp. You go girl!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik heb deze techniek pas geleerd toen ik een blokje moest maken voor mijn SBS. Werkt superhandig en snel! Bedankt voor je goede uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik kende het al, maar het is altijd leuk om het nog eens goed uitgelegd te zien! mooie puntjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Volgens mij snap ik het en op deze manier moet het zelfs mij lukken om het op de machine netjes te krijgen!
    Heel erg bedankt voor de tutorial Jeannet!!
    Hoe gaat het met jouw Thomas log cabin?
    groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat werkt super, zelfs met de hand.
    Mooi dat rood/wit

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Jeannet ik voorlopig géén puntjes maar wel een mooi handigheidje. Wie weet ooit...
    groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een heerlijke tutorial, bedankt dat je dit hebt uitgelegd. Ik had er dit weekend problemen mee met uitrekenen, maar dat hoeft helemaal niet, dit is een goede manier. Groetjes van JOke

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Helemaal super uitgelegd! Je kan zo juf worden ;-)

    Dit is natuurlijk een handige manier als je met de machine werkt......

    Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zo wat een produktie heb jij gedraaid, bedankt voor de uitleg. En de haan liep op Europoort bij de Beer vast niet die van jou (lol)
    Fijne avond, knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  30. 360 stuks . Dat is heel wat snijwerk. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Op de machine is dit inderdaad een supersnelle en handige methode. Zo kun je lekker meters maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Kijk je begint de snelhied al aardig te pakken te krijgen. Pas maar op straks word je een machine mens! Ga je in een nog hoger tempo quilts maken. (dure hobby dan hoor!!)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Vandaag sinds lange tijd wer eens op je blog geweest. Schande!!!

    Met verbazing zie ik dat er al weer heel wat nieuwe projectjes in de maak zijn of zelfs al weer afgerond.

    'k Lees ook een wat minder bericht over je knie. Ik hoop toch echt dat het weer allemaal goed komt. Misschien een second opinion. Je niet laten ontmoedigen hoor.

    Sterkte, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Dank je wel voor de uitleg, kan ik goed gebruiken. gr. Carin

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig dat je langs komt en een reactie achterlaat! altijd zéér gewaardeerd! Ik vind reacties en interactie erg leuk, maar....anonieme reacties zonder naam worden verwijderd, alsmede berichten waarin reclame gemaakt wordt.

Er is helaas een gedoe met het plaatsen van reacties, mensen krijgen foutmeldingen, of kunnen helemaal niet plaatsen, en ik krijg wekelijks reacties van Piseth San die ik niet ken.....jammer.Ik kan er helaas niets aan doen, ik ontvang ook geen mails meer van jullie berichten, dus kan er ook niet meer op terug reageren :( computers........

Hartelijke Plattelandsgroet, Jeannet

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.